Totalrenoveringen av vårt hus närmar sig sitt slut och jag monterade idag köksfläkten, en vägghängd variant med fläkten i enheten på väggen.

Modernt kök med vit inredning, marmormönstrade väggar, integrerade vitvaror och fönster med utsikt över grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slangen från denna har jag dragit till ett spirorör (160mm) som i sin tur är anslutet till en kombihuv av den här sorten: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...abc-vent-abc-vhs-combi-villahuv-svart-3054310

Till kombihuven har jag även dragit frånluften från FTX-aggregatet, vilket resulterat i att vi nu får in ljudet från FTX-utblåset via imkanalen och köksfläkten.

Ventilationen ser ut på det här viset

Blå = Friskluft till FTX
Orange = Imkanal
Brun = Frånluft FTX
3D-modell av byggnadsinstallationer med rör och ventilationskanaler mellan träbjälkar och betongelement.
Skapa konto

Jag ser två möjliga lösningar. Antingen byter jag plats på FTX-friskluften och imkanalen, eller så monterar jag en ljuddämpare på den sistnämnda. Anledningen till att jag drog friskluften som jag gjorde var att jag fick för mig att luften skulle vara betydligt svalare vid husets norra gavel än på taket, vilket kändes som en fördel på sommaren. Jag vet dock inte om det stämmer i praktiken.

Hur skulle ni göra i det här läget? Byta plats på friskluft/imkanal eller montera en ljuddämpare på imkanalen?

Är det så att du hör ljud från frånluftsfläkten i FTX-aggregatet?
Skulle då vara ett alternativ att montera en ljuddämpare på avluftskanalen från FTX till takhuv.

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Är det så att du hör ljud från frånluftsfläkten i FTX-aggregatet?
Skulle då vara ett alternativ att montera en ljuddämpare på avluftskanalen från FTX till takhuv.
Jag har en viss känsla av att ljudet uppstår i kombihuven, där frånluften från FTX-aggregatet tumlar omkring lite på väg ut i det fria. När nattkylan går igång ylar det ganska friskt på taket, men innan jag anslöt köksfläkten hördes ingenting inuti huset.

I Ian Shirping skrev:
Jag har en viss känsla av att ljudet uppstår i kombihuven, där frånluften från FTX-aggregatet tumlar omkring lite på väg ut i det fria. När nattkylan går igång ylar det ganska friskt på taket, men innan jag anslöt köksfläkten hördes ingenting inuti huset.
Ser man på databladet för huven krävs det rätt höga luftflöde innan det blir hög egenljudalstring i huven.
Tekniskt diagram, prestanda för ventilationssystem, ljudnivåer i decibel, luftflöde i liter per sekund och meter i timmen.
Skapa konto

Men du kan ha rätt och i det fallet skulle jag nog valt ljuddämpare på imkanalen (kanalen från köksfläkten) upp till takhuven.
Vet inte hur din yttervägg ser ut men skall man blåsa ut från köksfläkt genom yttervägg drar det med sig lite brandskyddskrav och risken att matosen "stannar vid huset"

Jag testade att koppla loss frånluftskanalen från anslutningen till takhuven och kunde konstatera att ljudet helt enkelt kom från FTX-aggregatet. Detta är inte injusterat ännu, så det är möjligt att det går på onödigt hög fart, men jag testade ändå att montera en 160x900mm-ljuddämpare på imkanalen och det blev en avsevärd skillnad.

Vinden med isolering, träbjälkar och ventilationssystem. Gula skor sticker ut. Verktyg och byggmaterial synliga.
Skapa konto

Jag ska komplettera med en 160x600mm-ljuddämpare på kanalen mellan FTX-aggregatet och utblåset på taket, när jag ändå håller på.

Du kan inte ha en ljuddämpare på imkanalen. Den blir en smuts och fettfälla.

Imkanalen måste också vara brandisolerad.

R Robert-san01 skrev:
Du kan inte ha en ljuddämpare på imkanalen. Den blir en smuts och fettfälla.

Imkanalen måste också vara brandisolerad.
man kan ha ljuddämpare på en imkanal. Man måste dock kolla på brandegenskaperna på den specifika produkten.

Installationen borde ej klara ovk kraven. Ljuddämpare på imkanal blir en kortlivad effekt tills den kletar igen med fett och blir en effektiv brandspridare istället. Dessutom klamrad i en bärande byggnadsdetalj utan brandskyddsavtånd eller isolering. Återvinning och imkanal skall hållas väl skilda åt. Enda rätta är att sätta imkanal på eget luftdon.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Installationen borde ej klara ovk kraven. Ljuddämpare på imkanal blir en kortlivad effekt tills den kletar igen med fett och blir en effektiv brandspridare istället. Dessutom klamrad i en bärande byggnadsdetalj utan brandskyddsavtånd eller isolering. Återvinning och imkanal skall hållas väl skilda åt. Enda rätta är att sätta imkanal på eget luftdon.
Det sitter 30mm stenullsmatta runt kanalen i nuläget. En igenkläggad ljuddämpare slipper jag dock helst, så jag ska börja med att undersöka om en ljuddämpare på FTX-frånluftskanalen räcker. Annars får det bli en till huv på taket och så får jag hoppas på att den inte fångar upp oljudet lika mycket.

H håbbe1961 skrev:
Ovk:n kan inte säga något om den tekniska lösningen.

Att köra ljuddämpare är inte heller ett problem. De skall giviervis vara brandklassade och rensbara.

Och upphängning i brännbart är inget problem heller. Det är EI15 eller EI30 som gäller. Då skall upphängningen klara samma tid. Vilket inte är ett problem om svepet är i metall eller annat icke brännbart. Sen kan det infäst i vad som helst som inte brinner av på ovanstående tider.

Man får skicka in en imkanal i en återvinning. Inte helt sällsynt. I storkök görs det via vätskeburna batterier tex. Endast när man kör med öppen låga i värmekällan som kåpan och imkanalen så är återvinning inte ok. Sen om det är en bra teknisk lösning med avseende på rengöring är en annan fråga.

Jag monterade en 600mm lång ljuddämpare på frånluftskanalen från FTX-aggregatet och det blev genast knäpptyst i huven. När jag plockade isär kanalen och böjarna noterade jag att de inte var helt och hållet hopskjutna innan de fixerades, så det kanske bidrog till det akustiska fenomenet. Förhoppningsvis behöver jag nu inte ljuddämparen på imkanalen.

Om man redan har ljuddämpare och då de hårda i metall. Finns det mer att hämta genom att sätta de mjuka ljuddämparna också? Tror jag har 2st hårda idag men ingenting som frikopplar FTXen eller rören mot rummen.

I Ian Shirping skrev:
Totalrenoveringen av vårt hus närmar sig sitt slut och jag monterade idag köksfläkten, en vägghängd variant med fläkten i enheten på väggen.

[bild]

Slangen från denna har jag dragit till ett spirorör (160mm) som i sin tur är anslutet till en kombihuv av den här sorten: [länk]

Till kombihuven har jag även dragit frånluften från FTX-aggregatet, vilket resulterat i att vi nu får in ljudet från FTX-utblåset via imkanalen och köksfläkten.

Ventilationen ser ut på det här viset

Blå = Friskluft till FTX
Orange = Imkanal
Brun = Frånluft FTX
[bild]

Jag ser två möjliga lösningar. Antingen byter jag plats på FTX-friskluften och imkanalen, eller så monterar jag en ljuddämpare på den sistnämnda. Anledningen till att jag drog friskluften som jag gjorde var att jag fick för mig att luften skulle vara betydligt svalare vid husets norra gavel än på taket, vilket kändes som en fördel på sommaren. Jag vet dock inte om det stämmer i praktiken.

Hur skulle ni göra i det här läget? Byta plats på friskluft/imkanal eller montera en ljuddämpare på imkanalen?
Ingen ljuddämpare på imkanalen. Det kommer att fastna fett i ljuddämparen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.