Byggahus.se
Det fullständigt dryper av kondens i vårt uterum.

Flyttade in i våras, då var det mycket kondens på glaspartierna.
Nu i November händer det att det är fullt av droppar i takkonstruktionen, det smådroppar där inne. Och det rinner på glasen. Har provat öppna upp (2 partiers bredd ca 180 cm), det hjälper något men ej speciellt mycket, och det är ju problem vid regn, tjuvar etc.

Rummet är byggt med oisolerade glaspartier, 45 mm isolerade träväggar på 1 1/2 sida. ca 16 mm isolerplastskiva i tak, Golvet är trallvirke på ??? troligen betongplintar, grus eller jord under, oisolerat. Byggt "lufttätt" men med en 150 mm ventil i varje ände. Byggt mot huset, 6x4 meter stort.

Vad kan man göra?
 
Milkshaken
Låter som våran altan, fast vi har inga glaspartier....
Vi har också trall. eller rättare sagt glesad impregnerad panel på golvet... oisolerat....
ska du ha kondenstätt så ska det vara lufttätt runt om,,, så e de bara.... Plus en liten ventil på väggen mot något glasparti..... kallt möter varmt, då blir det kondens.... Det är fuktens lag...... Dimma och dis funkar likadant... När marken är varmare än luften... ja då blir det......?
 
Milkshaken
Det kan omöjligt vara tätt med dom problemen ni fått....
Varmt/ kallt...
 
  • Gilla
Avv
  • Laddar…
Givetvis är det inte lufttätt, jag menar att det är inga öppningar förutom de två ventilerna.
Det är även stängt runtom nere vid golvet.
Men ska man isolera under det jag kallade trallvirket (också glesa tryckta bräder som du) för att få bort kallt/varmt problemet? Eller ska man öppna upp ventilera mer?
 
Det funkar för mig att ha några glipor öppna dvs öka ventilationen
 
Buster1 skrev:
Det funkar för mig att ha några glipor öppna dvs öka ventilationen
Jo det är det som vill till. Öppnar man dörren in till bostaden, ökar man på kondensbildningen i uterummet. Kanske det vore bättre att ha ventilen/ventilationen upp genom taket, i stället för en nedbyggd ventil på någon av sidorna
 
Jag har en 125 mm ventil i var ände av uterummet, tror ni det blir bra om jag investerar 345 kr i en badrumsfläkt med 185 m3/h (IP klass 34) och sätter i en av ventilerna :O ???

Jag har försökt iakkta när fukten kommer, verkar vara när utetemp sjunker på em, säkert naturligt att det är så. Så jag kunde ju köra fläkten på timer vid lämpliga tillfällen.
 
Milkshaken
Frågan är om det är tillräckligt, jag skulle nog gå mer till botten med det hela. Jag hade nog gått under och isolerat med frigolit i alla facken..... Som en första åtgärd.... Alternativt tagit upp alla bräder uppifrån och sen jobbat uppefrån om det är svårt att komma åt underifrån... Jag tror att det är där det kalla kommer ifrån, samtidigt så kanske inte huset håller värmen så bra heller... Är det tilläggsisolerat? 3 Glasfönster? Hur är tätningslisterna?
 
Huset är byggt -76, och har den tidens isolering, ca 18 cm isol i trävägg m tegel utanpå. Fönstren är 2-glas från samma år (ingår i framtidsplan att byta dessa till våren).
Så det läcker nog en hel del...

Att ta upp golvbrädorna och lägga isol där borde inte vara omöjligt. Ska det vara något mer än frigolit, ska brädorna ligga an mot denna eller luftspalt etc?

Ser också att när det regnar nu på hösten (+5 grader) bildas det mycket kondens på stuprännan som dumt nog ligger i/under nivå med uterumstakets infästning och alltså syns i uterummet. Isolera med rörisolering som delas mitt av på längden???
 
Du borde komma långt med två lager frigolit lagda omlott så att det inte blåser i springorna.
 
G goranr skrev:
Huset är byggt -76, och har den tidens isolering, ca 18 cm isol i trävägg m tegel utanpå. Fönstren är 2-glas från samma år (ingår i framtidsplan att byta dessa till våren).
Så det läcker nog en hel del...

Att ta upp golvbrädorna och lägga isol där borde inte vara omöjligt. Ska det vara något mer än frigolit, ska brädorna ligga an mot denna eller luftspalt etc?

Ser också att när det regnar nu på hösten (+5 grader) bildas det mycket kondens på stuprännan som dumt nog ligger i/under nivå med uterumstakets infästning och alltså syns i uterummet. Isolera med rörisolering som delas mitt av på längden???
G goranr skrev:
Huset är byggt -76, och har den tidens isolering, ca 18 cm isol i trävägg m tegel utanpå. Fönstren är 2-glas från samma år (ingår i framtidsplan att byta dessa till våren).
Så det läcker nog en hel del...

Att ta upp golvbrädorna och lägga isol där borde inte vara omöjligt. Ska det vara något mer än frigolit, ska brädorna ligga an mot denna eller luftspalt etc?

Ser också att när det regnar nu på hösten (+5 grader) bildas det mycket kondens på stuprännan som dumt nog ligger i/under nivå med uterumstakets infästning och alltså syns i uterummet. Isolera med rörisolering som delas mitt av på längden???
Hej, lyckades du få till det och få bort kondensen? Vi har exakt samma problem, vi har till och med våra hängrännor "inne" i uterummet. Mvh Rikard
 
R Rikkvi skrev:
Hej, lyckades du få till det och få bort kondensen? Vi har exakt samma problem, vi har till och med våra hängrännor "inne" i uterummet. Mvh Rikard
Hej Rikkvi,
Nej tyvärr kvarstår problemet.
Vi har också hängrännorna "inne" (eller exakt som en del av taket, förbinder takfoten med uterummets tak). Sen detta skrevs har vi bytt till treglasfönster. En fläkt går dygnet runt när det är fuktigt (vilket sker höst/vinter/vår beroende på väder).
Fläkten hjälper eventuellt marginellt, men fortfarande väldigt fuktigt.

Har ännu inte isolerat golvet, som består av markstensplattor, sen reglat trall ovanpå.
Har en fundering om att vi har krypgrund på huset. Ett av ventilationshålen finns under uterumsgolvet. Kan det vara boven?

Beskriv gärna detaljerat förhållandet i Ert uterum, så kan vi se om vi har någon gemensam nämnare.

MVH
Göran
 
optimum
Ventilen till krypgrunden får du inte sätta igen.
tänk även på att om du har takfoten i direkt anslutning till uterummet så får du fuktig luft upp på vinden och risk för fuktproblem även där.

Isolera golvet är bra men absolut inte cellplast, EPS, eller frigolit som den kallas.
Möss älskar att bygga bo i frigolit.
Välj XPS om du ska isolera, mycket hårdare och inte poppis bland möss. (de blå eller rosa skivorna)

Den ventilation du har drar nog in fuktig luft.
Skulle satsa på en avfuktare för att komma tillrätta med fukten.
Välj helst en som klarar lägre temperaturer.
 
Tack för info!
Får göra ett försök med XPS isolering som kommande semesterprojekt.
Men kvarstår funderingen varför det blir så fuktigt. Vill ju gärna slippa ännu en maskin i hemmet, och en som klarar minusgrader är inte gratis... (fast på vintern är det vackra frostmönster på insidan av glasen :) ) Bygger hellre bort det om det är möjligt.
Har frågat en del "experter" såsom Anticimex, uterumsbyggare etc., som varit på plats, men inte kunnat ge ett bra svar.
  • Angående ventilationen, det är ju fuktigt i rummet när det är fuktigt ute. Så luft som blåses ut ersätts av kanske lika fuktig luft. Så fläkten gör kanske ingen direkt nytta, mer än möjligtvis luftombyte.
  • Kan det vara krypgrundens luft? Svårt att göra något åt, såklart.
  • Kan golvisolering lösa problemet?
  • Isolera hängrännan?
  • Eller kanske det är summan av en dålig konstruktion som är anledningen...
Vi upplever inte fuktproblem i huset relaterat till takfoten, men, hur kan man lösa det, blockera fukten alltså? Fuktspärr?

MVH
Göran
 
optimum
G goranr skrev:
Vi upplever inte fuktproblem i huset relaterat till takfoten, men, hur kan man lösa det, blockera fukten alltså? Fuktspärr?

MVH
Göran
Var försiktig med att spärra ventilation genom takfoten. Kan ge fuktproblem på vinden med röta i takstolar.
Ventilen till krypgrunden går kanske sätta in ny ventil utanför uterummets område och täppa igen den gamla i samband med att du isolerar golvet. Beror givetvis hur grunden ser ut.
Lägg gärna upp några bilder på takfot och de delarna så kanske fler kan hjälpa till med goda råd. Finns många med bra kompetens här på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.