Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Hej,
Ett gäng personer har en klubb för ölbryggning. Gemensam utrustning och hyrd lokal (privat).
Vi måste nu flytta. Ny lokal på gång. Men hyra måste ske mer formellt.
Vi måste därför ansöka om organisationsnummer. Vi kommer behöva ett bankkonto för att kunna betala hyran. Det har vi koll på, verkar inte svårt.
Men efter en hel del surfande på skatteverket blir vi inte kloka på om och hur vi ska deklarera.
Vi har som förening inga inkomster. Vi har bara utgifter i form av månadsavgift för medlemmar som ska täcka hyreskostnad och en del material, som rengöringsmedel.
Någon som kan ge lite tips och råd?
Ett gäng personer har en klubb för ölbryggning. Gemensam utrustning och hyrd lokal (privat).
Vi måste därför ansöka om organisationsnummer. Vi kommer behöva ett bankkonto för att kunna betala hyran. Det har vi koll på, verkar inte svårt.
Men efter en hel del surfande på skatteverket blir vi inte kloka på om och hur vi ska deklarera.
Vi har som förening inga inkomster. Vi har bara utgifter i form av månadsavgift för medlemmar som ska täcka hyreskostnad och en del material, som rengöringsmedel.
Läs hos källan:P Per i Hamrånge skrev:Hej,
https://skatteverket.se/foreningar/...etttrossamfund.4.1927c51b15e7ee438721ff8.html
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Har man ett organisationsnummer hos skatteverket så är det deklaration varje år som brukligt även för ideella föreningar.......
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Tack, all den infon har jag.
Har läst på skatteverket. Mycket oklart om och i såfall vad som ska deklareras. Hittar både och så att säga.
Tänkte om någon här har en liknande förening, och vet mer handson vad som gäller, och hur de deklarerar.
Har läst på skatteverket. Mycket oklart om och i såfall vad som ska deklareras. Hittar både och så att säga.
Tänkte om någon här har en liknande förening, och vet mer handson vad som gäller, och hur de deklarerar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Vi har en frivillig villaägarförening i området, intäkter är medlemsavgifter som sedan går till badbryggor och midsommarfirande.
Jag fyller i Inkomstdeklaration 3, under Underlag för inkomstskatt så fyller jag i fältet intäkter med 0.
Jag fyller i Inkomstdeklaration 3, under Underlag för inkomstskatt så fyller jag i fältet intäkter med 0.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Så som jag tolkade det kunde vi inte ansöka om befrielse på grund av att vi inte räknas in under undantagen, spontant skulle jag tro att er förening inte heller gör det.
EDIT: Saknades ett inte.
EDIT: Saknades ett inte.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Kanon! tack för info.13th Marine skrev:
Det var det jag hoppades på.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
finns det bara en uns av möjlighet att gå med vinst så lär man inte slippa............
Sen kan man ju dock ta med i tankarna de möjligheter detta ger. Man kan ju sälja och gå med vinst och göra avdrag och alltihopa. Lite mer jobb bara, man kanske behöver bokföra och allting men det ger ju som sagt en del möjligheter.
Sen kan man ju dock ta med i tankarna de möjligheter detta ger. Man kan ju sälja och gå med vinst och göra avdrag och alltihopa. Lite mer jobb bara, man kanske behöver bokföra och allting men det ger ju som sagt en del möjligheter.
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Ja, det öppnar ju för möjligheter.S Stefan1972 skrev:finns det bara en uns av möjlighet att gå med vinst så lär man inte slippa............
Vi brygger enbart för eget bruk. Blir billigare om man är flera att dela på kostnaderna för utrustning och lokal. Dessutom är det kul med lite sällskap, någon spontan AW osv.
Men just öl blir ju svårt att göra business på, vi kan ju inte gärna öppna butik.
Men vi har faktiskt haft lite kurser, det går ju att ta betalt för.
Just nu verkar det vara minsta motståndets lag som gäller. Ett minimum av administrativt arbete. fokus på bryggning
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dra kablar i befintligt VP-rör till diskmaskin, vad gäller egentligen?
El -
Antal passagerare i båt - vad gäller?
Bilar & andra fordon -
Ny gäst-WC - vad gäller kring befintliga rör?
Vatten & Avlopp -
Bygglov nära tomtgräns mot kommunal vägmark - vad gäller?
Bygglov -
Solanläggning - Energideklaration, vad gäller?
Värme allmänt