Byggahus.se
Hej, tycker jag får en förbannat fläskig vägg när jag försöker bygga en installationsvägg innanför mina rör. Gör jag rätt här?

Vilka konkreta erfarenheter har ni från att bygga installationsväggar/rörväggar/halvväggar i badrum? Väljer ni plåtregel? Om man har tätskikt på den uppbyggda väggen, måste den vara 70mm då? Kan man gå ner till 45mm om man har 90mm regel i yttrerväggen?

Måttband vid en installationsvägg med synliga rör och plåtreglar i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vatettes monteringsanvisning, ser ut som 70mm regel här med tcker jag.

Person som installerar installationsvägg med plåtreglar och rör framför trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur har ni gjort som har byggt så här?
 
Inga som har synpunkter? @Krilleman vad är facit på den här?
 
Krilleman
70mm regel gäller alltid som ett minimum vid kakling.

Hur ser det ut en bit ifrån för din "installationsvägg"!?
 
Krilleman Krilleman skrev:
70mm regel gäller alltid som ett minimum vid kakling.

Hur ser det ut en bit ifrån för din "installationsvägg"!?
Det är 2 m till väggen på andra sidan, så det finns plats, men vill helst undvika ta bort så mkt volym av rummet till en ”tom” vägg.

Hade dessutom tänkt gå 90-grader med 110-röret och då ta lika mkt av kortväggen. (Rummet är ca 2x4m).

Gissar det enda alternativet då är 75mm avlopp, känns ju inte jättelyckat. Säkert inte godkänt heller.
Hade jag kört träreglar, antar jag att man hade kunnat göra uttag några cm för 110-röret, och dessutom ha kortlingar som vinkelräta stödreglar.
Kanske korkat dra 110-röret i sidled om man inte absolut måste?
 
KJD KJD skrev:
Det är 2 m till väggen på andra sidan, så det finns plats, men vill helst undvika ta bort så mkt volym av rummet till en ”tom” vägg.

Hade dessutom tänkt gå 90-grader med 110-röret och då ta lika mkt av kortväggen. (Rummet är ca 2x4m).

Gissar det enda alternativet då är 75mm avlopp, känns ju inte jättelyckat. Säkert inte godkänt heller.
Hade jag kört träreglar, antar jag att man hade kunnat göra uttag några cm för 110-röret, och dessutom ha kortlingar som vinkelräta stödreglar.
Kanske korkat dra 110-röret i sidled om man inte absolut måste?
Osäker på vad du tänkte du när du frågade "en bit ifrån för din installationsvägg"? Så här ser rummet ut, med 110-röret utmarkerat.

Schematisk ritning av ett rum med dimensioner och utmärkt 110 mm rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
drar 110-röret hängandes i taket i källaren istället. tror det blir rätt prioritering här :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.