Hej, har köpt en diskmaskin och håller på att installera den. Missade att mäta extra noga på höjden när jag köpte den och det visar sig att den är ca 1 cm för låg för att installeras korrekt.

Måtten jag har är
Golv - underkant diskbänk: 88.5cm
Diskmaskin reglerbar: 81.5 - 87.5

Så det kommer alltså vara en glipa på 1 cm mellan diskmaskin och diskbänk vilken inte är direkt snyggt och kanske heller inte optimalt för själva diskmaskinen?

Så undrar om jag bara kan lägga en skiva direkt på golvet som fungerar som en upphöjning. Har ett ikea skåp jag har tagit bort för att sätta in diskmaskinen så funderar på om jag bara kan ta en sida från det skåpet och såga till och ställa maskinen på?

Du kan väl skruva upp benen? Annars är det så att det finns mina två olika höjder på diskmaskiner. En som passar under 85 cm bänkhöjd och en med ”max” mått som är 5 cm högre. Sen om man har inbyggt maskin måste man hålla koll på luckhöjder så man få en maskin som passar för den luckhöjd man har. Är den inte inbyggd skulle jag löst en glipa med att ställa den på en skiva, om jag först testat skruva upp benen max

Ställ maskinen på något, eller sätt en list under bänken som maskar bort glipan.

S surfarn skrev:
Du kan väl skruva upp benen? Annars är det så att det finns mina två olika höjder på diskmaskiner. En som passar under 85 cm bänkhöjd och en med ”max” mått som är 5 cm högre. Sen om man har inbyggt maskin måste man hålla koll på luckhöjder så man få en maskin som passar för den luckhöjd man har. Är den inte inbyggd skulle jag löst en glipa med att ställa den på en skiva, om jag först testat skruva upp benen max
Skruvar man upp benen på max så saknas det fortfarande 1 cm enligt manuallen. Eller hade nog kanske kunnat skruvat en cm extra, men vågade inte men rädsla att skruvana skulle lossnat. Men dom kanske sitter fast? Men satte en skiva under till slut ändå.

Fotografen Fotografen skrev:
Ställ maskinen på något, eller sätt en list under bänken som maskar bort glipan.
Satte den på en skiva. Borde väl funka?

• Underrede av en apparat placerad på en träskiva med ställbara ben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.