Byggahus.se

Dörren stängd för bolån - en hel generation tjänar för lite. Eller?

30k läst  239 svar

1. fia_mstd
    Husägare · Nivå 11
    • Laddar…
  2. P
    Medlem · Nivå 10
    Jag blir lite förvånad över de lönesiffror som de redovisar:
    "I de flesta av landets 20 större kommuner ligger medellönen i gruppen 25 till 29 år strax under 20 000 kronor för män och kring 16 000 kronor för kvinnor."

Medger ens kollektivavtalen en så låg lön på 16 000kr?

3. thomas33
    Renoverare · Nivå 14
    Men alla måste inte bo mitt i centrum!
    Finns i de flesta städer, (förutom de tre största) bostäder som inte kostar omkring miljonen om man förflyttar sig någon mil utanför stadskärnan. Sen verkar statistiken baseras på alla i den åldersgruppen och utesluter inte studerande och de som fortfarande bor hemma hos föräldrar och gör ingenting.

4. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    De synbarligen låga lönerna är för att de fortfarande pluggar tror jag. Eller är föräldralediga. Medellöner för unga människor kan slå statistiskt fel av flera skäl.

• Laddar…
  5. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 18
    I den åldersgruppen har väl kvinnorna tyvärr rätt ofta tillfälliga osäkra anställningar eller deltidsjobb. Jag tänker exempelvis på sms-jobben eller jobb inom hemtjänsten.

6. A
    Medlem · Nivå 14
    Så är det i storstäderna, många undomar kan inte flytta hemifrån det finns inga hyresrätter och bostäderna är för dyra.
    Och det drabbar även dom som inte är unga tex ensamstående med barn.
    I Stockholm kostar en nyproducerat etta på 35 kvm över 2 miljoner, dock visar det sig nu att intresset sjunker på nyproducerat.
    Och det är en pengafråga vanligt folk får inte lån.
    Låga räntor och sedan införande av amorteringskrav har inte för något gott med sig.

7. dd88
    Medlem · Nivå 7
    Mer eller mindre alla våra bekanta från Göteborgstrakten har föräldrar med fastigheter som är värda flera miljoner, oftast helt utan lån. De med föräldrar som skilde sig på 80-talet sitter dessutom ofta på två boenden ”inom familjen”. Om inte priserna går ner så är det runt 10-15 miljoner att dela på i arv om båda föräldrarna slår näbben i stubben. Det är en tidsfråga eftersom många börjar bli till åren.

Vi 80-talister kunde komma in på marknaden innan priserna rusade (även om de kändes höga när det begav sig), bekanta som valde att plugga efter gymnasiet tappade flera år och har i regel högre boendekostnader idag än vi som inte valde att få vidare med studier.

90-talister (och framförallt 00-talister) kan inte ens komma in på marknaden om föräldrarna inte vill belåna sina bostäder, och nu när marknaden är så pass osäker så är det väl ingen som vill det.

Effekten blir att man ärver pengar till sitt boende, de som är inne i spelet har sin framtid säkrad och säkerheten kommer gå i generationer.

Resten kommer stå utanför.

8. L
    Medlem · Nivå 10
    Att äga sitt eget boende är inte en rättighet, samt att man kan fan flytta om man verkligen inte vill bo hemma.

9. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Länge sen jag såg några siffror, men jag tror att Sverige fortfarande har flest kvm per person och att svenskar flyttar hemifrån tidigast av alla jämförbara länder.

Så att de som fortfarande pluggar eller av andra skäl tjänar relativt dåligt inte har råd att köpa sig en lägenhet, det känner jag kanske är något vi som samhälle kan ta med jämnmod.

10. A
    Medlem · Nivå 14
    Om vi ställer frågan såhär.
    Är boende en rättighet?

• Laddar…
  11. P
    Medlem · Nivå 10
    Med de lönerna de anger där så lär det inte räcka att åka någon mil utanför stadskärnan för att få till ett lån på de flesta orter, blir ju även skralt med lägenheter till salu ju längre ut man kommer.
    Redovisningen av inkomsterna vore kanske bättre att räkna på dem som faktiskt har inkomster och potentiellt skulle kunna köpa sitt boende.

Men problemet är ju inte lönerna utan hur priserna har dragit iväg, det verkade betydligt enklare att köpa sig ett hus på 60-70-80-talet än vad det verkar nu, det är ju även många som köpte där som gjort rejäla resor på värdeökningen.

12. L
    Medlem · Nivå 10
    Egentligen inte fast med det sociala skyddsnätet vi har så kan det nog liknas vid en rättighet. Om man frågar mig, fast jag är lite kluven.
    Men bor man hemma har man ett boende och sen kan man inte kallt räkna med att skaffa sitt första boende i en storstad.
    Ska jag bli arg, ledsen eller rent av kränkt för att mitt första egen ägda boende inte var i Danderyd eller mitt i gamla stan?

13. L
    Husägare · Nivå 5
    Med tanke på dagens skattetryck är det i princip inte heller möjligt att med skattade pengar köpa sig en bra bostad.

Betydligt lättare för dem dom jobbar svart och får bidrag.

Grannsonen är rörmokare, 35 år gammal och nyss köpt en fabriksny BMW 7 serie. Skattade pengar, knappast. Men trevlig bil.

14. D
    Medlem · Nivå 19
    De har ju räknat in studenter i snittet. I den gruppen finns det ingen som ens funderar på att köpa lägenhet på egenhand.

• Laddar…
  15. A
    Medlem · Nivå 14
    Så vad tycker du att stockholmare som tex vill flytta hemifrån ska göra, flytta till en by i norrland?
    Vem har sagt att man måste bo i danderyd eller gamla stan.
    Problemet är att många hinner inte spara ihop till den kontantinsatsen det krävs för att köpa en bostad i en stockholmsförort, en nyproducerad etta går loss på minst 2 miljoner i runda slängar.
    Det är nog många ungdomar som känner sig arga och ledsna.

Att få tag på en hyresrätt är i stort sett omöjligt och om man får tag på ett förstahandskontrakt så är det väldigt dyr hyra.
    Hyresmarknaden försvann när moderaterna började sälja ut allmännyttan dessutom till under marknadspris.