Hur skulle ni försöka lösa denna tråkiga ”nya” dörröppning? Eller helt enkelt låta vara? Övriga dörrar i bostaden har en helt annan stil som passar in till övriga bostadens stil.

• En vit dörröppning och en stängd dörr i en ljus hall med trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit dörr med klassisk design som inte matchar övrig interiörstil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt likadant foder kring den nya, som ni har runt de gamla.

• Gilla
Ekeng
  • Laddar…
Antingen ser man det som väggar och då hade jag satt samma höga golvsockel som runtom samt skarpt hörn ovan sockeln. Eller så ser man det som en passage och då hade jag satt foder lika övriga. Kanske i kombination med spegelpanel/boasering i passagen om man vill snitsa till det lite extra.

• Gilla
Ekeng
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Antingen ser man det som väggar och då hade jag satt samma höga golvsockel som runtom samt skarpt hörn ovan sockeln. Eller så ser man det som en passage och då hade jag satt foder lika övriga. Kanske i kombination med spegelpanel/boasering i passagen om man vill snitsa till det lite extra.
Helst hade jag satt samma foder i denna dörröppning som övriga, men problemet, som jag ser, är hur det blir längst vid sockeln som redan finns, alltså ta bort en bit och sätta dit en skurkloss (?) för att sedan kunna montera foder. Men idén om att sätta höga golvsockel runt kanske blir bra! Får man fråga vad du menar med skarpt hörn?

Förstår att det blir lite knepigt med den låga sockeln som sitter där redan. Ser man det som ett dörrhål är det naturliga att det bara är slätt ända ned mot golvet inuti passagen. Och på utsidan får man kapa befintlig hög sockel så man får in skurkloss och foder.

Med skarpt hörn menar jag att om man sätter högsockel som går genom passagen så ska det inte vara något foder eller annan list på ytterhörnet ovanför golvsockeln, bara ett skarpt hörn mellan sockel och taklist.

• Gilla
Ekeng
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Förstår att det blir lite knepigt med den låga sockeln som sitter där redan. Ser man det som ett dörrhål är det naturliga att det bara är slätt ända ned mot golvet inuti passagen. Och på utsidan får man kapa befintlig hög sockel så man får in skurkloss och foder.

Med skarpt hörn menar jag att om man sätter högsockel som går genom passagen så ska det inte vara något foder eller annan list på ytterhörnet ovanför golvsockeln, bara ett skarpt hörn mellan sockel och taklist.

Tack så mkt för svar och idéer! Tror det får bli hög sockel igenom passagen!

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
E Ekeng skrev:
Tror det blir jättefint, hade nog gjort likadant. Det är i djupaste laget för att betraktas som ett dörrhål.

E Ekeng skrev:
Hej!
Lite samma sits som du, har du bild på hur det blev? 🙏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.