Pumpdilemma källare:
Den 19mm slangen är ditsatt av några klåpare som värmt på den på pumpens slangfäste vilket gjort den tunn o därför vikt sig så vatten får svårt att komma igenom. Man kan undra varför de inte valde rätt slangdimension(25mm o uppåt) för pumpen från Biltema. Nu är den kopplad under mark till utgående dagvattenbrunn så lite svårt byta ut tyvärr. Jag undrar därför hur/om man kan koppla ihop en 19mm slang på pumpen utan att värma/töja slangen. Att köpa slang som passar slangfästet o därefter skarva slangarna med någon koppling är det enda jag kan tänka ut, men hade gärna sluppit köpa en hel rulle m grövre slang när endast en liten bit behövs. Detta brådskar lite, skulle behöva få igång den senast ikväll. Någon som vet?
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/drankbar-pump-dp-402-2000038656
 
Redigerat:
tommib
Bild?

Kommer du åt pumpen? I så fall är det väl bara att montera en lämplig koppling på pumpen direkt och motsvarande på slangen. Klipp bort den uttöjda/skadade slangbiten. Kolla också att det inte är så att slangen böjer sig av andra skäl.
 
tommib tommib skrev:
Bild?

Kommer du åt pumpen? I så fall är det väl bara att montera en lämplig koppling på pumpen direkt och motsvarande på slangen. Klipp bort den uttöjda/skadade slangbiten. Kolla också att det inte är så att slangen böjer sig av andra skäl.
Var tvungen åka till jobb, hann inte ta bild. Pump nu upplyft ur pumpbrunn i källargolv o slangbit bortskuren. Hittade inget att koppla m på Biltema igår, därav frågan ang koppl. typ mellan dessa 2. Pumpen har ju en konformad del där slangen ska kopplas på, men om jag väljer exvis en multislangnippel/fanns på biltema/ så vet jag inte hur jag kan få den att sitta kvar, den ska ju helst inte kunna lossna, vad för kopplingar är brukligt?länk till hur pumpens fäste ser ut. https://www.biltema.se/fritid/tradg...zLnwgoKAg67r00vy-RE9NaUr6rRBg55BoC1IgQAvD_BwE
 
Redigerat:
tommib
Vad har du för butiker i närheten?

Jag har två pumpar och där har jag kopplat med klokoppling från pump till slang för att enklare kunna underhålla dem. Då skruvar du av den ena halvan av kopplingen (den med slangnipplarna) och skruvar dit en klokoppling med invändig gänga 1 1/2"

https://www.hornbach.se/p/klokoppling-geka-massing-invandig-ganga-g-1-1-2/1626159/

På slangen monterar du motsvarande klokoppling men med slanganslutning

https://www.hornbach.se/p/klokoppling-geka-massing-3-4-19mm/1626079/

Glöm inte slangklämma, 16-22 mm är en lagom storlek.

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ngklammor/slangklamma-rostfri-2-st-2000050531

För att få på slangen kan man behöva värma den lite, men inte så mycket att den tunnas ut.

Om du inte bor nära en Hornbach (eller annan butik som säljer klokopplingar) så kan du använda slangkopplingar från Biltema. Då sågar du av slanganslutningen i toppen så att du får gängan fri, det är en entumsgänga.

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/bevattning/slangkopplingar/krananslutning-34-1-2000051081

På slangen monterar du motsvarande honkoppling

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/bevattning/slangkopplingar/snabbkoppling-34-2000051083

Detta är dock en sämre lösning då dessa slanganslutningar kan hoppa isär, speciellt i en applikation med kraftiga tryckstötar som detta.

Bäst är om slangen kan bytas ut till en lämpligare, gärna med armering eller PEM-slang, men 19 mm slang fungerar bra det med så länge man kollar att den inte knickar.
 
tommib tommib skrev:
Vad har du för butiker i närheten?

Jag har två pumpar och där har jag kopplat med klokoppling från pump till slang för att enklare kunna underhålla dem. Då skruvar du av den ena halvan av kopplingen (den med slangnipplarna) och skruvar dit en klokoppling med invändig gänga 1 1/2"

[länk]

På slangen monterar du motsvarande klokoppling men med slanganslutning

[länk]

Glöm inte slangklämma, 16-22 mm är en lagom storlek.

[länk]

För att få på slangen kan man behöva värma den lite, men inte så mycket att den tunnas ut.

Om du inte bor nära en Hornbach (eller annan butik som säljer klokopplingar) så kan du använda slangkopplingar från Biltema. Då sågar du av slanganslutningen i toppen så att du får gängan fri, det är en entumsgänga.

[länk]

På slangen monterar du motsvarande honkoppling

[länk]

Detta är dock en sämre lösning då dessa slanganslutningar kan hoppa isär, speciellt i en applikation med kraftiga tryckstötar som detta.

Bäst är om slangen kan bytas ut till en lämpligare, gärna med armering eller PEM-slang, men 19 mm slang fungerar bra det med så länge man kollar att den inte knickar. Bif bild på vecket/insuget som uppstått där de värmt...
Perfekt! Tar mig till Hornbach o shoppar loss☺. Vad innebär "knickar"? 🙃
 
  • En turkos och svart mönstrad cylindrisk form mot träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Typ det du ser på din bild. Slangen böjs och plattas till med dåligt flöde som följd.

Klokopplingarna på Hornbach ligger på trädgårdsavdelningen, inte bland VVS. I alla fall är det så i södra stockholm (men troligen även på övriga).
 
tommib tommib skrev:
Typ det du ser på din bild. Slangen böjs och plattas till med dåligt flöde som följd.

Klokopplingarna på Hornbach ligger på trädgårdsavdelningen, inte bland VVS. I alla fall är det så i södra stockholm (men troligen även på övriga).
Tack igen! Åh, så det kommer kunna bli så ändå. Trodde vecket berodde på att slangen blivit tunn ef värmning. Har det m slangens dimension att göra? Tänkte helst slippa titta till pumpen varje dag. Asjobbigt ju🙃
 
tommib
Nja, det beror ju på hur det ser ut där pumpen är. En sådan trädgårdsslang kan absolut knicka om det är för brant böj. Det finns sätt att komma runt det, t.ex. en spiralfjäder runt slangen, men det är oftast enklare att se till att det inte blir en böj på slangen. Om du åker till Hornbach har de ett utmärkt sortiment av rördelar. Du kan t.ex. köpa en 90 gradersböj i mässing och skruva på den där anslutningen du har på pumpen för att sedan skruva i klokopplingen. Då får du kanske en bättre vinkel ut på slangen så att det inte blir någon böj. Det är dock omöjligt att svara på utan att veta hur det ser ut just hos dig. För att täta mellan plast och mässingsrördelar använder du gängtejp som du lindar runt gängan innan du skruvar ihop delarna. Detta behövs inte i kopplingar som tätar med packning (t.ex. plastvinkelkopplingen mot pumpen).

Jag antar att detta är en dräneringspump. Dessa är egentligen bättre att installera med t.ex. PEM-slang som inte kan knicka (utan stora mängder våld) eller en armerad sugslang

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/sugslang-10-m-2000034870

Men dessa är ju dyrare än trädgårdsslang.

Om pumpen är en dräneringspump i källaren som är vital för att inte få en vattenfylld källare skulle jag satsa på nivålarm i pumpgropen. Detta kan antingen kopplas till ett befintligt hemlarm eller vara helt fristående. Då slipper du gå och titta till den hela tiden.
 
Olika slangar är olika känsliga för att bilda veck som stryper vattenflödet.
Den blå slangen som visas tillsammans med pumpen i länken i ditt första inlägg är väldigt känslig. Den slangen måste läggas ut helt rakt och vara sträckt för att fungera.

Den gröna slangen du har är lite snällare.Den kan böjas i mjuka böjar utan att veckas. Men lägger man den över en kant kan den vika sig. Vill du säkerställa att den alltid fungerar på en pump nere i en brunn så se till att vinkelnippeln pekar uppåt och att slangen är väl sträckt.
För att bättre tåla vikning kan man stoppa i en hårdare plastslang eller stålfjäder i slangen.
Det finns stålspunna slangar som man kan vika hur som helst eller trampa på utan att de stryps men räkna med ett pris på 1000lappen per meter.
 
B Bjober skrev:
Olika slangar är olika känsliga för att bilda veck som stryper vattenflödet.
Den blå slangen som visas tillsammans med pumpen i länken i ditt första inlägg är väldigt känslig. Den slangen måste läggas ut helt rakt och vara sträckt för att fungera.

Den gröna slangen du har är lite snällare.Den kan böjas i mjuka böjar utan att veckas. Men lägger man den över en kant kan den vika sig. Vill du säkerställa att den alltid fungerar på en pump nere i en brunn så se till att vinkelnippeln pekar uppåt och att slangen är väl sträckt.
För att bättre tåla vikning kan man stoppa i en hårdare plastslang eller stålfjäder i slangen.
Det finns stålspunna slangar som man kan vika hur som helst eller trampa på utan att de stryps men räkna med ett pris på 1000lappen per meter.
Tack för info! Jag kommer ge den gröna slangen en chans till. Jag ska försöka så den ligger mer rakt. Den har ca 1m extra före den går in i röret den är dragen mot, vilket ju är bra om jag kommer att behöva upprepa proceduren ked att kapa av en bit. Ska försöka lägga den utan tvära svängar. 👍
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nja, det beror ju på hur det ser ut där pumpen är. En sådan trädgårdsslang kan absolut knicka om det är för brant böj. Det finns sätt att komma runt det, t.ex. en spiralfjäder runt slangen, men det är oftast enklare att se till att det inte blir en böj på slangen. Om du åker till Hornbach har de ett utmärkt sortiment av rördelar. Du kan t.ex. köpa en 90 gradersböj i mässing och skruva på den där anslutningen du har på pumpen för att sedan skruva i klokopplingen. Då får du kanske en bättre vinkel ut på slangen så att det inte blir någon böj. Det är dock omöjligt att svara på utan att veta hur det ser ut just hos dig. För att täta mellan plast och mässingsrördelar använder du gängtejp som du lindar runt gängan innan du skruvar ihop delarna. Detta behövs inte i kopplingar som tätar med packning (t.ex. plastvinkelkopplingen mot pumpen).

Jag antar att detta är en dräneringspump. Dessa är egentligen bättre att installera med t.ex. PEM-slang som inte kan knicka (utan stora mängder våld) eller en armerad sugslang

[länk]

Men dessa är ju dyrare än trädgårdsslang.

Om pumpen är en dräneringspump i källaren som är vital för att inte få en vattenfylld källare skulle jag satsa på nivålarm i pumpgropen. Detta kan antingen kopplas till ett befintligt hemlarm eller vara helt fristående. Då slipper du gå och titta till den hela tiden.
Stort tack för fin beskrivning! ☺👍Ja en nivåvakt av ngt slag är en god ide!
Bif bild där pumpen är upplyft. När pumpen står nere i brunnen går den gröna slangen i horisontell vinkel från pumpen vidare in genom ett rör/hål i brunnens sida, under golv o upp o ut till en dränränna som är kopplad mot dgvbrunnen.
 
  • Öppen brunnskammare med vatten och en nedsänkt pump, pågående vattenpumpningsarbete, betonggolv och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På pumpen sitter en vinkel i plast, därefter övergång till slangfäste med slangklämma. Tar man bort vinkeln har man där vanlig rörgänga som kan användas enklare för att komma till de dimensioner man behöver och en slangkoppling som passar på slangen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
På pumpen sitter en vinkel i plast, därefter övergång till slangfäste med slangklämma. Tar man bort vinkeln har man där vanlig rörgänga som kan användas enklare för att komma till de dimensioner man behöver och en slangkoppling som passar på slangen.
Men det lät ju också riktigt bra! 👍Har tömt ut ca 50l vatten nu för hand, så får jag lösa detta i morgon. Lite bekymrad över att förminska hålet med en koppling inuti, då kraften i pumpen kanske blir för stark om genomsläppet minskar ytterligare? Vad för koppling kan jag använda om jag gör som du föreslår?
 
tommib
Det är lite lättare att jobba med vinkeln. Den är 1 1/4" (G32) utv-utv dvs man går över från invändig gänga till utvändig gänga (och vinklar 90 grader). Man får då bort kopplingen från pumpen lite och det är lättare att jobba när man ska skruva dit kopplingen. Om slangutloppet är lågt i gropen så kan man "lägga ner" vinkeln dvs att den ligger i horisontalplanet för att få ut slangen åt rätt håll.

Men visst, det går bra att ansluta direkt till pumpens invändiga gänga också. Jag rekommenderar som sagt klokopplingarna, de är väl beprövade.

Vill man inte ha vinkeln följer det väl med en nippel G32 utv-utv i plast till den där pumpen? Jag har en liknande själv...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är lite lättare att jobba med vinkeln. Den är 1 1/4" (G32) utv-utv dvs man går över från invändig gänga till utvändig gänga (och vinklar 90 grader). Man får då bort kopplingen från pumpen lite och det är lättare att jobba när man ska skruva dit kopplingen. Om slangutloppet är lågt i gropen så kan man "lägga ner" vinkeln dvs att den ligger i horisontalplanet för att få ut slangen åt rätt håll.

Men visst, det går bra att ansluta direkt till pumpens invändiga gänga också. Jag rekommenderar som sagt klokopplingarna, de är väl beprövade.

Vill man inte ha vinkeln följer det väl med en nippel G32 utv-utv i plast till den där pumpen? Jag har en liknande själv...
Fick inga andra delar från dem som installerade pumpen. Problemet som skapade vecket i slangen var nog att de lagt slangen runt pumpen. Svängen vid utloppet fr pumpen blev nog lite tvär. Ska jag kanske kapa slangen så den sträcks i rätt riktning i stället för att låta den ligga ringlad i cirkel?
Har du testat med trädgårdsslang till din? Tänker ju smalare slang ju högre tryck från pumpen? Borde jag byta hela slangeländet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.