Hej! Vi har långt gångna planer på att flytta vårat kök i våran bostadsrätt. Varit i kontakt med en rörfirma som ska dra om vatten och avlopp från stammen, efter att dom har sett ritningar samt bilder (är på längre ledighet i Spanien därför har inte något plastbesök varit möjligt ännu) så påstår dom sig inte kunna utföra arbetet enligt branschreglerna (Säkert vatten).

Min tro var att detta inte skulle va några problem utan ersätta dom gamla rören från stamm med nya PEX-rör till den nya placeringen av köket, stammen kläs sedan in och jag sätter en inspektionslucka vid kopplingarna.

Men enligt röris ska detta göras enligt konstens alla regler som vid ett komplett stambyte, dvs fördelarskåp vid inkommande i källaren för att dra Nya separata PEX-rör till vårat kök (Vån 3), bygga slits med skvallerör. Nämnde även att det krasst skulle till en golvbrunn i det utrymmet där skvallerröret mynnar ut likt ett badrum.

Har stort förtroende för denna röris då vi använder oss av dom på mitt företag (är snickare) men tycker det låter helt orimligt med så höga krav för att uppnå säkert vatten i ett kök.

Tacksam om nån mer kunnig kan ge utlåtande.

• Svartvit ritning av en lägenhetsplan som visar placering av kök, vardagsrum och sovrum, med tydliga beteckningar för varje rum och köksutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit ritning av lägenhetsplan som visar vardagsrum/kök, sovrum och kakelugn, för planerad flytt av kök.
    Skapa konto
  • Ritning av en bostad med markerat förslag för omlokalisering av kök och nya rördragningar från avloppsstammen.
    Skapa konto
  • Vatten och avloppsrör synliga bakom öppnat väggutrymme under bostadsrenovering.
    Skapa konto
  • Vy under badkar som visar rör och anslutningar, potentiellt kopplade till en planerad köksflytt och diskussion om vatteninstallationer.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.