Ska bygga ett cykelskjul på ca 3.5m*2m i anslutning till ett befintligt förråd, se förenklad skiss nedan:
Skjulet kommer vara öppet på ena sidan och kläs med spontade panelbrädor på övriga sidor.
Vilket virke ska jag välja? Tryckt eller obehandlat? Ska det vara klassat eller räcker det att själv sortera ut balkarna?
Som stolpar hade jag tänkt 4st dubbla 45x95 där den ena är 145 kortare för att hålla främre regel. Takbalkarna har CC på ca 1200. Hade tänkt dimension 45x145 där och sen ska de sticka ut ca 200 (syns ej på bilden).
Taket blir troligen ett plåttak fäst på 45x70 läkt.
Har jag valt OK dimensioner för stommen? Bor i Skåne så det är sällan metervis med snö att tänka på
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjulet kommer vara öppet på ena sidan och kläs med spontade panelbrädor på övriga sidor.
Vilket virke ska jag välja? Tryckt eller obehandlat? Ska det vara klassat eller räcker det att själv sortera ut balkarna?
Som stolpar hade jag tänkt 4st dubbla 45x95 där den ena är 145 kortare för att hålla främre regel. Takbalkarna har CC på ca 1200. Hade tänkt dimension 45x145 där och sen ska de sticka ut ca 200 (syns ej på bilden).
Taket blir troligen ett plåttak fäst på 45x70 läkt.
Har jag valt OK dimensioner för stommen? Bor i Skåne så det är sällan metervis med snö att tänka på
Tack för svaret men riskerar inte 45x95 att bli lite för klent? Jag googlade fram en spännviddstabell: http://www.svenskttra.se/publikationer/lathunden
Som jag läser tabellen på sidan 18 så rekommenderas där 45x145 C14 för fri spännvidd på 2m vid snözon 1.0. Det skulle kanske också gå med 45x120 (OK upp till1.92 m enl tabellen)?
Som jag läser tabellen på sidan 18 så rekommenderas där 45x145 C14 för fri spännvidd på 2m vid snözon 1.0. Det skulle kanske också gå med 45x120 (OK upp till1.92 m enl tabellen)?
i-balk, du läser rätt, 45x145 C14 säger tabellen!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är detta för dimensioner på virke?
Byggmaterial & Byggteknik -
Dimensioner för virke till högt staket
Byggmaterial & Byggteknik -
Virkesdimensioner för större skärmtak vid garage?
Tak & Vind -
Min altan, utforming och virkesdimensioner?
Altan & Uteplats -
Dimensionering virke för skärmtak
Byggmaterial & Byggteknik