Hej
Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med lite dimensioner?
Saken är att jag nu byggt upp 3 st väggar med lecablock mot det gamla garaget och ska försöka hålla alla mått/vinklar som det gamla för att få allt likadant. Jag har nu kommit till Takreglar och funderar på att lägga 3 st tvärreglar 45x170 och sedan 5 st längsgående 45x170 över dessa, kan det vara rätt tanke?
Jag skickar med lite bilder så ser ni hur det är tänkt...
Måtten på det nya garaget är 4x9m
Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med lite dimensioner?
Saken är att jag nu byggt upp 3 st väggar med lecablock mot det gamla garaget och ska försöka hålla alla mått/vinklar som det gamla för att få allt likadant. Jag har nu kommit till Takreglar och funderar på att lägga 3 st tvärreglar 45x170 och sedan 5 st längsgående 45x170 över dessa, kan det vara rätt tanke?
Jag skickar med lite bilder så ser ni hur det är tänkt...
Måtten på det nya garaget är 4x9m
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Jag förstår inte riktigt vad du menar med:
Om du lägger reglar på tvären, dvs vinkelrätt mot takets fallriktningar, som primärt bärverk, behöver de sannolikt ligga med 300 mm avstånd och ha dimensionen 45x220 C 24, om du ska kunna använda vanligt konstruktionsvirke. Annars är det nog limträ som gäller. I det här fallet tror jag inte att det blir dyrare med limträ. Det hänger lite på vilken snözon det är fråga om.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med:
. Kan du förklara det lite tydligare.C chrobby skrev:
Om du lägger reglar på tvären, dvs vinkelrätt mot takets fallriktningar, som primärt bärverk, behöver de sannolikt ligga med 300 mm avstånd och ha dimensionen 45x220 C 24, om du ska kunna använda vanligt konstruktionsvirke. Annars är det nog limträ som gäller. I det här fallet tror jag inte att det blir dyrare med limträ. Det hänger lite på vilken snözon det är fråga om.
HejJ justusandersson skrev:Hej och välkommen till Byggahus forum!
Jag förstår inte riktigt vad du menar med: . Kan du förklara det lite tydligare.
Tanken är att jag ska lägga 3 st reglar över kortsidan på 4,2 m ( mellan inner/yttervägg ) och ha dom som bärande för 5 st reglar med ett cc på 85mm som går från kortsidorna, dom kommer också vila på ytterväggarna. ( Östergötland )
Jag vet inte om det blev klarare med detta men jag hoppas det,
Det gamla garagetaket är byggt likadant och har stått sedan -59 så jag hoppas på att köra på samma linje?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Var (i djupled) kommer de tre bärlinorna att ligga?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hur långt från ändpunkterna ligger nocken?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det måste vara limträ. Förslagsvis 90x270. Med smalare limträ blir de väldigt höga.
Hej igenJ justusandersson skrev:
Får jag fråga om du har ett bättre förslag på vad man skulle kunna använda då jag skulle vilja ha samma utformning som det tidigare garaget och samtidigt få till så mycket takhöjd som möjligt inne?
Jag blir inte riktigt klok på vad som blir bäst...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är en sorts nollsummespel. Ju fler tvärgående bärlinor du har desto klenare virke kan du använda till de längsgående bjälkarna (och de tvärgående). Fördelen med att använda limträ till de tvärgående är att med limträ kan man variera bredden på virket och därmed sänka höjden. 90x270 mm kan ersättas av 140x225 mm t.ex. Takets profil är inte optimal ur konstruktionssynpunkt. Vill du ha ett extremt tunnt tak kan du använda KL-trä. (KL = korslimmat) KL-trä kommer som skivor och är både ytskikt och bärande konstruktion i ett. Du måste själv ange gränserna för hur hög konstruktionen får bli.
Logga in
Skapa konto
KL-trä har jag aldrig hört om men har tittat på det nu och det ser ju absolut mest intressant ut.
Tyvärr så verkar det inte gå att få fram mycket info om prisbilder och leverantörer om det, tillverkare hittade jag men dessvärre ingen prisbild på det. Jag får kolla med träleverantörerna i sta`n och se hur det ser ut...
Tack för alla tips och tankegångar!
Tyvärr så verkar det inte gå att få fram mycket info om prisbilder och leverantörer om det, tillverkare hittade jag men dessvärre ingen prisbild på det. Jag får kolla med träleverantörerna i sta`n och se hur det ser ut...
Tack för alla tips och tankegångar!
Klicka här för att svara