Byggahus.se
A
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror att ni är väldigt rätt ute, dvs att en stor del av prisrusningen för bostäder i Stockholm beror på att en stor del av de statliga jobben förläggs där.

Man ser liknande tendenser i Göteborg där offentliga arbetsplatser gärna vill ligga mitt i centrum, medan de privata verksamheterna placerar sig längre ut där hyrorna är lägre.

Intressant detta med hur svenskarnas skatter används till att skaffa sig kontor i städernas centrum, men det är en fråga för en annan tråd det...
Många som arbetar i Stockholm pendlar med tåg från närliggande städer. Det blir väldigt jobbigt att behålla personal som pendlar mellan tex Linköping och Stockholm varje dag dvs ca 2 timmars enkel resa om de dessutom måste spendera ca 1timme till på att ta sig från Centralstationen ut till någon förort.
 
MissMuffet skrev:
Många som arbetar i Stockholm pendlar med tåg från närliggande städer. Det blir väldigt jobbigt att behålla personal som pendlar mellan tex Linköping och Stockholm varje dag dvs ca 2 timmars enkel resa om de dessutom måste spendera ca 1timme till på att ta sig från Centralstationen ut till någon förort.
Varför skall man behålla dem så pendlar så långt? Bättre att flytta ut jobben istället. Varför klarar de privata företagen detta? Oavsett om de nu behåller personalen eller inte.

Offentlig sektor väljer dessa plsceringar för att de som fattar besluten vill ha denna plats. I privat sektor så måste man snåla mer med pengarna och då väljer man ofta inte att ha denna typ av placering. Startups har ofta detta som ett sätt att locka folk, men offentliga arbetsplatser är inte som startups...
 
D daVinci skrev:
Det finns flera företag som har flyttat huvudkontor. IKEA, ABB, Tetrapak för att nämna några av de större. Det verkar gå att genomföra, när det handlar om flytt till stor stad.
Men möjligheterna att kunna rekrytera kvalificerad personal till Borlänge ser jag som deprimerande. För det handlar inte om att kunna rekrytera i Borlänge. Det är till Borlänge.

Man hör då och då om företag på "vischan" som har problem att rekrytera kvalificerad teknisk personal. Det är inte tillräckligt många som vill bo på mindre orter. Och finns personalen i storstäderna så får företagen underkasta sig detta och hålla till i storstäderna. Detta leder också till att folk med ambitioner vill bo i storstäderna. Det blir lite självförstärkande.

Detta driver upp efterfrågan på mark och bostäder i storstäderna. Och bostäderna kostar mer än på mindre orter.

Unga människor får helt enkelt gilla läget och börja i utkanten. (Det fick för övrigt jag också göra för många år sedan när jag skaffade min första egna bostad. Det är inget nytt fenomen precis).
Det går alldeles utmärkt att rekrytera i mindre städer. Men man kan inte räkna med att alla skall arbeta just där. Jag arbetar för ett företag som har anställda lite överallt, men det fungerar bra iom att man kan ta tåget till de olika kontoren (vilket gör att norra Sverige inte fungerar dock, där blir det flyg för deras del söderut). Varför har vi då flera olika kontor? Jo för att få en spridning på kompetenserna, all kompetens finns inte i Stockholm. Det är dessutom billigare att rekrytera utanför Stockholm och då det även är billigare att bo så får folk mer pengar i plånboken pga detta.

Jag har arbetskamrater som veckopendlar hela eller delar av veckan (resten tar de hemifrån). Allt för att kunna bo mer än en timme bort från storstaden.

Jag har andra arbetskamrater som börjar jobba klockan 06.00 för att kunna bo längre bort och slippa rusningstrafiken. Man får dessutom mer gjort då man är ensam på kontoret...
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jag upprepar det jag skrev i ett tidigare inlägg som av någon anledning raderades pga OT.

Bygg en mur runt sthlm och hindra in- och utförsel av både varor/tjänster och människor. På vilken sida av muren kommer klösmärkena först? :cool:
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
D daVinci skrev:
SSAB har behov av att kunna rekrytera kompetent folk till sitt huvudkontor. Det lyckas man inte med om det ligger i Borlänge.
Inte ens i Luleå då?
Undrar just vad det är för kompetens du menar.
I nollåtta-land vet de väl inget om ståltillverkning.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Inte ens i Luleå då?
Undrar just vad det är för kompetens du menar.
I nollåtta-land vet de väl inget om ståltillverkning.
Jag vet rekryteringar av bland annat ekonomer som LKAB gjort där folk flyttat långt ifrån till Luleå. De lyckades. Man har mycket pengar kvar efter att man betalat en bostad i Luleå.

Jag köper inte att alla måste flytta till Stockholm. Bostadspriserna drar iväg rejält när alla skall bo så centralt som möjligt i en handfull städer.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Storstäder lockar unga, särskilt kvinnor, vilket ändå gör att det är angeläget att det går att bo i städerna på rimliga villkor. Att dessa unga sedan bildar familj och flyttar ut till mindre orter igen är ett i mina ögon ganska rimligt kretslopp.

Och som många redan varit inne på kräver det att landsorten inte utarmas på offentlig service.

Men som sagt, i stor- och universitetsstäderna måste bostadsmarknaden funka bättre än idag. Kanske främst för de unga utan kapitalstarka föräldrar, men även för andra som är villiga att offra lite bekvämlighet för en starkare arbetsmarknad eller annat som lockar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Inte ens i Luleå då?
Undrar just vad det är för kompetens du menar.
I nollåtta-land vet de väl inget om ståltillverkning.
Det var huvudkontoret vi talade om. Vilket företag i Luleå skulle man rekrytera folk ifrån med erfarenhet av internationell marknader och som kan driva strategiarbete? För att ta ett exempel.

Till ett huvudkontor rekryterar man i huvudsak folk med erfarenheter. Ska man kunna göra det från samma stad måste det finnas likvärdiga eller större företag i den staden man kan rekrytera ifrån.
Jag arbetar i Stockholm, men det är inte sällan det inte räcker, utan vi måste gå utomlands.

Det finns ett skäl till att liknande företag klustrar sig till ett fåtal platser på jorden. Det är för att där finns den kompetens de behöver kunna rekrytera. Finans hittar man i London, New York, Singapore och några få platser till. Att försöka starta en konkurrent i Luleå och rekrytera folk från Luleå borde folk i tråden kunna begripa är dömt att misslyckas. Kompetensen finns inte där. På motsvarande sätt borde det gå att förstå att en del vitala kompetenser saknas i såväl Luleå som Borlänge för företag som SSAB och liknande.
Jag skulle inte heller bli förvånad om det visar sig att en del R&D positioner kan fyllas med kvalificerad personer i Stockholm men inte i Luleå eller Borlänge.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag upprepar det jag skrev i ett tidigare inlägg som av någon anledning raderades pga OT.

Bygg en mur runt sthlm och hindra in- och utförsel av både varor/tjänster och människor. På vilken sida av muren kommer klösmärkena först? :cool:
Hur låter det när internet försvinner. Och mobilnäten.
 
D daVinci skrev:
Hur låter det när internet försvinner. Och mobilnäten.
Tyst och skönt? ;)
 
A
C civilingenjören skrev:
....
På kontoren i småorter finns några få personer som vill fortsätta arbeta hos myndigheten i många år. På kontoret i Stockholm däremot arbetar man bara ett år innan man går till privata näringslivet eller någon kommun... .
Om man sitter för länge på samma tjänst så är risken stor att man stagnerar. Man utvecklas inte utan jobbar på i samma hjulspår, tar inte till sig nya sätt att arbeta på och tappar kompetens. Om ett företag eller myndighet behöver spetskompetens så blir det därför svårt att vara någon annan stans än i en storstad.
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Storstäder lockar unga, särskilt kvinnor, vilket ändå gör att det är angeläget att det går att bo i städerna på rimliga villkor. Att dessa unga sedan bildar familj och flyttar ut till mindre orter igen är ett i mina ögon ganska rimligt kretslopp.

Och som många redan varit inne på kräver det att landsorten inte utarmas på offentlig service.

Men som sagt, i stor- och universitetsstäderna måste bostadsmarknaden funka bättre än idag. Kanske främst för de unga utan kapitalstarka föräldrar, men även för andra som är villiga att offra lite bekvämlighet för en starkare arbetsmarknad eller annat som lockar.
Jag håller helt med dig men vill påpeka en trend som kommit de senaste
decennierna som bostadsbyggare och samhällsplanerare måste ta till sig. Många barnfamiljer vill bo kvar i city i Stockholm. I många familjer finns barn varannan vecka från tidigare relationer. De barnen bör bo nära bägge sina föräldrar så det blir många vuxna som bör bo nära varandra på samma sida om stadskärnan annars. De bästa skolorna finns också inne i city. Nästan alla av mina vänner och bekanta som flyttat ut till villa när de skaffat barn har flyttat tillbaka in i stadskärnan igen efter bara något år.
 
Hemmakatten
Nu börjar tråden sväva ut - igen. Försök hålla er till trådens ämne. /moderator
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Det går alldeles utmärkt att rekrytera i mindre städer. Men man kan inte räkna med att alla skall arbeta just där. ...
Håller med så länge vi prata om mindre städer inte landsbygden. Det kräver också goda kommunikationer som du själv också påpekar.

pacman42 pacman42 skrev:
... Jag har arbetskamrater som veckopendlar hela eller delar av veckan (resten tar de hemifrån). Allt för att kunna bo mer än en timme bort från storstaden.
Jag har andra arbetskamrater som börjar jobba klockan 06.00 för att kunna bo längre bort och slippa rusningstrafiken. ...
Det här fungerar inte om du har småbarn som du ansvaret för. FÅ dagis öppnar före kl 06:00. Den här lösningen kan mest barnlösa och pappor använda sig av pga att de har någon annan som tar barnansvaret åt dem tex en deltidsarbetande partner.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Det här fungerar inte om du har småbarn som du ansvaret för. FÅ dagis öppnar före kl 06:00. Den här lösningen kan mest barnlösa och pappor använda sig av pga att de har någon annan som tar barnansvaret åt dem tex en deltidsarbetande partner.
Mina kollegor som delveckopendlar har inte riktigt små barn, under denna tid har de tagit ut en del av föräldraledigheten i arbetstidsförkortning eller helt lediga. När barnen är äldre tar de ut ledigheten genom att arbeta på plats tre dagar, en dag föräldraledig och en dag arbete hemifrån eller intjänad tid under de andra tre dagarna.

De flesta av mina kollegor som pendlar långt är mycket duktigare på att ta ut föräldraledighet än de som bor nära. De är vana att behöva prioritera och ha koll på arbetstiden.

Allt för att kunna bo billigt utanför storstäderna.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.