3 352 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Direktstart av stror trefasmotor.
Jag har hittat en 5kw 900 varv trefasmotor och har en fundering om att driva ett framtida projekt med den. Motorn är en klassisk Strömberg HZUR från slutet på 40-talet gissningsvis. En av de bästa elmotormodellerna som någonsin har tillverkats.
Problemet är att den är direktstartad. Den är altså lindad för antingen 220 eller 380 volt. Går inte att starta med stjärn-delta koppling.
Finns det någon sätt att starta en sådan motor på 16 ampere eller är det bara att låta den ligga kvar på skroten?
Problemet är att den är direktstartad. Den är altså lindad för antingen 220 eller 380 volt. Går inte att starta med stjärn-delta koppling.
Finns det någon sätt att starta en sådan motor på 16 ampere eller är det bara att låta den ligga kvar på skroten?
Verktygstokig
· Halland
· 8 301 inlägg
Är det 3-fas 16A så borde det ju gå fint, då kan du väl mata ut ca 11kw, sen ska det väl räknas med fasförskjutning och.sånt på motorn men borde ändå räcka.
Stämmer det?
Kuttermotoren och sågmotorn på Stenbergaren är båda 3,7 kw trefas och om man inte låter dem varva upp i stjärnläge innan man slår över till delta bränner de 16 amperes säkringar direkt.
Kuttermotoren och sågmotorn på Stenbergaren är båda 3,7 kw trefas och om man inte låter dem varva upp i stjärnläge innan man slår över till delta bränner de 16 amperes säkringar direkt.
Hittar du en frekvensomformare som klarar 5kW så kan du mjukstarta.
Alternativ är koppla in startmotstånd i serie med lindningarna. Sedan när motorn startat kortsluter man motstånden med ex en kontaktor. Då har man två steg.
Man kan lägga två motstånd i serie och kortsluter första motstånden och efter en tid så kortsluter man de andra motstånden. Då har man tre steg.
Jag kan skissa ett schema, det är svårt att förklara med ord.
Alternativ är koppla in startmotstånd i serie med lindningarna. Sedan när motorn startat kortsluter man motstånden med ex en kontaktor. Då har man två steg.
Man kan lägga två motstånd i serie och kortsluter första motstånden och efter en tid så kortsluter man de andra motstånden. Då har man tre steg.
Jag kan skissa ett schema, det är svårt att förklara med ord.
Sättet med startmotstånd eller hellre induktorer är det som passar bra för din gamla motor. Att driva den med omformare är givetvis bra i grundfrågan men den är av en typ vars isolering sannolikt kan vara känslig för du/dt problematiken om man inte ser upp. Ett alternativ som nämndes dvs mjukstart går bra bara du kommer över en till vettigt pris på andrahands/skrotmarknaden.
Det brukar vara bomullsinspunnen och lackad tråd i de här motorerna och jag tänker inte ta någon risk med frekvensomvandlare. Det är mycket arbete att linda om en motor så det vill jag ju gärna undvika.
Startmotstånd/induktorer låter som en intressant lösning. Var hittar jag mera fakta om det?
Startmotstånd/induktorer låter som en intressant lösning. Var hittar jag mera fakta om det?
Ska se om det står något i mina gamla böcker. Har för mig att jag sett något i någon elkraftshandbok jag har.
Off topic.
Har själv kört en 50 Tons ASEA från 1958 travers med öppen förarkorg, blanktråd med strömavtagare, motståndspådrag för hastighetsreglering, fotbroms för längdsåk.
Härligt ljud när man kör på de lägsta hastigheterna.
Vid tunga lyft fick man snabbt gå upp till läge 5 av 12 för att få tillräckligt startmoment, sedan snabbt ner till önskad lyfthastighet....
Var ganska kul vid 30tons precisionslyft med lyftledare på golvet.
Off topic.
Har själv kört en 50 Tons ASEA från 1958 travers med öppen förarkorg, blanktråd med strömavtagare, motståndspådrag för hastighetsreglering, fotbroms för längdsåk.
Härligt ljud när man kör på de lägsta hastigheterna.
Vid tunga lyft fick man snabbt gå upp till läge 5 av 12 för att få tillräckligt startmoment, sedan snabbt ner till önskad lyfthastighet....
Var ganska kul vid 30tons precisionslyft med lyftledare på golvet.
Klicka här för att svara