Byggahus.se
Verkar finnas lite billigare kit än det jag såg för 4000

Dom här med bajonett verkar ju bra från Aspöck
Får se om jag hittar nån spargris att knacka sönder om jag inte får till det 😄
 
T
nino nino skrev:
Ja jag tänkte på dom jag med men det blir en jäkla klump med 8 sånna på samma ställe?
Jag försköt skarvarna, de är ca 4 cm långa, så hela skarven blev drygt 20 cm. Det var 5 kardeler som jag skulle skarva och sen "doldes" allt inne i en dragstång.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Verkar finnas lite billigare kit än det jag såg för 4000

Dom här med bajonett verkar ju bra från Aspöck
Får se om jag hittar nån spargris att knacka sönder om jag inte får till det 😄
Under tusenlappen inklusive frakt beroende på vilka längder du behöver https://nettotrailer.se/shop/12181-aspock-kabelset/
 
P Prodigys skrev:
Under tusenlappen inklusive frakt beroende på vilka längder du behöver [länk]
Ja jag tänkte på komplett med lampor och allt
 
B
Ja har precis beställt kabelsats från Polen istället, https://unitrailer.se/
Dock verkar leveranstiden vara längre än från Nettotrailer. Beställde 8/4, skickades 11/4 och kom till Malmö 15/4. Får se när jag har paketet i handen...
 
B breakman skrev:
Ja har precis beställt kabelsats från Polen istället, [länk]
Dock verkar leveranstiden vara längre än från Nettotrailer. Beställde 8/4, skickades 11/4 och kom till Malmö 15/4. Får se när jag har paketet i handen...
Ja där var det ju bra priser, beskrivningarna var ju som på Amazon 😄
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
hsd
T Testarn skrev:
Jag försköt skarvarna, de är ca 4 cm långa, så hela skarven blev drygt 20 cm. Det var 5 kardeler som jag skulle skarva och sen "doldes" allt inne i en dragstång.
5 kardeler då måste kabeln blivit felskalad


I elsammanhang används ordet kardel för att beskriva en enskild tråd i en flerledarkabel – en flexibel ledning kan till exempel vara tillverkad genom att sju kardeler tvinnas till en tråd, som sedan isoleras.

Detta bör ej förväxlas med en enskild ledare i en flerledarkabel. En anslutningssladd för något vanligt handverktyg kan till exempel vara uppbyggd som "ett rep" av tre stycken ledare, där varje isolerad ledare tillverkats genom att spinna ihop 19 kardeler.
 
T
hsd hsd skrev:
5 kardeler då måste kabeln blivit felskalad


I elsammanhang används ordet kardel för att beskriva en enskild tråd i en flerledarkabel – en flexibel ledning kan till exempel vara tillverkad genom att sju kardeler tvinnas till en tråd, som sedan isoleras.

Detta bör ej förväxlas med en enskild ledare i en flerledarkabel. En anslutningssladd för något vanligt handverktyg kan till exempel vara uppbyggd som "ett rep" av tre stycken ledare, där varje isolerad ledare tillverkats genom att spinna ihop 19 kardeler.
Du har helt rätt!
Jag håller oftare på med rep än sladdar även om båda kan vara en kabel... 😁

Det var såklart fem ledare som skarvades. Jag hoppas ingen tog det bokstavligen och kopplade fel på grund av mitt slarv med terminologin.

Tack för att du gjorde oss alla uppmärksamma på min felskrivning. Det kunde gått illa det här men vi får hoppas att inga personskador kommer att uppstå. Det är ju ändå 12 volt och någon ampere...
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Ang. kopplingsdosa så valde jag nu senast att använda ena bakljuset som kopplingspunkt och gick därifrån vidare med en kabel till nästa bakljus.
Det var lite trångt i Biltema 42-1532, men långt ifrån omöjligt. Skalade bort plasten från kabelskorna, crimpade kabeln, lödde kabeln mot skon och sedan på med krympslang.
Röd och gul bakljusenhet med skruvhål och textmärkningar, som används för kopplingsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Ang. kopplingsdosa så valde jag nu senast att använda ena bakljuset som kopplingspunkt och gick därifrån vidare med en kabel till nästa bakljus.
Det var lite trångt i Biltema 42-1532, men långt ifrån omöjligt. Skalade bort plasten från kabelskorna, crimpade kabeln, lödde kabeln mot skon och sedan på med krympslang.
[bild]
Ja det är ju också en ide, men verkar gå att få kabel och lampor för runt 1000 så det får nog bli det i framtiden.
Fick igång alla lampor, bromsarna justerade
Men inga besiktningstider som passar....
Får se om man kan få drive in på Opus imorgon
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
5min tog det att besikta
Nedslag på bromsarna, rivit isär hela påskjutet och gjort rent.
Är det vanligt fett man ska använda eller ska man ha nåt speciellt fett i själva påskjuts anordningen?
Kärvade rejält
 
nino nino skrev:
5min tog det att besikta
Nedslag på bromsarna, rivit isär hela påskjutet och gjort rent.
Är det vanligt fett man ska använda eller ska man ha nåt speciellt fett i själva påskjuts anordningen?
Kärvade rejält
Råkade ut för att lagringarna i påskjutsanordningen svällt och gick trögt tidigare, mycket märkligt efter 30 år.

Lämnade in den och fick lagringarna brotschade på en lokal släpvagnsfirma, efter det funkade påskjuten mycket bra.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hur pass lätt ska axel gå?
Nu får jag ta i rätt ordentlig för att få in, men behöver inte verktyg eller så utan handkraft räcker
 
Menar du att du kan trycka in påskjutet för hand?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Menar du att du kan trycka in påskjutet för hand?
Ja alltså nu är allt isär skruvat, så inget håller emot.
Men själva axeln går trögt i bussningarna tycker jag, men vet inte heller hur trögt/lätt det ska gå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.