21 567 läst ·
46 svar
22k läst
46 svar
Diffusionsspärr eller inte?
Hej,
jag tänkte återbesöka denna tråd då jag själv håller på att bygga ett litet fritidshus nu.
Jag ska lägga golvet och isolera väggar, tak (och golv) och funderar på om man behöver någon form av spärr/plast. Kanske har det tillkommit nya rön sedan trådens 2017.
Fråga till tråden: Har jag tolkat tråden slutsats rätt, att en fritidsstuga som mest används på sommaren + enstaka helger på hösten, och som bara har 145mm isolering INTE bör ha några plaster, ångspärrar, diffspärrar etc, utan bara köra naturell?
Ventilation: in+utventiler. Troligen någon liten fläkt från solcell som trycker på för säkerhets skull om det skulle uppstå stiltje.
Om stugan: Lösvirkesbygge i mitten av Östergötland.
Vid vattnet, ca 3 m ifrån.
20-40 cm ovan mark på plintgrund. Del av marken är tyvärr lite fuktig, åtm på våren pga nära till vattenytan.
Ingen el finnes.
Uppvärming är tänkt att ske mha vedkamin eller ev gasolelement.
Vi kommer att vara där mest mitten på maj - sept, fokus på sommaren. Några enstaka helger under hösten, kanske nån vecka.
Huset är 8m med söderläge, varav 5 m2 fönster x 3m kortsida med 1,5 m2 fönster. = ca 23m2 är husets yta
Vi kommer isolera, för att hålla värmen inne längre när vi är där (Glasull är tanken):
90+45 i vägar, 145 i tak
Golvet: Trossbottenskivor i bjälklager i fibercement (oorganiska), vars skarvar tejpas med åldersbeständig+ ångbeständig grön tejp. 145 isolering.
Golv: Massivt furugolv fästes rakt på reglar.
Tacksam för kloka svar, speciellt kring om man behöver något under golvet så vi behöver lägga det mkt snart.
Ha det fint.
jag tänkte återbesöka denna tråd då jag själv håller på att bygga ett litet fritidshus nu.
Jag ska lägga golvet och isolera väggar, tak (och golv) och funderar på om man behöver någon form av spärr/plast. Kanske har det tillkommit nya rön sedan trådens 2017.
Fråga till tråden: Har jag tolkat tråden slutsats rätt, att en fritidsstuga som mest används på sommaren + enstaka helger på hösten, och som bara har 145mm isolering INTE bör ha några plaster, ångspärrar, diffspärrar etc, utan bara köra naturell?
Ventilation: in+utventiler. Troligen någon liten fläkt från solcell som trycker på för säkerhets skull om det skulle uppstå stiltje.
Om stugan: Lösvirkesbygge i mitten av Östergötland.
Vid vattnet, ca 3 m ifrån.
20-40 cm ovan mark på plintgrund. Del av marken är tyvärr lite fuktig, åtm på våren pga nära till vattenytan.
Ingen el finnes.
Uppvärming är tänkt att ske mha vedkamin eller ev gasolelement.
Vi kommer att vara där mest mitten på maj - sept, fokus på sommaren. Några enstaka helger under hösten, kanske nån vecka.
Huset är 8m med söderläge, varav 5 m2 fönster x 3m kortsida med 1,5 m2 fönster. = ca 23m2 är husets yta
Vi kommer isolera, för att hålla värmen inne längre när vi är där (Glasull är tanken):
90+45 i vägar, 145 i tak
Golvet: Trossbottenskivor i bjälklager i fibercement (oorganiska), vars skarvar tejpas med åldersbeständig+ ångbeständig grön tejp. 145 isolering.
Golv: Massivt furugolv fästes rakt på reglar.
Tacksam för kloka svar, speciellt kring om man behöver något under golvet så vi behöver lägga det mkt snart.
Ha det fint.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kör med ång BROMS(duk) istället för ångSPÄRR (plast). Det är viktigt att huset är vindtätt ordentligt, särskilt mot fönster o dylikt, tejpa med difföppen tejp (röd), om det är dragit tappar ni värmen för fort.
Säkerställ att det drar på rätt sätt och sätt in ventiler efter behov.
Säkerställ att det drar på rätt sätt och sätt in ventiler efter behov.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden