Byggahus.se

Diskussioner om 3d program/3d skrivare

1. G
    Medlem Nivå 12
  2. R
    Medlem · Nivå 13
    Och vad skall man ha den till?

3. G
    Medlem Nivå 12
    Hänga plastkassar i när man har handlat lite för mycket.

4. Z
    Medlem Nivå 6
    Det är kul att designa själv, men såna där finns supermycket på sidor som thingiverse.. jag har inte testat din hållare nu, men den ser väldigt tunn ut där påsen ska hänga. Jag tror tyvärr den kommer knäckas om man lyfter tungt.

• Laddar…
  5. J
    Medlem Nivå 7
    Snyggt!
    För bättre hållfasthet skulle jag rekommendera att du skriver ut den liggandes på sidan. Då kommer "öronen" att bli starkare eftersom lagren då inkluderar både "kroppen" och "öronen". Annars ser jag ingen anledning till varför den inte skulle hålla. Speciellt om det är 100% infill vid "öronen".

6. G
    Medlem Nivå 12
    Jo, märkte det, la på lite yta och några andra småändringar.

Att jag inte tänkte på det, när jag slicade så vänta jag den upp och ner istället.
    La den på sidan så minskade tiden med en timme, blir att testa den imorgon.

7. richardtenggren
    Medlem · Nivå 16

Min ”erfarenhet” är att det ofta lossnar om man skriver ut slanka saker som är solida eller har typ solid botten. Troligen pga det slår sig när det svalnar.

Redigerat 18 nov 18:59
  8. P
    Medlem Nivå 1
    Kul tråd

Brukar hjälpa att lägga in så att plattan drar på till 50 grader ca och lägga långsammare matningshastighet på första lagret, då minskar risken att det släpper från plattan, bygga in hela skrivaren i ett skåp hjälper också

Många bygger ett skåp av IKEA lack bord, men jag tyckte det var lite brandfarligt så jag svetsade ett plåtskåp

Printade en båt förra vintern, måste köpa lite plast igen

9. richardtenggren
    Medlem · Nivå 16
    Den skrivaren jag kört mest på är en Stratasys Dimension Elite, en gammal men rätt dyr sak. Den hade uppvärmd kammare men det var ändå ett problem ibland. Dock så var inte bädden uppvärmd på denna och vi printade bara ABS som krymper mer än PLA om jag kommer ihåg rätt.

10. Z
    Medlem Nivå 6
    Jag byggde lack varianten till min Ender 3, mycket nöjd! Kopplade in ledslingor också så det blir lite ljus i skåpet :D

Har också skrivit ut en båt på 90cm, behöver bara köpa elektronik så kan den testköras i sommar :cool:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20201118_201336__01.jpg
    IMG_20201118_201530.jpg
    IMG_20201118_201458.jpg

11. F
    Medlem · Nivå 4
    Kul, köpte en Tornado (kina) för en tre fyra år sen. Funkar bra, klarar 30*30*40cm

12. Jarlingar
    Medlem · Nivå 14
    @GargamelSE tycker det ser ut som för stort avstånd mellan munstycke/platta. Testa justera din z-offset.
    Och har du kalibrerat matningen?

13. G
    Medlem Nivå 12
    minst en miljardgånger, blir aldrig bra

14. Dowser4711
    Medlem · Nivå 9
    @GargamelSE jag har också precis börjat köra min C-10 max, och jag skulle rekommendera dig att aktivera autokalibreringen igen.

Kontrollera de värden du får från den och säkerställ att du har likvärdiga värden för Z över hela ytan.
    Därefter justerar du Z-offset, via de två pilarna längst ute till vänster på displayen i steg om 0.1mm.

I ditt fall skulle jag nog säga 1-2 steg, dels får du en bättre vidhäftning, dels får du en bättre yta.
    Fortsätt med stegen nedåt och gör en liten test-utskrift, när du börjar få en "elefantfot" är det dags att backa ett steg.