Ska dra en Ethernet kabel i gult markrör. Vad för typ av kvalite behöver sådan kabel vara?

Det finns utomhusgodkännd CAT6 i vanliga webbshopparna för datorprylar. Men kan du UVskydda och drar i rör så tror jag att en vanlig installationskabel håller bra. Har en ca 50m som ligger i rör på landet och den har överlevt 4år än så länge.
Eller så drar du en förkontakterad fiber så uppgraderingen till10GBit/s går lättare i framtiden. ;)

T
CAT5 säljs förhoppningsvis inte mera utan en högst vanlig CAT6 borde fungera. Kom ihåg att att rekommendationen är max 90-100m.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Beroende på vad du behöver dra mer och hur långt så kan det vara smidigare att dra en PEM i lagom dimension då den är helt slät på insidan.

A anis16 skrev:
Ska dra en Ethernet kabel i gult markrör. Vad för typ av kvalite behöver sådan kabel vara?
T tgr_se skrev:
Det finns utomhusgodkännd CAT6 i vanliga webbshopparna för datorprylar. Men kan du UVskydda och drar i rör så tror jag att en vanlig installationskabel håller bra. Har en ca 50m som ligger i rör på landet och den har överlevt 4år än så länge.
Eller så drar du en förkontakterad fiber så uppgraderingen till10GBit/s går lättare i framtiden. ;)
OM vi ska prate IEEE 802.3ae dvs 10 Gb/s Ethernet så :
det finns CAT6 och CAT6:kabel.
CAT6 : 55 m total kabellängd
CAT6A: 100 m total kabellängd

1 Gbit (IEEE 802.3 ab): där kan även cat4 fungera ! Allt beror på längden.

Varför inte nämna CAT5e? Den är god för 1Gbit/s och 100m. Standardnätverkskabeln innan Cat6 och 10Gbit/s kom.
CAT5 var inge bra kabel. Skapade så mycket problem/osäkerhet vid 100m att den utgick och ersattes av Cat5e (Enhanced).
Den är tunnare än CAT6

Rekommenderar att dra en uv skyddad utomhuskabel. En vanlig cat 6 kabel tar åt sig fukt när den ligger i marken vilket kan resultera i lägre hastighet eller dålig funktion på din kabel.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
tommib
Jag rekommenderar också en utomhuskabel. Inte så mycket för UV-skyddet, det kan man fixa på annat sätt vid ändarna, men för att kabelmanteln är PE och vattentät. I markrör får man räkna med att kabeln ligger i vatten. En vanlig inomhuskabel kommer då släppa igenom vatten till slut och ärga sönder.

Åtminstone har jag fått lära mig så...

Manteln på utomhuskabel är också förj*vlig att skala...

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Dessutom; är det lite längre avstånd utomhus bör man överväga att lägga fiber istället. Åska kan ställa till med mycket elände även utan att den slår ner i närheten.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Stor risk för överspänningar i samband med åska om du gräver ner nätverkskabel i mark.
Första sommaren jag hade min 30m Cat6-kabel i gräsmattan pajade min brandvägg...
Fiber är det säkraste sättet att undvika problem med trasig utrustning.
Jag köpte 2 st Gb-moduler för mina switchar och 100m färdigkontakterad fiberkabel för under 1000-lappen på Ebay, har funkat bra i många år nu.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
P Ptrk! skrev:
Stor risk för överspänningar i samband med åska om du gräver ner nätverkskabel i mark.
Första sommaren jag hade min 30m Cat6-kabel i gräsmattan pajade min brandvägg...
Fiber är det säkraste sättet att undvika problem med trasig utrustning.
Jag köpte 2 st Gb-moduler för mina switchar och 100m färdigkontakterad fiberkabel för under 1000-lappen på Ebay, har funkat bra i många år nu.
Hmm, kanske behöver skydda med nått åt det här hållet. https://www.dustinhome.se/product/5...ouRT5aPrFEsy-tDZux8HsFDz_KzypFXhoCk78QAvD_BwE

Behöver köra PoE så opto funkar inte för mig.

Det är ju bättre än inget, men en sådan måste anslutas till en bra jordpunkt för att ens ha chansen att fungera. Kan du inte dra opto och ta med en (lågvolts) elkabel samtidigt?

mexitegel mexitegel skrev:
Det är ju bättre än inget, men en sådan måste anslutas till en bra jordpunkt för att ens ha chansen att fungera. Kan du inte dra opto och ta med en (lågvolts) elkabel samtidigt?
Har bra jordmöjligheter på båda ändarna (stolpe och jordspätt). Lågvoltskabeln får väll lika mycket stryk den med tänker jag och behöver skyddas likaväl.

Jag undrar om inte problemen är mindre när du bara kör med PoE, om man antar att du inte har några andra galvaniska kopplingar till enheten? Då blir det inga slingor som fungerar som ramantenner och borde inte bli så höga inducerade spänningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.