Bronken
Hej, fläkten dog precis.
Skulle byta hastighet och då försvann både fläktfunktionen och lyset.

Har kollat i andra trådar men inte riktigt hittat just detta - antingen har det varit lampan eller fläkten men nu är båda alltså döda. Det känns ju som det borda var något centralt som har pajjat/lossnat nånstans inne i fett-gegget.

Det finns ström i uttaget, dvs ingen propp som gått.

IKEA gödslar ju inte med kopplingschemor och annat så jag har iiiiingen aning var jag ska börja leta riktigt.
Nån som har något lämpligt tillvägagångssätt (förutom att byta den helt och hållet).

En sån här från 2013'ish:
Svart IKEA Dåtid HW400 köksfläkt, väggmonterad med schock design, 90 cm bred.
Närbild av produktetikett på en svart IKEA köksfläkt modell från ca. 2013.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säkring tror jag inte den är utrustad med.
Vad är det för sorts knappar den är utrustad med; mekaniska eller något elektronisk lösning.

Att öppna den och göra några enkla mätningar är väl en start.
 
Bronken
E etompau skrev:
Säkring tror jag inte den är utrustad med.
Nä, ingen synlig (innan isärplockande) i alla fall.

Knapparna är mekaniska, skjutknappar med tydliga steg.

Mäta:
Det är väl det som är mitt problem ... jag antar* att det är en massa komponenter direkt efter elen in ... och sånt har jag inte direkt kunskap om vad/hur man ska mäta. Kondingar och krafs.

*) Får väl öpnna upp och hoppas på att det är raka rör från 220-uttaget rakt ut till knapparna :-). Eller kanske inte!
 
Är det separata knappar för ljus och fläkt?
Känns reglage odistinkta och sladdriga, i så fall kanske de är slut, men utan att göra någon enkel mätning blir det spekulationer.
Iakttag försiktighet om du rotar runt i fläkten med spänning påslagen.
 
Bronken
Ja det är separata knappar. Dom känns distinkta, dvs som de alltid gjort.
Tror inte det är knapparna då även lyset dog när jag drog i fläktknappen.

Spekulationer är också bra! Då är man i alla fall lite mer förberedd vad man ska kolla på när man väl bryter sig in i maskinen.

Jadå, är alltid försiktig när det är ström inblandat. Jag tycker tom svaga elstängsel är hemskt!
 
OK, försök öppna den och ta bilder på innanmätet, för mer spekulationer ...
 
Bronken
Verkar som det är Wirlpool-prylar i denna IKEA-fläkt.
Googlade på modelnamnet PRO H00 AN (istället får "Dåtid") och hittade detta schema.
Är det något som kan ge tips om var man ska kolla?
Elektriskt schema för IKEA-fläkt med komponenter och ledningar, modellnamn PRO H00 AN.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
OK, det ser ut som det sitter en säkring (FUS) på kretskortet (PCB). Kolla den.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bronken
"FUS." - kan det betyda säkring/fuse på schema-språk tro?

Elektriskt schema med markerad komponent etiketterad "FUS" som antyder en säkring.


Tvåa på den!!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bronken
Jag börjar där :-). Tack.
 
Bronken
Det fanns ju inga kretskort i denna maskin :-(.
Endast ett väldigt simpelt - för sladdarna från knapparna - men ingen säkring.

Så jag fick skruva ihop allt igen och ...

... nu funkar den igen !?!?! :-)
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.