Undrar om nån haft liknande problem.
Jag har en djupborrad vattenbrunn med hydropress på gården som delas mellan 2 hus, nu har det uppstått ett problem,det är bra tryck från 3,5bars tryck ned till 2bar sen slår det till i tryckströmbrytaren och trycket blir lågt?

Vad händer när tyckströmbrytaren slår till, startar pumpen?

Pumpen startar men det tar lång tid innan den kommer upp i tryck igen,Detta hände nu när det var kallt om det nu har nån påverkan

Ligger ledningen ytligt i marken kan det vara så att den har börjat att frysa och att det därför som det tar längre tid än normalt. Har du möjlighet att mäta temperaturen på vattnet efter att det har passerat ledningen i marken?

N NoOne2k skrev:
Ligger ledningen ytligt i marken kan det vara så att den har börjat att frysa och att det därför som det tar längre tid än normalt. Har du möjlighet att mäta temperaturen på vattnet efter att det har passerat ledningen i marken?
N NoOne2k skrev:
Jajamen det kan jag göra, pumpen är en grundfoss trefaspump. Vet inte exakt djup dom ligger på,funderade på om det kunde vart den tryckströmbrytaren som frös nu när det var 18minus för fjädern till den ser rostig ut under locket? Även om hydropressens blåsa är trasig skulle det ändå komma vatten va?

V Valtraa92 skrev:
Jajamen det kan jag göra, pumpen är en grundfoss trefaspump. Vet inte exakt djup dom ligger på,funderade på om det kunde vart den tryckströmbrytaren som frös nu när det var 18minus för fjädern till den ser rostig ut under locket? Även om hydropressens blåsa är trasig skulle det ändå komma vatten va?
Har du dåligt flöde och det har uppkommit i samband med kylan är det troligtvis en ispropp i ledningen i marken eller i närheten av din hydropress där ledningarna kommer upp i marken. Att fjädern ser rostig ut är inget ovanligt om den är gammal. dess funktion påverkar inte flödet utan styr endast start och stopp av pumpen. Är blåsan i hydropressen trasig kommer pumpen starta så fort någon öppnar en kran så att trycket i ledningen sjunker och den kommer att stanna så fort kranen stängs. Detta medför att det blir väldigt många start och stopp på pumpen och risken för att den ska gå sönder ökar flerfaldigt.

För att förhindra att det fryser kan en tillfällig lösning vara att låta en kran stå och rinna lite hela tiden så att vattnet aldrig står stilla och kan frysa till is.

V Valtraa92 skrev:
Undrar om nån haft liknande problem.
Jag har en djupborrad vattenbrunn med hydropress på gården som delas mellan 2 hus, nu har det uppstått ett problem,det är bra tryck från 3,5bars tryck ned till 2bar sen slår det till i tryckströmbrytaren och trycket blir lågt?
Hej, Låter som en backventil pajat. Pump måste då pumpa allt hela vägen igen varje gång

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.