Martin_B
Tänkte underlätta för mig själv och snabba upp arbetet när jag behöver ta ut alla möjliga vinklar och sedan kapa därefter.

Frågan är nu bara om jag skall köra på grön Bosch för 800 kr eller blå för 1.950? Jag har bara blå Bosch maskiner och verktyg numera (när det kommer till Bosch), annars mycket Makita och andra toppmärken.
Försöker hålla mig borta från grön Bosch, samt billigt skräp så mycket som möjligt.

Skillnaden på grön och blå är mätnoggrannheten som är 0,1 grader på den blåa och 0,2 grader på den gröna, samt att den blåa med största sannolikhet är mer robust.

Någon som har haft chansen att känna på bägge dessa?

Vågar man köpa grön? Den blåa kostar mer än dubbelt så mycket!

Bosch GAM 220 MF - 1.950 kr
Två digitala vinkelmätare från Bosch, en grön och en blå, med display och mätningsfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bosch PAM 220 - 800 kr
Grön Bosch digital vinkelmätare med utsträckt mätarm och display som visar 25,1 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Martin_B
Strunt samma, jag kör nog på grön Bosch denna gång. Skall ju inte använda den så mycket längre fram i tiden och vill därför inte ha massa värde liggande i form av oanvända verktyg.

Någon av er som äger en eller har provat en grön Bosch PAM 220 som den på den nedersta bilden?

Jag köpte min GAM på Obi i Tyskland för strax under 150 €. Kanske är ebay.de lösningen? Blått är oftast bättre än grönt, men grönt är aldrig bättre än blått. Jag har den enklaste blåa, eftersom jag kan räkna själv. De lite dyrare kan nämligen räkna ut en massa saker om man inte kan tänka själv.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Har den gröna, den känns stabil och glappar inte i ledet och gör jobbet. Displayen stor och tydlig. Har inte jämfört fysiskt mot den blåa.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
mattiasp skrev:
Jag köpte min GAM på Obi i Tyskland för strax under 150 €. Kanske är ebay.de lösningen? Blått är oftast bättre än grönt, men grönt är aldrig bättre än blått. Jag har den enklaste blåa, eftersom jag kan räkna själv. De lite dyrare kan nämligen räkna ut en massa saker om man inte kan tänka själv.
150 € blir nog ändå närmare 1800 kr inkl frakt gissar jag. Prisgapet är för stort mellan blå och grön i detta fall tycker jag, när jag inte skall använda det så mycket längre fram. Det blir rätt mycket nu med alla lister och stuckaturer, men inte alls mycket sedan.

Gillar inte alls att köpa grön Bosch men denna kanske är hyfsad ändå? Har läst en del bra omdömen om den. Om den blåa finns inte allt för många omdömen dessvärre så jag har inte mycket att jämföra med. Har heller inte hittat någon jämförelsetest mellan dessa två varianter tyvärr.

Att den dyrare GAM:en kan räkna ut enkla och dubbla geringsvinklar tycker jag är bra om man skall spara tid. Det skiljer väl ca. en hundring mellan de så det tycker jag är väl investerade pengar.
Är man savant och kan utföra räkningarna på millisekunden i huvudet är det en annan sak, men jag skulle nog få tänka betydligt fler sekunder än så för att räkna ut exempelvis dubbla geringsvinklar etc. :D

Gröna Boschen har alla de funktionerna förresten, plus en 180-graders knapp som den blåa saknar. Den vänder på värdet så den visar värdet på den "andra sidan" av den 180-gradiga skalan så att säga.
Det är ju visserligen lätt att räkna ut, men det tar ju så lång tid ifall man i farten råkar tänka fel och missar på en siffra. Då får man hålla på o kapa om osv. :) ...kanske saknas tillräckligt med bitar osv, så står man där med en huvudvärk hehe

Redigerat:
Martin_B
TeroM skrev:
Har den gröna, den känns stabil och glappar inte i ledet och gör jobbet. Displayen stor och tydlig. Har inte jämfört fysiskt mot den blåa.
Låter bra! Känns lite tråkigt att den gröna enbart fäster på en sida av axeln, medan den blåa på två, men fördelen med den gröna är i alla fall att utviksdelen inte kommer i vägen på displayen, det gör den på den blåa.

Det blev en blå för 130£ på Axminster.

Man får ta och sluta med slösurfning på detta forum för det dyker upp för mycket verktyg som är intressanta.....

• Gilla
nino
  • Laddar…
Martin_B
Kane skrev:
Det blev en blå för 130£ på Axminster.

Man får ta och sluta med slösurfning på detta forum för det dyker upp för mycket verktyg som är intressanta.....
Haha, det är mitt fel, förlåt :D

£138,30 inkl. frakt = 1 703,45 kr (Forex)

Tycker inte där var så mycket att spara på att beställa från UK på denna vara. För ca ett par hundra extra har man den från Sverige.
Men vissa verktyg är det väldigt stor skillnad på. Går att spara tusenlappar så.

Nja, frakten blev gratis eftersom jag hade en annan beställning på G.

Martin_B
Kane skrev:
Nja, frakten blev gratis eftersom jag hade en annan beställning på G.
Jaha, men då blir det ytterligare en hundring billigare, så då börjar det ju löna sig liksom, speciellt om du har en annan försändelse på G så varför inte kombinera.

Återkommer med exakt siffra när jag sett kontoutdraget. Men men, när denna dag började så fanns inte vinkelmätaren på kartan.
Bästa impulsköp jag gjort tidigare inom området verktyg var nog denna (köpte den med vattenpasset R60) . Används väldigt ofta.
Bosch lasermätare GLM 80 Professional visar mått och vinkel på skärmen.

Martin_B
Kane skrev:
Återkommer med exakt siffra när jag sett kontoutdraget. Men men, när denna dag började så fanns inte vinkelmätaren på kartan.
Bästa impulsköp jag gjort tidigare inom området verktyg var nog denna (köpte den med vattenpasset R60) . Används väldigt ofta.
Ja den verkar rätt ok. En vän till mig har den och jag valde mellan den och en Leica. Blev en Leica för mig.

Ganska nytt är en vinkelmätare kombinerat med digitalt vattenpass från Bosch (blå), och den verkar ju väldigt intressant faktiskt! Har efterlyst den kombinationen länge och inte fattat varför man inte skulle kunna kombinera både vinkelmätning och lutningsmätning i ett och samma verktyg... och nu några år senare så kommer det också, men det tog sin lilla tid.

Martin_B skrev:
Denna är det:

[länk]

[bild]
Sluta nu, jag har ju redan en grön.

Martin_B
Klart du måste ha en blå också! :D

Hur skall du annars kunna sova på natten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.