4 217 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Det är vattenpumpen Gerd...
Ingen som spikat/skruvat genom något och ingen mus i proppskåpet.
Jag använde pumpen när den la av, det var därför jag trodde att det var något pumprelaterat men nu verkar det snarare vara något med elledningarna i huset? Låter dyrt...
Jag använde pumpen när den la av, det var därför jag trodde att det var något pumprelaterat men nu verkar det snarare vara något med elledningarna i huset? Låter dyrt...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 937 inlägg
Tvärtom, låter billigt. Lite kabel kostar betydligt mindre än en pump.
Dock märkligt att problemet uppträdde på detta sätt. En kabel går inte och kortsluter sig själv hur som helst. Det åskade inte samtidigt?
Dock märkligt att problemet uppträdde på detta sätt. En kabel går inte och kortsluter sig själv hur som helst. Det åskade inte samtidigt?
Ja jo, jag tänkte mer att en felsökning låter dyrt.
I och med att det inte finns något elschema lär det väl ta ett tag att hitta rätt i trasslet.
Nej, ingen åska, detta var för ett par dagar sedan. Jag hade kopplat på en vattenslang till hydroforen och tappade vatten när trycket blev sämre och sämre - pumpen gick alltså inte. Gick ner och tittade till pumpen och då lät den sådär som saker gör när de behöver fler faser än de får. Bytte propp och den sköt direkt. Provade igen med samma resultat och då tänkte jag att det kanske skulle stå en stund och mirakulöst laga sig av sig själv men märkligt nog funkade inte det denna gången heller.
Nej, ingen åska, detta var för ett par dagar sedan. Jag hade kopplat på en vattenslang till hydroforen och tappade vatten när trycket blev sämre och sämre - pumpen gick alltså inte. Gick ner och tittade till pumpen och då lät den sådär som saker gör när de behöver fler faser än de får. Bytte propp och den sköt direkt. Provade igen med samma resultat och då tänkte jag att det kanske skulle stå en stund och mirakulöst laga sig av sig själv men märkligt nog funkade inte det denna gången heller.
Öppna 3-fasuttaget och kika också. Det kan varit varmgång med kortis som följd. Inte säkert det behöver vara vatten.
Vad har du haft anslutet till uttaget?
Vad har du haft anslutet till uttaget?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 937 inlägg
Skulle jag fortsätta gissa så kan det vara fel på både pump och ledningar. Men det är dags att titta närmare på detta, och då börja med att se till att det finns tre friska faser fram till pumpen.
Moderator
· Stockholm
· 57 900 inlägg
Du skriver att du lossade trefashandsken på utsidan av huset osv.
Hur hänger den ihop me detta. Har du en skarvkabel som matar pumphuset? Går det att koppla ur den i andra änden också?
Kan du beskriva hur det ser ut, så gott du kan se? Alltså från centralen till en skravkabel? Hur är den i så fall inkopplad osv.
Hur hänger den ihop me detta. Har du en skarvkabel som matar pumphuset? Går det att koppla ur den i andra änden också?
Kan du beskriva hur det ser ut, så gott du kan se? Alltså från centralen till en skravkabel? Hur är den i så fall inkopplad osv.
Det går ett rör med kablar från centralen till vattenpumpens motorskydsbrytare. Jord samt 3 faser.hempularen skrev:Du skriver att du lossade trefashandsken på utsidan av huset osv.
Sedan går det ett annat rör med kablar till 3-fasuttaget, som sitter i samma källare. Jord, nolla samt 3 faser. Pumpen är inte kopplad ihop med denna på något sätt utan det brukar sitta en förlängningssladd i för att jag skall kunna använda elförbrukare utomhus.
Jag trodde felaktigt att dessa rör sedan gick ihop till samma proppar men så verkar det inte vara, se förklaring i nästa inlägg.
Har varit nere och mätt nu och är om möjligt ännu mer förvirrad. Klart är att vattenpumpen och 3-fasuttaget inte kan gå till samma proppar men varför det som sker sker begriper jag inte.
Alla mätningar är med två proppar fortfarande skjutna i proppskåpet.
Mäter jag på de tre faserna till motorskyddsbrytaren så är det 400V på alla, samt 230 ihop med jorden på alla tre. (Får man lov att ha det så idag? Utan nolla alltså?) Sålunda kan inte de skjutna propparna vara inblandade i vattenpumpens vägran att fungera tycker jag?
Mäter jag däremot på 3-fasuttaget så funkar bara två faser. Den ena är död. Rimligen hör en av de skjutna propparna ihop med detta faktum. Här finns nolla som ger 230 ihop med de två fungerande faserna.
Men... Hur kan jag ha två skjutna proppar men bara en trasig fas? Och varför vill inte vattenpumpen gå när det bevisligen kommer fram ström?
Alla mätningar är med två proppar fortfarande skjutna i proppskåpet.
Mäter jag på de tre faserna till motorskyddsbrytaren så är det 400V på alla, samt 230 ihop med jorden på alla tre. (Får man lov att ha det så idag? Utan nolla alltså?) Sålunda kan inte de skjutna propparna vara inblandade i vattenpumpens vägran att fungera tycker jag?
Mäter jag däremot på 3-fasuttaget så funkar bara två faser. Den ena är död. Rimligen hör en av de skjutna propparna ihop med detta faktum. Här finns nolla som ger 230 ihop med de två fungerande faserna.
Men... Hur kan jag ha två skjutna proppar men bara en trasig fas? Och varför vill inte vattenpumpen gå när det bevisligen kommer fram ström?
Om tryckströmbrytaren (och pumpen) är hel så borde pumpen hoppa igång om du sätter på motorskyddet...?
Har du nån annan tre-/tvåfasförbrukare som kanske går på samma säkringar som uttaget kanske?
Har du nån annan tre-/tvåfasförbrukare som kanske går på samma säkringar som uttaget kanske?
Jo det tycker jag ju också men icke, den bara "surrar."flittiditt skrev:
Nepp, inte vad jag vet. Det enda som är inkopplat i huset just nu är kylskåp, ett uttag till datorn jag skriver på samt en och annan ljusarmatur.flittiditt skrev:
Har du tre faser ut från tryckbrytaren? Hade locket på motorns plint fastnat? Annars är det ju läge att mäta där med...har motorn tre korrekta faser och bara surrar är den paj, sitter fast eller trasiga lindningar.
Mät spänningen även med motorn igång, är det dålig kontakt kan man ha 230V obelastad men inget vid belastning.
Mät spänningen även med motorn igång, är det dålig kontakt kan man ha 230V obelastad men inget vid belastning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 937 inlägg
Kontrollfråga: Mätte du 400 V mellan samtliga tre faser, dvs tre mätningar?
En fas kan vara bakmatad, t.ex via kortslutning mellan två faser.
Sedan kan det vara läge att skruva ur/i säkringar och reda ut exakt vad de matar. Det kan vara en sammanblandning i centralen mellan dessa två grupper.
En fas kan vara bakmatad, t.ex via kortslutning mellan två faser.
Sedan kan det vara läge att skruva ur/i säkringar och reda ut exakt vad de matar. Det kan vara en sammanblandning i centralen mellan dessa två grupper.
Ja, tre mätningar för varje kontroll.Bo.Siltberg skrev:
Har jättedålig koll på var säkringarna går tyvärr, eftersom jag håller på med en ganska omfattande renovering så var en elektriker här för typ ett år sedan och kopplade ur här och var för att jag skulle kunna riva väggar, golv och annat. Så alla har inte ens någon matning till sig. De säkringarna som jag är och pillar på nu sitter i en lite mindre låda bredvid den stora tavlan. Sex stycken som elektrikern gissade var "trefassäkringar" när han var här. Vissa element går på 3-fas och vissa inte. Gammalt hus så det mesta är en enda röra.
Funderat lite, vad tror ni om detta scenariot;
En av faserna till 3-fasuttaget lägger av okänd anledning av och proppen går sönder. Jag märker inte detta eftersom jag inte använder 3-fasuttaget direkt utan har en sån där "3-fas till 1-fas-grej" inkopplad och den fas som används där funkar.
Senare går vattenpumpen sönder. Då jag tittar i proppskåpet ser jag den trasiga proppen och drar felaktigt slutsatsen att detta har med vattenpumpen att göra.
Låter rätt så rimligt eller?
En av faserna till 3-fasuttaget lägger av okänd anledning av och proppen går sönder. Jag märker inte detta eftersom jag inte använder 3-fasuttaget direkt utan har en sån där "3-fas till 1-fas-grej" inkopplad och den fas som används där funkar.
Senare går vattenpumpen sönder. Då jag tittar i proppskåpet ser jag den trasiga proppen och drar felaktigt slutsatsen att detta har med vattenpumpen att göra.
Låter rätt så rimligt eller?