Jag funderar på att ställa upp en friggebod i ett hörn på tomten, och i friggeboden vill jag ha el. Det verkar som att enklaste sättet att dra en kabel är via husets krypgrund och vidare ut genom krypgrundsmuren via ett rör som tidigare använts för signalkabel till nivålarmet i den numera nedlagda slutna avloppstanken. Det röret slutar någon meter från den plats jag hade tänkt att ställa boden. Sista biten är ju enkel att gräva.
Frågan är nu om det är tillåtet att dra en kabel (typ, eklk eller ekkj) i det röret, som är ett vanligt dräneringsrör, alltså vit plast med slitsar. Det går genom trädgården på någon halvmeters djup. Längden är kanske 20 meter. Men det ligger ju inget gult plastband ovanför.. så säljer jag huset, kanske en framtida ovetande grävmaskinist sliter av både rör och kabel.
Är det tillåtet att använda röret?
Frågan är nu om det är tillåtet att dra en kabel (typ, eklk eller ekkj) i det röret, som är ett vanligt dräneringsrör, alltså vit plast med slitsar. Det går genom trädgården på någon halvmeters djup. Längden är kanske 20 meter. Men det ligger ju inget gult plastband ovanför.. så säljer jag huset, kanske en framtida ovetande grävmaskinist sliter av både rör och kabel.
Är det tillåtet att använda röret?
Klicka här för att svara