Hej!

Hade tänkt dölja kablarna till min tv bakom en gipsvägg, genom att borra hål bakom tv:n och sedan ett hål bakom media bänken.
Har läst att HDMI och liknade svagströmskablar så finns det inga direkta regler kring, men går det att lösa inom reglerna för själva strömkabeln till tv:n?

Har tänkt sätta en flexslang 20-25mm som går till respektive hål i båda ändarna.
Men är det godkänt?
Annars får det bli kabelkanal, men vill helst undvika.

N NorrTeknikern skrev:
Hej!

Hade tänkt dölja kablarna till min tv bakom en gipsvägg, genom att borra hål bakom tv:n och sedan ett hål bakom media bänken.
Har läst att HDMI och liknade svagströmskablar så finns det inga direkta regler kring, men går det att lösa inom reglerna för själva strömkabeln till tv:n?

Har tänkt sätta en flexslang 20-25mm som går till respektive hål i båda ändarna.
Men är det godkänt?
Gör precis som du vill, flex eller liknande funkar ofta utmärkt.

Redigerat:
  • Gilla
NorrTeknikern
  • Laddar…
HDMI-kontakter är ca 22 mm i ytterbredd, ett 25 mm VP-rör är ca 21,5 mm i innerdiameter, så du bör behöver gå upp till 32 mm om du ska ha flexslang, om du har VP-rör så kan det eventuellt gå å få i HDMI-kontakt genom ett 25-rör.

20 mm flexslang har ca 5,5 mm mindre innerdiameter än ytterdiameter, alltså en innerdiameter på ca 14,5 mm.
Om samma godstjocklek gäller för 25 mm flexslang så är innerdiametern ca 19,5 mm.
Om samma godstjocklek gäller för 32 mm flexslang så är innerdiametern ca 26,5 mm.
Men högst troligt blir godstjockleken större ju grövre slangen är.

• Gilla
NorrTeknikern
  • Laddar…
A
Jag tog ett doshål bakom TV’n och ett bakom möbeln och släppte ner kabeln till Samsungs TV-box i väggens (oisolerade) tomrum. Ser inget behov av rör eller slang på den korta sträckan.

• Gilla
NorrTeknikern
  • Laddar…
H
N NorrTeknikern skrev:
Hej!

Men är det godkänt?
Elkabel får du inte dra i väggen.

• Gilla
NorrTeknikern
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.