Byggahus.se
Dn länkade kabeln är för att få ut en kabel till back/dimljus från ett av bakljusen ganska meningslöst tycker jag lättare att få en bra lösning om man kopplar inne i ett bakljus och gör en ny genomföring jag har tagit bort dimljuslampan och anslutit mina backljus så man kan styra dom från bilen istället
 
nino nino skrev:
Alltså nu hänger jag inte med 😄
Den kabeln du länkar till, kopplar du den på släpet på bef elstam?
Jag har nåt hempul på min vagn, med en vipp strömbrytare till backljus och ljus i kåpan, rätt värdelöst då vippan funkar ibland...

Köpte ledslinga 12v och rörelsevakt 12v för att ha i kåpan, sen upptäckte jag att det satt en lampa i släpet 😳 så det blev inte av
Den kopplas mellan oroginalkablage och armaturen där bak och bryter ut kabeln för backljus/dimljus så att man inte behöver göra några nya hål eller klippa befintliga kablar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Någon som har koll på hur mycket man kan belasta backljuskablaget på ett släp utan att riskera något?

Skulle vilja ha extra backljus och det hade varit smidigt att koppla med en sån här [länk] istället för att byta till en delbar kontakt och koppla in sig där.
Hade tänkt mig 4st 12W led, och har inga problem med att plocka bort originallampan för att minska belastningen.

Släpet i fråga är ett hapert om det spelar roll. 13-polig kontakt sitter på.
jag använde liknande du länka till, men jag delade upp så 2st 10W extra backljus lades på backslingan och 2 på dimljusslingan, för kablarna va så rackarns tunna. Inlägg om det finns här i tråden, kommer inte ihåg trådtjockleken men skrev det nog i inlägget där jag förklarade
 
  • Gilla
Samuel Hopstadius och 1 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Dn länkade kabeln är för att få ut en kabel till back/dimljus från ett av bakljusen ganska meningslöst tycker jag lättare att få en bra lösning om man kopplar inne i ett bakljus och gör en ny genomföring jag har tagit bort dimljuslampan och anslutit mina backljus så man kan styra dom från bilen istället
Menar du såhär som mitt släp hade kopplats? :p



 
B
Tokslut Tokslut skrev:
jag använde likande du länka till, men jag delade upp så 2 10W extra backljus lades på backslingan och 2 på dimljusslingan, för kablarna va så rackarns tunna. Inlägg om det finns här i tråden, kommer inte ihåg trådtjockleken men skrev det nog i inlägget där jag förklarade
0,75mm² så några ampere klarar den ju.
 
B breakman skrev:
0,75mm² så några ampere klarar den ju.
längsta kabeln vart nog 8meter från den tunna kabeln, så jag vek mig
 
Tokslut Tokslut skrev:
Menar du såhär som mitt släp hade kopplats? :p


[video]
[video]
Lite snyggare går det ju att göra
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B
B Blazermannen skrev:
Om jag hade haft en så'n skyddsplopp kanske jag inte hade haft några problem, det får jag aldrig veta. Har provat med riklig mängd WD40, hittills utan framgång men jag gör nya försök varje dag.
En liten fråga - hur långt vrider du nyckeln innan låspinnen går att ta ur? Jag kan vrida ganska precis ett kvarts varv innan det tar tvärstopp, om man jämför med en urtavla är det ungefär från klockan tio i till klockan fem över. Vad jag minns från när det fungerade var det ungefär ett halvt varv jag vred innan låset släppte.
Nu funkar det.

Jag övervägde allvarligt att använda mig av förstörande provning och såga av låspinnen. Var inne hos firman jag köpte lås och släp från, lösa delar fanns förstås inte att tillgå och de gav mig 2160 skäl att verkligen få ordning på låset. Förutom att ösa i litervis (kanske något mindre) med diverse rostlösningsoljor pillade jag med nålar och grejer samt blåste med tryckluft - inget hjälpte. Tog en hammare och slog några rejäla slag på olika ställen, det gjorde susen! Det var en del rost vid låskolven, såg jag när jag väl fick isär allting. Ska se till att smörja oftare framöver.
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
Mitt släp blir snart 50 år gammalt och blir då för evigt besiktningsbefriat. Just det här släpet är totalrenoverat för en handfull år sedan och håller säkert i många år till, men ändå. Det känns konstigt att något som inte har några andra lagstiftningsmässiga begränsningar helt plötsligt tas ur kontrolloopen för att det är så gammalt.

Att en 50 år gammal bil som körs försiktigt och vårdas nogsamt kan ha specialregler kan jag förstå, men ett släp!? Jag vårdar inte mitt mer än normalägaren; jag har egentligen bara köpt något billigt som någon annan som hobby blästrat, rostskyddsmålat, bytt el på osv. Det hade lika gärna kunnat vara ett 20–25 år gammalt orenoverat släp.

Funderar både på hur det blivit såhär, och vad man borde göra om man ändå vill ha det regelbundet kontrollerat men inte är intresserad av att meka själv. Frivillig besiktning? Kanske det.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mitt släp blir snart 50 år gammalt och blir då för evigt besiktningsbefriat. Just det här släpet är totalrenoverat för en handfull år sedan och håller säkert i många år till, men ändå. Det känns konstigt att något som inte har några andra lagstiftningsmässiga begränsningar helt plötsligt tas ur kontrolloopen för att det är så gammalt.

Att en 50 år gammal bil som körs försiktigt och vårdas nogsamt kan ha specialregler kan jag förstå, men ett släp!? Jag vårdar inte mitt mer än normalägaren; jag har egentligen bara köpt något billigt som någon annan som hobby blästrat, rostskyddsmålat, bytt el på osv. Det hade lika gärna kunnat vara ett 20–25 år gammalt orenoverat släp.

Funderar både på hur det blivit såhär, och vad man borde göra om man ändå vill ha det regelbundet kontrollerat men inte är intresserad av att meka själv. Frivillig besiktning? Kanske det.
Man kan ju lämna det till någon firma/privatperson som sysslar med släp för en genomgång av bromsar vartannat/ vart tredje år iallafall.
 
hsd
Det går ju att besikta det trots åldern
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Enig om att man kan och bör ta eget ansvar. Det argumentet är dock tillämpligt för all besiktning. Jag finner undantaget i sig lika intressant som hur jag ska hantera det.
 
hsd hsd skrev:
Det går ju att besikta det trots åldern
Trafiksäkerhetskontroll är ett bra alternativ, då slipper fordonsägaren ombesiktning :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Dax att justera bromsarna igen, rev isär förra vintern för att fixa back automatiken, sen blev det aldrig av att justera...
Nu är det körförbud 😬😬

Ska det verkligen behöva kosta 599 för att besikta ett släp? Hutlöst
 
nino nino skrev:
Dax att justera bromsarna igen, rev isär förra vintern för att fixa back automatiken, sen blev det aldrig av att justera...
Nu är det körförbud 😬😬

Ska det verkligen behöva kosta 599 för att besikta ett släp? Hutlöst
Du kan ju alltid sälja släpet och hyra när du behöver, eller skaffa ett släp utan bromsar, eller.... 600 spänn var 24:e månad... Hutlöst... Eh ja typ eller inte
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.