Byggahus.se
Unikt namn
E Eduardo.S skrev:
Så man måste inte byta ut hela toalettstolen, utan det räcker med själva locket?
Ja precis, och det finns många lock att välja emellan.
https://www.bauhaus.se/toalettsits
https://www.k-rauta.se/kategori/badrum-och-bastu/toalett-och-wc/toalettsitsar
https://www.clasohlson.com/se/Bygg/Vatten-&-avlopp/Toalettsitsar/c/1074

Men alla toalettstolar har inte exakt samma mått mellan hålen i porslinet för wc-sitsen.
Så det är bra att måttet med dig när du shoppar efter ny sits, och kolla med säljaren att den nya sitsen passar.
En hand lyfter lock på vit toalettstol med röda markeringar synliga på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
A
E Eduardo.S skrev:
Ok, så bara att bita i det sura äpplet och inse att man har blivit lurad?
Kan det som säljer låta bli att rapportera ett fel, även om denne vet om det?
Säljaren är ju rädd för att inte få sålt bostadsrätten om denne meddelar fel till mäklaren.
du är av definitionen inte lurad. ”Felen” fanns där hela tiden och vara helt uppenbara. Att du inte uppfyllt din plikt att granska lägenheten kan du ju inte lägga på säljaren. att du fick lägenheten för det priset du fick den var ju på grund av de ”felen”, annars hade den kostat mer kallas marknadsekonomi.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja eftersom alla säljare inte är helt ärliga kan det hända. Välkommen till Brf-världen!
Ok, då vet man vad som gäller när det är dags att sälja.
 
E Eduardo.S skrev:
Ok, så bara att bita i det sura äpplet och inse att man har blivit lurad?
Kan det som säljer låta bli att rapportera ett fel, även om denne vet om det?
Säljaren är ju rädd för att inte få sålt bostadsrätten om denne meddelar fel till mäklaren.
Du har inte blivit lurad. Inget av det du räknat upp hitintills var varit dolt, eller egentligen fel. Därmed absolut inga dolda fel. Du kan ju inte mena allvar då du påstår att säljaren dolt fel, genom att dammsuga innan visning?
Dragiga fönster och dörrar beror ju uppenbart på dåliga/avsaknad av gummilister. Det kan inte betraktas som fel, utan möjligtvis bristande underhåll. Kunde kollats på några få sekunder under själva visningen. Även balkongdörren var lätt att kolla. Den är inte heller "fel" då den fungerar, om än lite sämre än när den var ny. Vad gäller toasitsen är du ju bara för mycket. Har det tagit dig ett år att upptäcka att den sitter löst? Även det är något man ser på någon sekund på visningen. En ny sits kan du köpa för 200 kr. Men sannolikt räcker det med att dra åt skruvarna.
Det är absolut inte säljarnas marknad. Men naturligtvis ställs det lite krav på dig som köpare, att faktiskt se, känna och undersöka saker och ting när du köper lägenhet/hus. Precis som när du köper en bil.
 
  • Gilla
Jwc och 3 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
du är av definitionen inte lurad. ”Felen” fanns där hela tiden och vara helt uppenbara. Att du inte uppfyllt din plikt att granska lägenheten kan du ju inte lägga på säljaren. att du fick lägenheten för det priset du fick den var ju på grund av de ”felen”, annars hade den kostat mer kallas marknadsekonomi.
Håller inte med dig, men du har rätt till din åsikt.
 
A AG A skrev:
Du har inte blivit lurad. Inget av det du räknat upp hitintills var varit dolt, eller egentligen fel. Därmed absolut inga dolda fel. Du kan ju inte mena allvar då du påstår att säljaren dolt fel, genom att dammsuga innan visning?
Dragiga fönster och dörrar beror ju uppenbart på dåliga/avsaknad av gummilister. Det kan inte betraktas som fel, utan möjligtvis bristande underhåll. Kunde kollats på några få sekunder under själva visningen. Även balkongdörren var lätt att kolla. Den är inte heller "fel" då den fungerar, om än lite sämre än när den var ny. Vad gäller toasitsen är du ju bara för mycket. Har det tagit dig ett år att upptäcka att den sitter löst? Även det är något man ser på någon sekund på visningen. En ny sits kan du köpa för 200 kr. Men sannolikt räcker det med att dra åt skruvarna.
Det är absolut inte säljarnas marknad. Men naturligtvis ställs det lite krav på dig som köpare, att faktiskt se, känna och undersöka saker och ting när du köper lägenhet/hus. Precis som när du köper en bil.
Bra, då vet jag vad som gäller.
 
Redigerat:
A
E Eduardo.S skrev:
Håller inte med dig, men du har rätt till din åsikt.
nu är det inte min åsikt utan Sveriges lag.
Att lägenheten kostade det den kostade beror ju på att köpare tagit hänsyn till allt inklusive att det var lite fel på en dörr tex.
Hade lägenheten varit utmärkt och inga brister så hade du fått betala mer helt enkelt.
 
  • Gilla
Jwc och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
nu är det inte min åsikt utan Sveriges lag.
Att lägenheten kostade det den kostade beror ju på att köpare tagit hänsyn till allt inklusive att det var lite fel på en dörr tex.
Hade lägenheten varit utmärkt och inga brister så hade du fått betala mer helt enkelt.
Tyvärr blir det såhär när man har en begränsad tid på sig att undersöka lägenheten.
Nu förstår jag varför.
Bara att bita i det sura äpplet och lära sig av läxan.
 
  • Gilla
Davidbagare och 2 till
  • Laddar…
M
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ja precis, och det finns många lock att välja emellan.
[länk]
[länk]
[länk]

Men alla toalettstolar har inte exakt samma mått mellan hålen i porslinet för wc-sitsen.
Så det är bra att måttet med dig när du shoppar efter ny sits, och kolla med säljaren att den nya sitsen passar.
[bild]
Det är inte bara det måttet som är viktigt, även bredd på sitsen och längd är viktigt stämmer inte de får man just effekten att allt gungar när man sätter sig på ringen eller att det man gör hamnar på fel ställe. Försök rita av holken på papper och ta med och jämför i affären med de sitsar de har. Hos ex. Hornbach går det inte att lämna tillbaka köpt sits så det kan vara värt besväret att få med sig en som passar...

Och TS var glad att ni inte har värre "dolda fel" i lägenheten som grannar som är missbrukare, restaurang som sprider matos, soprum som står och osar eller grannar som röker så det ryker in. De fel du nämner är enkla att åtgärda!
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
E Eduardo.S skrev:
Tyvärr blir det såhär när man har en begränsad tid på sig att undersöka lägenheten.
Nu förstår jag varför.
Bara att bita i det sura äpplet och lära sig av läxan.
men diskussionen blir lite löjlig nästan.
Minst 95% av det "felen" du nämner går att åtgärda för ungefär 1000kr.
med lite åldersavdrag så skulle du få ut några enstaka kronor i ersättning om du fick rätt, vilket du aldrig hade fått.
Då har jag inte räknat med all tid du behövt lägga på det.

Varför inte bara åtgärda, det gör du på en eftermiddag och ett besök till närmaste byggvaruhandel och lite hjälp från detta forum
 
  • Gilla
Jwc
  • Laddar…
Unikt namn
Ta en djupt andetag.
Tänk såhär, antagligen kollade du inte dessa detaljer eftersom det egentligen inte var viktiga jämfört med storheterna som läge, planlösning m.m.

Visst vill man gärna tro att allt är 100% tipp topp när en välsmord mäklare står och orerar om livets investering.
Men i själva verket så börjar slitaget av allt redan den sekund förpackningen öppnas, alla saker kommer ha lite skavanker. Ska du jämföra på detaljnivån vilken lägenhet som hade bäst parkeringsplats för rumpan vid toalettbesök, så blir köpandet av lägenhet en övermäktig uppgift med tusentals parametrar. Hade du granskat dött förra boende med förstoringsglas så hade du säkert hittat en lång rad mer eller mindre uppenbara fel.

I BRF till skillnad från hyresrätt så har du även pengamässigt ansvar för i princip allting, även om styrelsen på uppdrag av medlemmarna agerar beställare och planerare för de delar som anges "gemensamma" i stadgarna. Men det tillförs ju inga medel förutom avgifterna som ni medlemmar betalar.

Är det specifika saker du undrar, tex vad gör jag åt glipan under dörren så underlättar bilder.

Tyvärr drar trådar med dolda fel i ämnesraden snabbt till många bittra svar, det får du försöka bortse från.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
@
E Eduardo.S skrev:
Hej.
Ursäkta om detta blir mycket att läsa, men jag hoppas att någon kunnig vill ta sig tid och hjälpa mig.
Jag är ny på bostadsmarknaden och det är mycket juridik att sätta sig in i.

Vi har köpt en bostadsrätt för drygt 1 år sedan 2021.
Nu har det visat sig att våra fönster i vardagsrummet samt i det mindre sovrummet läcker, eftersom det drar in kalluft genom dom.
Vi misstänker även att det är bristande konstruktion i bostadsrättens stammar, eftersom det kommer in väldigt / onormalt mycket damm i vårt vardagsrum. Detta gick ej att upptäcka vid visningen, då säljaren med all säkerhet har städat och dammsugit rummet innan visningen.
Vi har påtalat detta till vår styrelse, som har varit här och försökt att täta fönstren. Dock har detta ej fungerat, för det drar fortfarande in kalluft vilket man känner när man håller handen där.

Även genom vår balkongdörr läcker det in kalluft, och enligt styrelsens fastighets ansvarig, så beror detta på ett tidigare inbrottsförsök. Detta beslut känns dock lite partiskt, eftersom det är styrelsens egna fastighetsskötare som kommit fram till detta beslut.
Vad är bäst att göra här?

Slutligen är vår ytterdörr inte riktigt tät nertill, då man skymtar ett ljusinsläpp längst nertill.
Det kan därmed komma in damm den vägen, och det kan stämma eftersom det då både kan komma damm från vardagsrummet samt från utsidan.

Går det att förhandla om priset till mäklaren i efterhand, och på så vis få ner lånekostnaden?
Om jag har förstått saken rätt, så kan man reklamera dolda fel upp till 2 år efter köpet av bostadsrätten.
Stämmer detta?

Kan jag kontakta mitt försäkringsbolag och få hjälp den vägen?

Vad gäller för saker som är trasiga och som man upptäcker efter köpet?
Vi har te x en toalettstol, där locket är löst och som lyfter från fästena när man sitter på ringen.

Jag är även osäker på vilken ordning man skall göra saker, samt vem som man skall kontakta.
Det är ju flera parter i detta, som mäklaren och säljaren.
Vad är deras ansvar i detta?
Vem och när skall jag kontakta någon utav dessa?

Hur går jag vidare med mitt ärende?

Hoppas att någon orkat läsa igenom detta, och kan komma med matnyttiga tips och råd till en förstagångsköpare ;)

Tack på förhand.
Du har fått många bra svar. Men förenklat kan man säga att du köpt rätten att bo i bostadsrätten - du har inte köpt någon del av fastigheten (själva huset).
 
Claes Sörmland
@ @ndreas skrev:
Du har fått många bra svar. Men förenklat kan man säga att du köpt rätten att bo i bostadsrätten - du har inte köpt någon del av fastigheten (själva huset).
Jag vet inte om det tankesättet hjälper TS med att få rätsida på vem som ansvarar för vad. Kanske är det enklare att tänka på lägenheten som just sin egen och därmed inser man att man har ganska långtgående underhållsansvar. Det är ingen hyresrätt det handlar om där värden står för en massa underhåll.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte om det tankesättet hjälper TS med att få rätsida på vem som ansvarar för vad. Kanske är det enklare att tänka på lägenheten som just sin egen och därmed inser man att man har ganska långtgående underhållsansvar. Det är ingen hyresrätt det handlar om där värden står för en massa underhåll.
Jag har fått lära mig, att det innanför väggar, fönster och dörrar är bostadsrättsägarens ansvar.
Det yttre som fönster, väggar och dörrar är föreningens ansvar.
Detta stämmer alltså inte?
 
Claes Sörmland
E Eduardo.S skrev:
Jag har fått lära mig, att det innanför väggar, fönster och dörrar är bostadsrättsägarens ansvar.
Det yttre som fönster, väggar och dörrar är föreningens ansvar.
Detta stämmer alltså inte?
Just det där gränslandet mellan det inre och yttre underhållsansvaret har lagstiftaren lämnat till föreningen att reglera via stadgarna. Så för att svara på vad bostadsrättsägaren och föreningen ansvarar för vad gäller t ex väggar, fönster, dörrar så måste man läsa stadgarna. I dessa listas vad bostadsrättshavaren ansvarar för, det som inte kommer upp ansvarar föreningen för.

Det finns ett antal standardformuleringar av stadgar som de flesta föreningar använder sig av och det gör att gränsdragningarna ofta är ganska lika mellan olika föreningar. Men det står egentligen en enskild bostadsrättsförening fritt att ändra på gränsdragningen genom att ändra på sina stadgar.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.