Byggahus.se
Har idag allt (nästan) via WiFi, men tänkte koppla ihop med kabel istället.
Har dock lite funderingar.
Har inkommande fiber i källaren och därefter en router kopplad till en patchpanel, som i sin tur är kopplad till 4 AP (VAP, VAP, KAP OCH GAP på ritning)
Har även nätverksuttag bakom TV apparaterna.
För att få ihop allt så behöver jag fler uttag än vad jag har och en router med fler portar.
Eller sätter jag 4 switchar på lämpliga ställen.
Kan någon som kan detta komma med synpunkter vore jag tacksam.
Verkar min plan rimlig?


Har gjort en skiss som jag hoppas förklarar hur jag tänkt mig det hela. Finns dessutom 2 paddor, 3 laptops och 5 telefoner som skall koppla upp sig via WiFi.
 
  • Handritad nätverksskiss som visar uppkoppling av router, switchar, NAS och olika enheter i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Har du bara tillräckligt med portar i panelen så är det ju smidigast att sätta en switch där, så du kan få trafik på alla portar du behöver. Sedan funkar det ju bra att fylla på med extra switch tex bakom tvn där du ju säkert behöver fler prylar än vad du har fasta uttag.
 
Fördel/nackdel med att ha skrivare, nas och accesspunkter till switch istället för direkt till router? AP kommer ju förvisso via patchpanel oavsett.
 
J
Trafikintensiva burkar som nas och ap ska väl egentligen vara så få hopp som möjligt bort eftersom det blir mindre kollisioner och kortare svarstid i och med det. Men även switchar lär sig vilken trafik som kommer varifrån så det spelar inte jättestor roll. Men direkt i routern är ju det bästa. Skrivare etc spelar ingen roll alls.
 
M mamawi skrev:
Fördel/nackdel med att ha skrivare, nas och accesspunkter till switch istället för direkt till router? AP kommer ju förvisso via patchpanel oavsett.

Ser ingen fördel att koppla dessa till routern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.