Hej!
Stopp i avlopp så allt vatten blevi diskmaskinen efter ca 5 min!
Autosäkring amall av.
Nu tagit bort allt vatten och torkat rent.
Det har gått 36 timmar!
Fortfarande likadant! Ej felmeddelande utan när jag sätter i kontakten löaer säkring i elskpået ut!
Cylinda 4310 som är 8 månader gammal.
Kan den typ torka?
Vad ör det som troligast har hänt?
Dags att öppna? Vad skall jag se efter och den är så väl tillsluten!
Tacksam för tips!
Autosäkring amall av.
Det har gått 36 timmar!
Fortfarande likadant! Ej felmeddelande utan när jag sätter i kontakten löaer säkring i elskpået ut!
Kan den typ torka?
Tacksam för tips!
Är det säkringen eller jordfelsbrytaren som löser ut?
Är det säkringen som löser ut så har du ren/stum/direktkontakt mellan fas-nolla (eller eventuellt fas-jord).
Är det jordfelsbrytaren som löser ut så har troligen nollan kontakt med jord.
Ja, det är dags att öppna diskmaskinen.
Troligen är det stående vatten någonstans.
Är det säkringen som löser ut så har du ren/stum/direktkontakt mellan fas-nolla (eller eventuellt fas-jord).
Tack! Dock så har jag lutat diskmaskinen åt alla håll och kanter så vatten runnit ut, tom lagt den ner åt alla håll å då rann vatten ut även om jag torkat allt på unsidan. Kan det öndå stå vatten någonstans?Demmpa skrev:
Är det säkringen eller jordfelsbrytaren som löser ut?
Ja. Det brukar finnas en dränering under maskinen. Pumpen är oftast den lägsta punkten i maskinen. Kortslutning behöver inget stående vatten. Om maskinen bara är 8 månader så har du väl garanti på den. Hör med säljaren.B nyckelpiganprick skrev:
DRA UT STRÖMEN
1, dra ut diskmaskinen från under bänken
2, töm diskmaskinen med våtdammsugare, eller ös och torka
3. På baksidan skruva loss den plåt som är närmast golvet.
4, vik maskinen bakåt så vattnet rinner ut, torka tort.
3a, leta efter en liten svamp stor som två sockerbitar ta ut den och låt den torka tills den är hård igen. Sätt tillbaka den på samma plats. Torka utrymmer så det är tort med trasa
3b, hittar inge svampen torka med kupé värmare tills allt är snus tort typ i 4-5 timmar.
4, Lägg lite trasor i botten som kan ta upp vatten
5, kör igång maskinen titta in där bak mest roligt läcker det i vattenriktningsväxel.
6, när du har hittat läckan skär till en plast burk och ställ under läckan.
7, skruva inte ihop maskinen, det kan hända att du behöver göra detta fler gånger.
8, skjut in maskinen ingen, nu kan ni diska tills ni fåt tag i en ny maskin.
PS: Titta noggrant var det läcker det kanske bara är en slang man kan byta mot en trädgårdsslangsbit.
//marsk
3a, leta efter en liten svamp stor som två sockerbitar ta ut den och låt den torka tills den är hård igen. Sätt tillbaka den på samma plats. Torka utrymmer så det är tort med trasa
3b, hittar inge svampen torka med kupé värmare tills allt är snus tort typ i 4-5 timmar.
5, kör igång maskinen titta in där bak mest roligt läcker det i vattenriktningsväxel.
7, skruva inte ihop maskinen, det kan hända att du behöver göra detta fler gånger.
PS: Titta noggrant var det läcker det kanske bara är en slang man kan byta mot en trädgårdsslangsbit.
//marsk
Tack för gediget svar! Du tror inte den kommer att torka av sig själv utan man behöver plocka isär diskmaskinen?M marsk skrev:DRA UT STRÖMEN
//marsk
HaHA NEJ.B nyckelpiganprick skrev:
I punkten du lutar maskinen bakåt kommer det ut minst 2 liter vatten. Att få 2 liter att dunsta bort, då behöver du ett tort inomhus klimat.
kom igen nu, våga vad kan gå fel.
Hämta torx nycken och skruva isär det är jätter roligt när den startar och man får kanske till och med krypa på under kvällen.
nyare maskiner brukar ha en liten plastskiva som flyter upp och påverkar en microbrytareM marsk skrev:
B nyckelpiganprick skrev:
Du har helt rätt i att jag drar mig för att öppna maskinen! Inte duktig och brukar bli värre om jag försöker!M marsk skrev:HaHA NEJ.
I punkten du lutar maskinen bakåt kommer det ut minst 2 liter vatten. Att få 2 liter att dunsta bort, då behöver du ett tort inomhus klimat.
kom igen nu, våga vad kan gå fel.
Hämta torx nycken och skruva isär det är jätter roligt när den startar och man får kanske till och med krypa på under kvällen.
Dessutom så har jag lutat och tom lagt maskinen ner så det har runnit mycket vatten ur sen trots jag torkade innuti allt vatten
Vill du inte så kan du ju alltid prata med stället du köpte den ifrån. Det ligger inte på dig att utföra service på dina elektronikprodukter inom garantitiden.B nyckelpiganprick skrev:
Ring och felanmäl, vill de inte så får det väl bli en reklamation?
Problemet med att proppen går borde ju vara, som tidigare sagt, någon form av kortslutning/elfel. Hade problemet legat i att din propp inte är stark nog så borde den slagit ifrån under programmet, inte vid start av maskinen. Så länge du inte gjort något galet med maskinen så ser jag inte hur det är ditt problem att fixa, helt ärligt.
Tack för info 👌. Det var stopp i avloppet varför vattnet inte spolades ut - böev så att vattnet sögs ini diskmaskinen istället - kan garanti gälla då?S S.Lindberg skrev:Vill du inte så kan du ju alltid prata med stället du köpte den ifrån. Det ligger inte på dig att utföra service på dina elektronikprodukter inom garantitiden.
Ring och felanmäl, vill de inte så får det väl bli en reklamation?
Problemet med att proppen går borde ju vara, som tidigare sagt, någon form av kortslutning/elfel. Hade problemet legat i att din propp inte är stark nog så borde den slagit ifrån under programmet, inte vid start av maskinen. Så länge du inte gjort något galet med maskinen så ser jag inte hur det är ditt problem att fixa, helt ärligt.
Vad är problem ränns upp och kör igång, håll slagen i diskhon kör igång och se att den pumpar ut vatten, sätt tillbaka slangen och öppna en öl.B nyckelpiganprick skrev:
Uppdatering!B nyckelpiganprick skrev:Hej!
Autosäkring amall av.
Det har gått 36 timmar!
Kan den typ torka?
Tacksam för tips!
Har öppnat maskinen och set är fult i "tyget" samt dessa två saker som jag inte vågar eller fattar hur de skall öppnas!
Vattendroppar på sidorna inuti!
Tror inte det. Garanti gäller ju för problem med enheten i sig, tror inte att miljön den installerades i tas med i beräkningen tyvärr.B nyckelpiganprick skrev: