15 365 läst ·
29 svar
15k läst
29 svar
Diskmaskin - Ska man våga välja en ny med bestickbricka
Hej,
Är det någon som har erfarenhet av två olika diskmaskiner med traditionell bestickkorg längst ner kontra en bestickbricka längst upp? Fördelar/nackdelar?
Vi har alltid haft en traditionell bestickkorg längst ner i diskmaskinen. Vi skall nu byta diskmaskin och funderar på att köpa en man bestickbricka längst upp......
Tacksam för input.
Är det någon som har erfarenhet av två olika diskmaskiner med traditionell bestickkorg längst ner kontra en bestickbricka längst upp? Fördelar/nackdelar?
Vi har alltid haft en traditionell bestickkorg längst ner i diskmaskinen. Vi skall nu byta diskmaskin och funderar på att köpa en man bestickbricka längst upp......
Tacksam för input.
Vi har en Miele med besticksbricka. Vi har tidigare haft vanlig bestickskorg. Jag älskar den och tycker att det sparar jättemycket plats i diskmaskinen. Min fru är inte lika förtjust och tycker att besticken inte blir lika rena. Hon packar dock besticken för tätt....
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
har man höga glas och/eller stora tallrikar är det inte alltid så bra med bestickbricka, det tar ju lite av höjden. I övrigt gillar jag brickan, vi har bricka på landet där glas och tallrikar är lite mindre - dvs vi måste inte maxa höjdutrymmet på samma sätt som hemma.
/U
/U
Redigerat:
Tack för er input. Uppskattas. Är det så att det tar längre tid att lagga besticken på brickan jämfört med att lägga dem i bestickkorg? Tänker om man behöver vara mer "ordningssam" när man lägger dem på brickan så att det skall bli ett bra diskresultat?
Nej, det är riktigt att brickan tar en del av höjden, framför allt i övre korgen. Vinglas måste stå lite snett för att passa. Även tallrikar (IKEA 365+, stora platta) är på håret att de går in i nedre korgen. Men totalt sett så är jag ändå väldigt nöjd med vår.
Ja, man måste vara lite mer noggrann när man lägger dem där, men det går i mitt tycke snabbare att plocka upp dem därifrån och sortera ner dem i lådan när de är rena....hus_ombyggnad skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Nja på totalen tycker jag inte det tar längre tid, har man lagt gafflar/knivar/skedar etc. hyggligt samlat (vilket vi gör) går det vansinnigt snabbt att plocka ur, bara att greppa en näve av samma sort och slänga i lådan.
edit: 2:a på den
edit: 2:a på den
Tack för din input. Aha, om man har större tallrikar så är det kanske lite bekymmer då. Jag får nog kolla upp måttet så vi får i våra tallrikar. De är dock inte de största kankse, de är 27 cm i diameter. Får kolla så jag får in dem.
Har korg "hemma" och bricka i fritidshuset. Tyckte först att det bara var ett försäljningsargument med bricka men skulle jag köpa nytt idag blir det bricka. Framför allt att slippa tidigare kladdiga bestick när man stoppar i nya och att de inte riskerar att hamna mot varandra så de inte blir rena.
På vår maskin kan man enkelt ändra nivån på övre korgen i två lägen och så följde det med en vinglashållare för riktigt stora vinglas, 50 cl modellen, att ställa i nedre korgen. Har man övre korgen i nedre läget är det dock precis så att de stora tallrikarna får plats.
På vår maskin kan man enkelt ändra nivån på övre korgen i två lägen och så följde det med en vinglashållare för riktigt stora vinglas, 50 cl modellen, att ställa i nedre korgen. Har man övre korgen i nedre läget är det dock precis så att de stora tallrikarna får plats.
Vi har också bricka och är väldigt nöjd med den. Framförallt är det bra för alla större verktyg såsom pincetter och stekspadar. Sen sparar man väldigt mycket plats i nedre korgen.
Bricka är överlägset bäst! Den rymmer mycket, och går snabbt att tömma när disken är klar (om man lägger skedar bredvid varann, knivar bredvid varann, osv.. vilket blir en vana). En annan bra grej är att man kan lägga mindre saker på brickan- saker som annars är svårplacerade, och har lätt för att ramla genom gallret/korgarna och hamna på botten av diskmaskinen.
Registrerar att några tycker det blir knappt med utrymme för stora tallrikar om man har bricka. Vet inte vilka maskiner ni har, men vi har inte haft bekymmer med att stora tallrikar inte får plats. Har en Siemens med bricka och justerbar överkorg. Det är bara att justera korgen lite upp eller ner om det skulle behövas. Korgen kan också justeras assymetrisk, och även när den är fulladdat med disk. Bästa diskmaskinen vi haft hittills, diskar tyst och rent!
Registrerar att några tycker det blir knappt med utrymme för stora tallrikar om man har bricka. Vet inte vilka maskiner ni har, men vi har inte haft bekymmer med att stora tallrikar inte får plats. Har en Siemens med bricka och justerbar överkorg. Det är bara att justera korgen lite upp eller ner om det skulle behövas. Korgen kan också justeras assymetrisk, och även när den är fulladdat med disk. Bästa diskmaskinen vi haft hittills, diskar tyst och rent!
Redigerat:
Jag har noterat att folk har olika system för hur de fyller korgarna (t ex en den lägger med gaffeltaggarna in mot mitten och en del med dem mot sidorna, osv). Om ni har kommit fram till bra "system" får ni gärna posta bilder (på den rena disken �
- jag behöver lite inspiration.
Bricka FTW! Jag bytte nyss från en 12 år gammal Siemens till en sprillans ny, och de har samma inredning med undantag för att den nyare har en bestickbricka och jag saknar inte den gamla brick-lösa för fem öre (även om jag trivdes med den också). Precis som flera andra har nämnt är tricket att hålla ordning bland besticken, gör man de är det en fröjd att både fylla och tömma brickan.