Byggahus.se
Vi har 2år gammalt uterum med isolerglas, är det kallt och slår om till varmt/fuktigt väder så blir det fuktigt, och med all rätt, då glasen och alla ytor är -15, sen regn/fukt, som kondenserar, och inte helt tätt så fukten kommer in..inget att bry sig om
 
Takdroppet går förmodligen att få bort med tjockare kanalplast (=bättre isolering).
Imma på fönstren löses med dubbla glas.

Annars är det helt öppet på alla väggar som gäller. Men inte ens det är ngn 100-% garanti mot takdroppet.
 
Vi har vinterglas, vid väderomslag blir det oftast kondens,
 
Kanske häftigare väderomslag norrut?

Vi har ett enkelglas- och ett tvåglasfönster i vedboden. Enkelglasfönstret är ofta fuktigt, medan jag aldrig sett tvåglasfönstret fuktigt/immigt. Å andra sidan är jag inte så ofta i vedboden som man förmodligen observerar ett uterum inifrån huset.
 
Vi bor vid kusten i Västerbotten, kan vara -15 och slå över och bli plusgrader och regn inom några timmar, då droppar det kondens från taket.
 
Ja, det var lite häftigare omslag det ja.
 
Hade mycket problem med kondens i mitt uterum jag byggde. Hade trallvirke utan isolering under. Runt om altanen (under golvnivå) hade jag plast bakom trallen för att det blåste under golvet på altanen och blev väldigt kallt om fötterna.

Det slutade med att jag fick ta bort plasten som satt i kjolen, isolerade med cellplast (inte xps) mellan golvreglarna. Monterade den underifrån. Först en 45x25 som jag skruvade 100mm från nederkant, tryckte upp en skiva och sen tryckte jag fast det med en trallbräda längst med golvregeln. Bytte till 16mm kanalplast från helt oisolerad. Har blivit mkt bättre i år. Haft kondens nån enstaka dag. Nästa steg om jag ska göra nått är att lägga plast emot marken. Men är lite rädd för att det kan komma in vatten under altanen och är rädd för vattenpölar på plasten.

Cellplast isolerad under altangolv med synlig träregel och skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt under en altan med isolering mellan reglarna, synlig kondens och en plastfilm på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering av cellplast monterad mellan trägolvreglar i ett uterum för att minska kondens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.