Byggahus.se
Hej,
Jag har dragit fram rör till apparatdosan för ugnen ( 16 A , 3 st 2,5 mm2) och undrar om någon vet om det går bra att dra vidare flexrör till spisfläkten. Bör jag i så fall dra fram separat fasledning från centralen(1,5 mm2) och med gemensam nolla?
Tack på förhand.
 

Bästa svaret

Du kan dra vidare till spisfläkten men det ska vara samma area dvs 2,5 mm2. Du ska inte dra i några mer trådar för det räcker med en fas, en nolla och en skyddsjord.
Spisfläktar drar så pass lite ström att den kan dela säkring med ugnen.
 
  • Gilla
laja57
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du kan dra vidare till spisfläkten men det ska vara samma area dvs 2,5 mm2. Du ska inte dra i några mer trådar för det räcker med en fas, en nolla och en skyddsjord.
Spisfläktar drar så pass lite ström att den kan dela säkring med ugnen.
En följdfråga:
Kan jag dra 4-ledare(jord/nolla/fas1/fas 2) till en apparatdosa och som sitter ihop med en parallellmonterad apparatdosa, göra hål emellan dem och dra vidare en fas till denna 2:a dosan?
 
OM det är två olika faser så blir det en 2 fasgrupp och det är OK.
Det ska vara två olika faser och inte bara två olika säkringar, men jag tar för givet att du har koll på det när du nu håller på med behörighetskrävande jobb. Blir det fel kan det leda till brand.
 
E elmont skrev:
OM det är två olika faser så blir det en 2 fasgrupp och det är OK.
Det ska vara två olika faser och inte bara två olika säkringar, men jag tar för givet att du har koll på det när du nu håller på med behörighetskrävande jobb. Blir det fel kan det leda till brand.
Tack! Själva kopplingen och ledningsdragningen får behörig elektriker göra. Jag vill endast kunna stänga väggen.
 
Men lite av grundfrågan är har du en central med tre faser? Har du inte trefas ska det vara helt separerade enfasgrupper och inte mer än en säkring per grupp. Så jag tycker du ska ta ett snack med din elektriker INNAN du stänger någon vägg, du kanske måste dit med ett rör till.
 
E elmont skrev:
Men lite av grundfrågan är har du en central med tre faser? Har du inte trefas ska det vara helt separerade enfasgrupper och inte mer än en säkring per grupp. Så jag tycker du ska ta ett snack med din elektriker INNAN du stänger någon vägg, du kanske måste dit med ett rör till.
Jo, jag har 3-faser in i huset.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.