Jag har ett enplans kedjehus från 1974 med vattenrör i grundplattan
Det har uppstått läckage någonstans och det blöder ut vatten på olika ställen ur grunden.

Jag har vattenskadeföräkring, men rören anses för gamla och ersätter ej. Istället så föreslår försäkringsbolaget att jag på egen bekostnad skall dra om vattenrören via krypvinden.
På vinden finns 300 mm tilläggsisolering lagd ovanpå den ursprungliga som ligger mellan takstolarna.

Som jag förstår det så kommer detta att innebära ett stort rörjobb och en mindre del byggjobb i form av håltagning, friläggningar och återställningsarbeten.

Man vad är den rätta ordningen
Skall jag kontakta en rörläggare som får ge pris på och genomföra rörjobben,
er cen byggare som eventuellt kan ta sig på helheten och sedan leja in en rörgubbe som underentreprenör? Eller kanske tvärtom? Jag förmodar att 'huvudentreprenören' betingar sig entreprenadpåslag på underentreprenörerna?

Eftersom det är ett rörjobb i grunden så är det dom du ska kontakta först. Sen kan röris å du diskutera om och ev det behövs någon snickare å därefter komtakta den snickare om det behövs

Tack Vector för svar.
Är det någon som har gjort ett liknande jobb och kan ge lite goda råd och tips? Kostnader? Skall man föredra prisol eller PEX eller rör i rör?
Sen så är det så att husets form innebär långa rör vilket innebär att det tar besvärande lång tid att få varmvatten i badrummen. Jag har satt en lokal 60 liters seriekopplad beredare (med säkerhetsventil och spillrör) i det bortre badrummet, och på gästtoalett skulle det behövas något liknande. Det kan finnas plats till en liten serie-beredare (10-20 liter) i en angränsande garderob, men där blir det svårt att arrangera spillrör. Något förslag till lösning?

Redigerat:
Jag skulle väldigt gärna undvika att byta ut den snygga inbyggda rörinstallationen med Prisol rör mot fula utanpåliggande rör enligt 'säkert vatten' principen.

Av fuktutbredningen att döma så kan läckstället förmodas vara i en stam med t-koppling under huset.
Finns det någon metod att pinpointa en läcka mera precist?
Golv-yt materialet lär ju under alla förhållanden stryka med vid torkningen.
Så om man kan hitta läckstället så borde det väl vara en ganska enkel övning att bila upp golvet där och reparera med lödkopplingar.
"Reparera till ursprunglig standard"
Är detta tillåtet?
Borde väl bli en billigare /och snyggare/ lösning än att dra nya rör kors och tvärs?
Kan det sedan hålla i ett antal år så vore det kanske ok.

Eller är gamla koppar rör predestinerade att börja läcka 'all-over'?
Uppbruten betonggolv visar exponerade, rostiga Prisol-rör i en husgrund med synligt fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från annan skada

Staffans2000
E ebonita skrev:
Jag skulle väldigt gärna undvika att byta ut den snygga inbyggda rörinstallationen med Prisol rör mot fula utanpåliggande rör enligt 'säkert vatten' principen.

Av fuktutbredningen att döma så kan läckstället förmodas vara i en stam med t-koppling under huset.
Finns det någon metod att pinpointa en läcka mera precist?
Golv-yt materialet lär ju under alla förhållanden stryka med vid torkningen.
Så om man kan hitta läckstället så borde det väl vara en ganska enkel övning att bila upp golvet där och reparera med lödkopplingar.
"Reparera till ursprunglig standard"
Är detta tillåtet?
Borde väl bli en billigare /och snyggare/ lösning än att dra nya rör kors och tvärs?
Kan det sedan hålla i ett antal år så vore det kanske ok.

Eller är gamla koppar rör predestinerade att börja läcka 'all-over'?
[bild]

Bild från annan skada
Ka du hitta läckagestället och bila upp så du frilägger rören, är det bara att löda ihop det igen. Kopparrör, håller för evigt, så det är inget problem.

Staffans

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.