1 994 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Djupborrad brunn utan vatten?
Sida 1 av 2
Vi har problem att få upp vatten ur djupborrade brunnen, från o till sen ett par veckor tillbaka. Det verkar som att det är slut, fast det tror inte brunnsborrningskillen jag pratade med i förra veckan.
När jag slår på motorskyddet nere vid hydroforen så kan det komma vatten i 20-30 sekunder, sen hör jag att det slutar rinna trots att motorskyddet fortfarande kallar på vatten från brunnen. Det når inte upp till 4 bar. Jag kopplar ihop problemet med när jag vet att vi har använt vatten på gården. Om jag sen väntar två, tre timmar o sätter på motorskyddet igen så kan det rinna till i 30-50 sekunder igen innan det slutar.
Om det inte är slut i brunnen-kan det vara ett filter som är i princip igensatt på pumpen? Eller vilka andra fel är möjliga? Nåt som kan ha fastnat vid pumphjul? Elen är kollad, det verkar inte vara nåt elfel, det är lika ampere-styrka på alla tre faserna. Kontaktorfel i motorskyddet? Vi har en Radonett också, men när jag kopplar förbi den så slutar vattnet rinna ändå.
Brunnen borrades för 40 år sen och är troligen aldrig spolad/spräckt. Pumpen är minst 15 år gammal, troligen äldre. Vet inte heller hur djup brunnen är, men den är placerad inuti en av de äldre grävda brunnarna.
När jag slår på motorskyddet nere vid hydroforen så kan det komma vatten i 20-30 sekunder, sen hör jag att det slutar rinna trots att motorskyddet fortfarande kallar på vatten från brunnen. Det når inte upp till 4 bar. Jag kopplar ihop problemet med när jag vet att vi har använt vatten på gården. Om jag sen väntar två, tre timmar o sätter på motorskyddet igen så kan det rinna till i 30-50 sekunder igen innan det slutar.
Om det inte är slut i brunnen-kan det vara ett filter som är i princip igensatt på pumpen? Eller vilka andra fel är möjliga? Nåt som kan ha fastnat vid pumphjul? Elen är kollad, det verkar inte vara nåt elfel, det är lika ampere-styrka på alla tre faserna. Kontaktorfel i motorskyddet? Vi har en Radonett också, men när jag kopplar förbi den så slutar vattnet rinna ändå.
Brunnen borrades för 40 år sen och är troligen aldrig spolad/spräckt. Pumpen är minst 15 år gammal, troligen äldre. Vet inte heller hur djup brunnen är, men den är placerad inuti en av de äldre grävda brunnarna.
Nope, inte än. Det är det jag vill borrfirman ska komma hit å göra. Än så länge är de motsträviga, de har för mkt å göra säger de.
Hur kan det påverka om det kommer in tjyvluft nånstans mellan hydrofor och pumpen i brunnen?
Fyllde på nyss efter att haft motorskyddet stängt över natten, gick upp t 3,6 bar av 4 som det ska till.
Det finns inga relän i pumpen, va? Motorskyddet är ett år gammalt och givaren på hydroforen är två år gammal.
Hur kan det påverka om det kommer in tjyvluft nånstans mellan hydrofor och pumpen i brunnen?
Fyllde på nyss efter att haft motorskyddet stängt över natten, gick upp t 3,6 bar av 4 som det ska till.
Det finns inga relän i pumpen, va? Motorskyddet är ett år gammalt och givaren på hydroforen är två år gammal.
"lika ampere-styrka på alla tre faserna" har du mätt med en tångamperemeter?
Fortsätter pumpen pumpa om du öppnar kranarna så den inte behöver komma upp i så högt tryck?
Skulle faserna kunna blivit omkastade så motorn går baklänges, vet inte hur många bar pumpen klarar då.
Fortsätter pumpen pumpa om du öppnar kranarna så den inte behöver komma upp i så högt tryck?
Skulle faserna kunna blivit omkastade så motorn går baklänges, vet inte hur många bar pumpen klarar då.
Ingen har ändrat om bland kablarna i motorskyddet sedan den installerades. Det känns orimligt att den skulle ha gått baklänges i ett helt år och först nu börjar problemen.balloo skrev:
Ja, pumpen fortsätter pumpa om t.ex. två kranar är öppna.
Men jag märker tendensen nu sedan idag att den fyller långsammare än den gjort förut.
En annan detalj är att backventil nere på pumpen inte har funkat sen länge - vattnet rinner tillbaka, så när jag sätter på motorskyddet, så dröjer det nån minut innan det kommer vatten. Sträckan är typ 70 meter från brunnen till hydrofor + sträckan från brunn ner till pumpen, vilket jag inte vet hur långt det är.
Säg det...jag vet inte. Jag har tänkt att det är normalt att det tar tid för vattnet att nå fram om nu icke fungerande backventil gör att vattnet rinner tillbaka.balloo skrev:
Har ni mätt strömmen när pumpen går och jämfört mellan när den ger vatten och när den slutar ge vatten? Kan ju vara slirskydd som löser ut när den går för tungt och då slutar den ge vatten. Hur djupt sitter den och har ni lyft upp pumpen för att kolla den?
Jag gissar bar men du kanske har en läcka mellan pump och hydrofor eller trasig pump eller både och.
Hur vet du förresten när det börjar komma vatten, stiger trycket eller tittar du på siktröret på hydroforen?
Hur vet du förresten när det börjar komma vatten, stiger trycket eller tittar du på siktröret på hydroforen?
Slirskydd.....det har jag inte koll på, var sitter det? Jag vet inte hur Radonett-killen mätte, tror han bara kollade när motorskyddet kallade på vatten. Nej, vi har inte lyft upp pumpen än. Vet därför inte heller hur långt ner den sitter. Jag håller på att försöka få tag i både brunnsborrningsfirma och rörfirma, men har inte fått kontakt än.A anis16 skrev:
Jag hör när det börjar skvala lite i inkommande slangen och ser i siktröret att det ökar.balloo skrev:
Du får starta upp pumpen och lyssna med örat mot borrtoppen eller ett hål där och höra om det börjar sörpla, samt att det kommer att liksom sprattla i slangen om det kommer luft i den. Kan vara skit i backventilen, det är en gummiboll som lyfter av trycket, det blir då ett mellanrum som vattnet ska gå mellan, med ev skit på ovansidan av bollen så kan det täppa till när bollen går i topp.