Hej,

Blir inte klok på hur jag ska tolka detaljplanen gällande hur nära tomtgräns jag får bygga friggebod utan grannens godkännande.

Betyder ”
komplementsbyggnad får uppföras 2m från tomtgräns ”
att jag har rätt att bygga friggebod 2m ifrån tomtgräns utan granne behövs godkännande?

Eller att det inte får bebyggas närmare än 2m och mellan 4.5 och 2 behövs grannes godkännande?

tack

• Text från detaljplan med rubriker om placering: Huvudbyggnad minst 4,5 meter från tomtgräns, komplementbyggnad minst 2 meter från tomtgräns, garage minst 6 meter från gata.
BirgitS
Friggebodar har sina egna regler och ska inte blandas ihop med bygglovspliktiga komplementbyggnader. Du kan antingen bygga en friggebod enligt reglerna för det eller söka bygglov för en komplementbyggnad på 15 kvm (eller hur stor du vill ha den).

• Gilla
H_e_l_e_n_a och 3 till
  • Laddar…
Okey tack. Så det är 4,5m från tomtgräns som gäller?

BirgitS
För friggebodar utan grannes godkännande så är det 4,5 m, ja.

• Gilla
H_e_l_e_n_a och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För friggebodar utan grannes godkännande så är det 4,5 m, ja.
Samma friggebod med bygglov, två meter.

• Gilla
styren
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Samma friggebod med bygglov, två meter.
Samma byggnad (bod) med bygglov, 2 meter. En byggnad uppförd med bygglov är inte en friggebod enligt lagtexten.

• Gilla
H_e_l_e_n_a och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Samma byggnad (bod) med bygglov, 2 meter. En byggnad uppförd med bygglov är inte en friggebod enligt lagtexten.
Du har umgåtts för mycket med Daniel 😉

• Haha
styren och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Du har umgåtts för mycket med Daniel 😉
Det var för att jag förut försökte förklara för TS när olika regelverk gäller genom att särskilja på friggebodar och bygglovspliktiga byggnader men sen kommer du och pratar om friggebodar med bygglov.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Notera att brandskyddsreglerna gäller för att få bygglov.

BirgitS BirgitS skrev:
Friggebodar har sina egna regler och ska inte blandas ihop med bygglovspliktiga komplementbyggnader. Du kan antingen bygga en friggebod enligt reglerna för det eller söka bygglov för en komplementbyggnad på 15 kvm (eller hur stor du vill ha den).
Oavsett är det ju en komplementbyggnad som omfattas av bestämmelserna enl detaljplan?

”En komplementbyggnad kan antingen vara lovbefriad eller var byggd med bygglov. Friggebod och attefallshus är exempel på lovbefriade komplementbyggnader. (jfr prop. 2013/14:127 sid. 12-13)

Jag har letar och jag hittar bara att det är 4,5 m som gäller för friggebodar. Det gör t ex att ingen kan bygga 2-3 m från gatan utan att kommunen får uttala sig vilket faktiskt är logiskt. Sen att jag gärna skulle bygga närmare gatan för att utnyttja framsdan av tomten är en helt annan fråga.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag har letar och jag hittar bara att det är 4,5 m som gäller för friggebodar. Det gör t ex att ingen kan bygga 2-3 m från gatan utan att kommunen får uttala sig vilket faktiskt är logiskt. Sen att jag gärna skulle bygga närmare gatan för att utnyttja framsdan av tomten är en helt annan fråga.
Även jag har sökt vidare. Och jag hade fel.

Åtgärden får strida mot detaljplan

Den bygglovsbefriade åtgärden (till exempel ett skärmtak) får strida mot bestämmelser i detaljplan eller områdesbestämmelser. Detta innebär bland annat att den får uppföras på prickad mark som vanligtvis inte får bebyggas.

Om det finns planbestämmelser för placering av byggnadsverk, uteplatser, murar eller plank i detaljplan så gäller de inte för den bygglovsbefriade åtgärden. Det gäller både om man vill placera åtgärden närmare eller längre bort än vad som detaljplanen anger.

Det kan till exempel stå i planen att ett byggnadsverk får placeras 1 meter från gräns. Det får trots detta inte placeras 1 meter från gränsen, om inte grannarna medger det. Det beror på att avståndet på 4,5 meter är en förutsättning för att åtgärden inte ska kräva bygglov.”

Det där var mer komplett än vad jag hittade så tack för det!

Z z_bumbi skrev:
Det där var mer komplett än vad jag hittade så tack för det!
Jag kan tillägga att jag hittade informationen på random kommuns hemsida, men det låter rimligt.

Obs att hela PBL revideras 1 oktober i år. Dock inte 4,5 meters-kravet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.