Jag ska ersätta sopskåpet i garaget med en vanlig dörr. Tyvärr visar det sig att öppningen är 880 mm bred, så en 9x20-dörr passar inte riktigt. Sådana är ju 888 mm i karmyttermått (iaf Byggmax dörrar). Det känns dumt att ta en storlek smalare dörr när det bara fattas en centimeter. Gör jag något dumt om jag tar en elhyvel eller cirkelsåg och plockar bort 6-7 mm på vardera sidan? Reglarna är 45x95. Eller borde jag göra något annat, och i så fall vad?
Är det inte lättare att hyvla bort motsvarande på den nya karmen istället?
/Ingenjören
/Ingenjören
Eller ta bort regeln som kabeln går på. Lägg i en kloss mellan regeln som garageporten är fäst i och upp till takstolen. Sy ihop med några spikplåtar eller något plattjärn och skruva fast.
Att ge sig på karmen istället låter ju faktiskt lättare, om det nu inte är spik i den - såg en billig jabo-dörr på K-Rauta där spikarna gick nästan ut till karmens utsida.
Tar jag bort den vertikala regeln får jag hela 45 mm till godo. Då kan jag ju hyvla lite på resten av virket och få plats med en 100 cm bred dörr
Nåja, det är nog bäst att vara måttlig..
Tar jag bort den vertikala regeln får jag hela 45 mm till godo. Då kan jag ju hyvla lite på resten av virket och få plats med en 100 cm bred dörr
Klicka här för att svara