Läste nyss http://www.di.se/artiklar/2016/2/25/ont-om-plats-for-nya-tusenlappen/

Varför blir jag inte förvånad. Bara på ett år i den stad jag bor i har två bankkontor ytterligare slutat med kontanthantering och hänvisar till insättnings- och uttagsautomater. Problemet är väl när man av någon anledning behöver ha tag i cash av olika slag, t.ex. ocirkulerad valuta till gåvor etc.

Senast var jag på jakt efter ocirkulerade eller ovikta sedlar till ett projekt som dottern håller på med i skolan, där man som present till en pensionerad floristlärare skulle ge en blombukett med origamivikta "blommor" där blommorna skulle vara sedlar, och det var tydligen viktigt att sedlarna var ovikta för spänsten i papprets skulle eller vad det nu var. Fråga mig inte. Sagt och gjort, jag hade en ledig eftermiddag på jobbet så jag gav mig ut på jakt efter ca 25 ocirkulerade 20 och 50lappar. Första anhalt var forex, där jag hade googlat mig fram till att många har lyckats växla till sig ocirkulerad valuta där. Efter 15 minuters väntetid var det min tur, och fick nobben direkt, all valuta de hade var cirkulerad, och hon kollade i sdelbuntarna och de flesta 20-sedlar var väldigt luggslitna, och man kan inte begära att de ska stå och plocka ut sedlar en och en. Hon kunde inte heller svara på när de gjorde beställningar av helt ocirkulerade sedlar, men att det hände "då och då".

jaha, nästa anhalt är min bank, HAndelsbanken, som har skrytit så med att de behåller kontanthanteringen. De har redan lyckats irritera mig en gång innan när jag skulle växla en bunt med gamla tusenlappar (de som snart blir ogiltiga) till nya tusenlappar. Fick bara svaret "vi har inga tusenlappar". Dock har jag en gång innan hämtat ut ovikta 20-lappar (förra sommaren) till en present och tänkte att det ska väl inte vara något problem nu heller. Efter 25 minuters väntetid, 2 pensionärer mellan 90 och evigheten framför kom jag fram till kassan, förklarade mitt ärende. Tyvärr sa hon i kassan, vi har vare sig 20- eller 50 lappar, de skickar vi iväg direkt. Då frågade jag, vilka sedlar har ni egentligen? Fick svaret att de hade en begränsad mängd 200 lappar och 500 lappar. Dessa kan jag ju ta ut i automaten ändå, de behöver jag ju inte gå in på banken för att hämta, tänkte jag...

That's it. Gick inte till Svea Finance, då de tidigare inte har haft ocirkulerad valuta. Resten av bankerna, Nordea, Swedbank och SEB har sedan länge slutat med kontakthantering, och är förmodligen inte intresserad av att hjälpa mig ändå då jag inte är kund där.

Reservplanen blev att jag gick till automaten och tog ut ovikta 200-lappar som de sen tydligen gjorde någonting fint med. Det blev dock inte lika många blommor av naturliga skäl.

För att återknyta till artikeln, det är tråkigt att man bara hänvisar till bankerna, som de redan vet inte har tusenlappar. Och handeln är inte speciellt intresserade av att växla sedlar, och där finns inga tusenlappar där heller, det har jag redan kollat upp när jag var på jakt efter ett ovikt exemplar av nya tusenlappen, han i kassan på Maxi skrattade bara.

Finns det någon här som har något bra tips om var man kan köpa/växla till sig ocirkuerad valuta, oavsett valör? Innan har ju alltid bankerna stått till tjänst med detta, främst på den tiden 80-90-talet det var vanligt att ge ovikta sedlar i present. Men idag verkar ingen vara intresserad. Inte ens Forex som jag trodde hade några buntar ny valuta liggandes verkar längre ha detta, utan det är så små mängder som möjligt och då oftast luggsliten cirkulerad valuta.

Kanske dags för riksbanken att öppna en webbshopp, med tanke på att det verkar vara väldigt många som är intresserade av att få tag i nya sedlar? Eller tradera?

Alla förslag tages tacksamt emot. Var finns det buntar med nya ocirkulerade sedlar som vi vanliga människor kan få tillgång till?

/S

Tyvärr verkar det som att det är det "nya" samhället.
Jag har för vana att dom gånger jag får tag i fina sedlar så lägger jag undan dom hemma.
Sist jag var inne på bankkontoret i en mindre stad (16000 invånare) så förklarade hon att dom har slutat med kontanthantering. Då ifrågasatte jag vad en bank ska göra om dom inte hanterar pengar.

Vad är det för papperspengar ni pratar om? Sånt har man väl bara när man spelar monopol.?

Om jag tänker riktigt noga så kan jag minnas att jag i min barndom fick papperspengar eller till och med något så bisarrt som metallpengar av min morfar. Men sånt har man väl slutat med för länge sedan?
Det är ju bara bakåtsträvare och kriminella som befattar sig med kontanter. :x

Ett tips inför nästa origamiövning är att om man vill få gamla sedlar att bli spänstiga så går det oftast bra att tvätta dem i ljummet vatten och sedan stryka dem ett strykjärn. Det funkar inte med det riktigt slitna exemplaren med de "halvfina" går bra.

C
Att barnen måste ha ovikta 200 kr-sedlar att leka med känns som ett annat intressant samhällsfenomen :D

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
cpalm skrev:
Att barnen måste ha ovikta 200 kr-sedlar att leka med känns som ett annat intressant samhällsfenomen :D
Ja visst det var en ganska udda förfrågan, men det skrämde mig dock lite att det var 100% omöjligt att genomföra detta. Annat var det förr i tiden, minns min farmor sm alltid gick till banken lite då och då för att växla till sig ovikta hundralappar (de med gustav vasa på) att ge till sina barnbarn. Gamla mamma är likadan, hon ger alltid ovikta pengar, något annat är inte att tänka på och tydligen brukar hon tigga till sig ovikta i affären (de affärer som inte har cash guard, de har ofta under kassan någon bunte med nya sedlar sm de kan nalla ifrån).

Jag ställer mig stolt i kategorin "bakåtsträvare", men jag tycker fortfarande att cash har en viktig plats att spela i vårat samhälle sm en sorts värdepapper, och att det är inte alltid "bäst" att använda mobilen eller kreditkortet till allt. Det finns kategorier som cash fungerar allra bäst för t.ex. köpmissbrukare, barn, pensionärer etc.

Tycker också det är lite skumt att riksbanken ger ut pengar som sen inte går att få tag på. Nu har jag en 1000-lapp här hemma som jag turligt nog lyckades växla till mig på svea finance, mot en avgift på 35 kr. Detta var dock den enda de hade. Jag tycker inte det är något konstigt om jag skriver till min bank att "hej jag önskar ta ut 40000 kr nästa fredag från mitt bankkonto xxxxxx. Önskar ocirkulerade nya tusenlappar". En bank som inte kan leverera det är ingen bank att ha i mina ögon, inte om man stoltserar med att fortfarande ha kontanthantering. Då ska jag utan problem kunna växla en 500-lapp till enkronor och tvärtom utan gnäll.

Jag fortsätter jaga ovikta sedlar, men tydligen är ÖB, Jula och Maxi det bästa stället, förutsatt att de orkar hjälpa till. Det var ju det som var så skönt med bankerna förr, där kunde man växla till sig ovikta pengar utan att det kändes som om man störde eller var besvärlig. De gick bara och hämtad en sedelbunt och tog x antal sedlar ur den, och stoppade i ett kuvert. Utan problem. Idag är detta förknippat enbart med problem...

#cashisking

/S

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Ett tips inför nästa origamiövning är att om man vill få gamla sedlar att bli spänstiga så går det oftast bra att tvätta dem i ljummet vatten och sedan stryka dem ett strykjärn. Det funkar inte med det riktigt slitna exemplaren med de "halvfina" går bra.
Intressant, ska testa med detta, se om det stämmer.

/S

Jag tycker synd om Janus82. Han kommer nog aldrig känna den känslan att ha en fete bunt pengar i handen eller byxfickan. Han kommer inte att kunna resa sig från ett cafébord med sin flickvän och lägga en sedel under glaset som betalning. Han kommer aldrig att kunna köpa en bil i Tyskland eller en söt melon på en marknad i Nice.
Redan idag finns det många (även affärsbiträden) sim inte kan räkna ut växelpengar.
Att handla små saker är så mycket mer komplicerat och tidsödande än förr. Om varan kostar 10 kr kan man inte längre bara lägga en tia på disken och gå, nej, det måste dras genom nån läsare, ett kort dras, PIN slås, vänta vänta. Snacka om framsteg!

Var det bättre förr? Jag jobbade mitt första år på bank. Cash till bankomat tog slut och många dagar till leverans. Fick ta min privata bil en morgon, åka till Riksbankens närmsta depå och hämta några miljoner. Tänkte nästan ta vägen mot Arlanda men åkte istället och laddade bankomaten och öppnade bankkontoret i tid. Allt för att alla pensionärer , samlare och de som inte litar på banken skulle få sina behov tillfredsställda...

Är visserligen ung men ändå bakåtsträvare :p. Jag kan tycka att man får inte samma "värdering" av pengarna om det bara är siffror. Lättare med kontanter på sådant sätt. Hur många unga idag vet/har koll på pengarna? Bara att dra ett kort. Pengar idag är bara siffror.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
1alexander skrev:
Är visserligen ung men ändå bakåtsträvare :p. Jag kan tycka att man får inte samma "värdering" av pengarna om det bara är siffror. Lättare med kontanter på sådant sätt. Hur många unga idag vet/har koll på pengarna? Bara att dra ett kort. Pengar idag är bara siffror.
Tänkte just skriva samma sak...
När jag var liten fick man inbjudan till Föreningsbanken och dit gick man med sin elefant under armen.
Banken lärde mig på ett roligt sätt värdet i mina sparade slantar men annat är det idag.
Tack vare detta har man en relativt stabil ekonomi så idag har man inte mycket med banken att göra som tur är...

Jonatan79 skrev:
...jobbade mitt första år på bank. Cash till bankomat tog slut och många dagar till leverans. Fick ta min privata bil en morgon, åka till Riksbankens närmsta depå och hämta några miljoner. Tänkte nästan ta vägen mot Arlanda men åkte istället och laddade bankomaten och öppnade bankkontoret i tid...
Vi gick till posten och hämtade några miljoner var gång i en blå sportbag. Det var på den tiden då husqvarnan hängde på älghorn ovanför dörren och somliga sköt med dynamit till nyår. Jo, somligt var nog lite bättre förr ;-)

1alexander skrev:
Jag kanske bara är lite fyrkantig men ser inte skillnaden mer än att det är ett elände att det fortfarande finns situationer där kort eller andra betalsätt inte fungerar och man måste jaga "fysiska" pengar. Om ni tycker att sedlar och mynt ger en annan värdering av pengar, hur gör ni rent praktiskt? Samlarna ni förmögenheten på hög hemma eller går ni först och tar ut pengar innan ni handlar för att känna värdet istället för att bara betala med kort?

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Att dagens unga har dålig koll på vad saker kostar och är värt beror nog mer på uppfostran & idioti än att det är enkelt att dra ett kort.

Med dagens utveckling att olika betalmedel så är det snart inga bekymmer längre om en kortterminaler strular. De kommer kunna ta emot Swish och det är nog bara en tidsfråga innan nästa stora sak kommer.

Med tanke på rånrisk och svart arbetskraft etc. Är det nog bra att kontanter minskar, för saker svårare för de oärliga iallafall

Jonatan79 skrev:
Var det bättre förr? Jag jobbade mitt första år på bank. Cash till bankomat tog slut och många dagar till leverans. Fick ta min privata bil en morgon, åka till Riksbankens närmsta depå och hämta några miljoner. Tänkte nästan ta vägen mot Arlanda men åkte istället och laddade bankomaten och öppnade bankkontoret i tid. Allt för att alla pensionärer , samlare och de som inte litar på banken skulle få sina behov tillfredsställda...
Så mycket pengar behövdes inte i de första automaterna, i de första ATM-maskiner kunde kassetten enbart ta ca 200.000:- och hundralappar, visserligen lite mera med ocirkulerade men då med risken att de blev så hårt packade att det blev stopp av den orsaken;) men hade man ett antal automater så blev det ju lite mera pengar.
Och många var "gummisnoddarna" att laga vid en ordentlig sedelkrasch när en bunt nya sedlar tryckts in i sedelmataren.

Men för övrigt saknar jag inte kontanter förutom när potatishandlaren kommer med sin leverans, då är det kontanter som gäller.

Jag använder kontanter extremt sällan numera, det blir kanske 10 gånger om året.

Det är inte så att jag aktivt dragit ner på kontantanvändandet men jag tycker det är mycket enklare att betala med kort (dessutom får man då koll på vart pengarna tagit vägen, det syns på kontoutdraget, med kontanter så kan man tappa bort en femhundring utan att ens märka det).

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.