213 läst ·
9 svar
213 läst
9 svar
Diskmedel till autodos
Har en nya diskmaskin med autodos, vilket jag finner grymt smidigt just det där att man aldrig behöver plocka fram och fylla på diskmedel. Tyvärr tycker jag inte att diskmedlet jag använt (Finish power gel) diskar särskilt rent och i Råd och röns senaste test https://www.radron.se/tester/koksmaskiner-stadning/maskindiskmedel/ får detta medel långt ifrån några toppbetyg. Dessutom innehåller det "oönskade ämnen" vilket ännu mer motiverar mig att byta.
Problemet är att autodos kräver just gel/flytande form och min lokala matbutik saluför inget annat än just detta diskmedel vi använder. Därför undrar jag om någon hittat ett bra alternativ i gelform? Eller använder alla med autodos-maskiner ändå tablett?
Problemet är att autodos kräver just gel/flytande form och min lokala matbutik saluför inget annat än just detta diskmedel vi använder. Därför undrar jag om någon hittat ett bra alternativ i gelform? Eller använder alla med autodos-maskiner ändå tablett?
Det finns en värld utan för din lokala butik..själv köper jag normalt sånt på typ Amazon ( eller apotea, eller var det nu så säljs till bästa pris), man söker på nätet efter produkten man behöver och hittar den till bästa pris genom att lägga lite tid på att inte välja första bästa.
Sen finner ju det lite märkligt att du är supernöjd med funktionen men missnöjd med att det inte blir rent?
Sen finner ju det lite märkligt att du är supernöjd med funktionen men missnöjd med att det inte blir rent?
Redigerat:
Att slippa dosera diskmedel varje gång jag startar diskmaskinen samtidigt som jag lagar mat med minst 5 barn i köket varav två i famnen är väl inget konstigt? Maskindiskmedel är dessutom en av de farligare kemikalierna som finns i ett vanligt hem.
Jag har såklart googlat men det finns inget maskindiskmedel av ett sånt varumärke eller till ett sånt pris att jag gärna köper det på chans.
Jag har såklart googlat men det finns inget maskindiskmedel av ett sånt varumärke eller till ett sånt pris att jag gärna köper det på chans.
Är konsistensen liknande som tex. handdiskmedlet 'YES' ??
MSDS (säkerhetsdatabladet) för Finish power gel var banne mig en av de mest strippade på ingredienser jag har sett med bara en enda angiven ingrediens och dessutom under 3% (och fosforbaserat!) - noterbart var att pH redan i sin koncentrerade form är lågt satt med pH 8,5 - 9,5 och är inte mycket att leka med när man under diskningen vill förtvåla fetter. Gissar att blandningen har stor andel nonjoniska tensider ungefär som flytande tvättmedel...
vanlig pulver/tablett maskindiskmedel ligger snarare runt pH 10,5 i sin utblandade version i diskmaskinen, och hög pH vill man ha för att förtvåla fetter från diskgodset.
MSDS (säkerhetsdatabladet) för Finish power gel var banne mig en av de mest strippade på ingredienser jag har sett med bara en enda angiven ingrediens och dessutom under 3% (och fosforbaserat!) - noterbart var att pH redan i sin koncentrerade form är lågt satt med pH 8,5 - 9,5 och är inte mycket att leka med när man under diskningen vill förtvåla fetter. Gissar att blandningen har stor andel nonjoniska tensider ungefär som flytande tvättmedel...
vanlig pulver/tablett maskindiskmedel ligger snarare runt pH 10,5 i sin utblandade version i diskmaskinen, och hög pH vill man ha för att förtvåla fetter från diskgodset.
Bosch tycker väl att man ska köpa deras svindyra diskmedel...
Men har du testat det?
Men du får nog köpa en rad med fabrikat via internet och testa dig fram.
Det är iallafall vad jag hade gjort.
Men har du testat det?
Men du får nog köpa en rad med fabrikat via internet och testa dig fram.
Det är iallafall vad jag hade gjort.
Varför blanda in Bosch? Tror faktiskt inte ens att de tillverkar diskmedel.Huddingebo skrev:
Maskinen är troligen en Asko men jag tror även Beko gör diskmaskiner med autodos av diskmedel.
Testat Askos diskmedel?Krikkan skrev:
Har en nya diskmaskin med autodos, vilket jag finner grymt smidigt just det där att man aldrig behöver plocka fram och fylla på diskmedel. Tyvärr tycker jag inte att diskmedlet jag använt (Finish power gel) diskar särskilt rent och i Råd och röns senaste test [länk] får detta medel långt ifrån några toppbetyg. Dessutom innehåller det "oönskade ämnen" vilket ännu mer motiverar mig att byta.
https://share.google/rarhOrvttxu685O3A
Klicka här för att svara