Måste man ha en speciell dimmer för att kunna dimma 3-fasskenor bakom strömbrytare?
 
Det beror på om den matas med 3fas eller 1fas och 3st strömbrytare.
 
Vad är vitsen med tre faser i en skena istället för 1 fas men tre olika tändtrådar. Enda anledningen jag kan komma på är om man ska köra mer effekt än vad 1 fas 10A kan klara av? Och detta är i en lägenhet skall tilläggas.
 
A
Trefasskena i hemmamiljö är nog extremt sällsynt matad med tre faser. Anledningen till att installera trefasskena i en bostad är oftast för möjligheten till flera tändningar i samma skena.

Dimmer till en sån är ingen specialsak, se bara till att dimmer och ljuskällor fungerar bra ihop.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Tack!
 
Jag har sån hemma. Inget jag installerade själv då det inte är min smak. Installerade av förra ägaren.
Hidealite är märket på spottarna. Körde Plejd-dimmer och det fungerar finfint.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.