Hej!
Första inlägget här 😀
Vi håller på att helrenovera ett hus och har kommit till altanen. Förra året byggde vi plattformen till entrén och nu är det dags att få till tak och staket (och efter det resten av altanen). Tänker oss ett valmat plåttak och bygga allt utom plåten själva. Mått 235x145cm. Taklutning ca 10-15 grader.
Min sambo vill helst bara ha två höga 70-stolpar i framkant, och två 45x70-reglar i bakkant (för det inte ska se för grovt ut). Om man använder 145 eller 170mm som bärlina (heter det väl? ramen i ovankant), är det starkt nog?
Rent spontant skulle jag vilja gå upp till 95-stolpar och reglar, eller göra de låga i framkant högre så även de bär upp linan. Men jag kanske är onödigt försiktig.
Snözon 2 så taket ska väl klara ca 700kg.
Tack för input!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vacker principskiss (absolut inte skalenlig):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder