Den här spiken vill inte gå in längre, det är stumt. Hur får jag ur den utan att förstöra fodret?
Eller ska jag knipsa den? Kröka den?
Hjälp!

Spik som sticker ut från ett vitt dörrfoder, halvt inslagen, med ett sprucket hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken av spikarna? Alla sticker ut.
Hovtång och något skyddande mot fodret brukar gå bra.

Ett mindre bräckjärn med något skyddande under hade jag nog satsat på.

• Gilla
1
  • Laddar…
Den sticker bara ut cirka 3 mm, ungefär lika som profileringens djup, så det är ont om plats för ett mellanlägg. Dessutom svårt att fördela trycket p.g.a. profilens åsar.
Om fodret hade varit slätt så hade det varit mycket enklare.
(Endast en spik sticker ut.)

Såga av med multimaskin och lite färg?

mellanlägg och kofot eller hovtång kommer fungera fint på den där.

Nästa gång du monterar foder så lånar/skaffar/hyr du en dyckertspikpistol så slipper du sådana jättehål att spackla efter spikskallarna.

Mellanlägget får bara vara 2 mm tjockt om jag ska få grepp om spiken. Vad är så tunt och tillräckligt styvt? Härdat stål?
Det är vitlackad dyckert, men färgen slås bort så spikskallarna ser ut som hål.

J Jonazz skrev:
Den här spiken vill inte gå in längre, det är stumt. Hur får jag ur den utan att förstöra fodret?
Eller ska jag knipsa den? Kröka den?
Hjälp!

[bild]
Jag kanske är blind men jag tycker det ser ut som pluggen till en spikplugg som sticker ut om det nu ör den du menar?

J Jonazz skrev:
Vad är så tunt och tillräckligt
En isskrapa funkar som mellanlägg, visst den kan/kommer spricka..

A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag kanske är blind men jag tycker det ser ut som pluggen till en spikplugg som sticker ut om det nu ör den du menar?
Haha,det trodde jag också först,men om man klickar på bilden och zoomar ser det ut som en vit dyckert dock:oops:

J Jonazz skrev:
Mellanlägget får bara vara 2 mm tjockt om jag ska få grepp om spiken. Vad är så tunt och tillräckligt styvt? Härdat stål?
Det är vitlackad dyckert, men färgen slås bort så spikskallarna ser ut som hål.
nu krånglar du till det.

lägg mellanlägget en bit bort så kan du har verktyget ända in mot träet vid spiken. Använd en hovtång eller tex en Tove kofot.

Handyman 1 skrev:
Haha,det trodde jag också först,men om man klickar på bilden och zoomar ser det ut som en vit dyckert dock:oops:
Jag är tydligen blid. Även om jag zoomar så ser ju hålet i träet alldeles för stort ut för en dyckert. Men min hjärna kanske har bestämt sig för vit plastplugg. Då ser man ingen annat.:rofl::crysmile:

• Haha
1
  • Laddar…
Det är vitmålade spikar. Ganska meningslöst då den enda delen som syns är den där färgen försvinner.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är vitmålade spikar. Ganska meningslöst då den enda delen som syns är den där färgen försvinner.
Beror lite på vem som slår in den.:cool:

• Gilla
  • Wow
Jonazz och 2 till
  • Laddar…
En ryckoslitklämodrag, en slaghammare med en klys för spik.
Ryckoslitklämodragen används mest av bilplåtslagare att dra ut bucklor men fungerar även för spik.
Har en liggande om ni vill ha bild.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.