jag har byggt på en våning - isolerat med 50cm lösull - och gissar att vinden blir mycket kallare denna vinter.

datorer ska man ju kyla och jag funderar på om det finns någon nackdel att sätta min PC server på vinden(videoin/uppspelning mm)?

det släpper förstås ut lite värme - men jag tänker att det kan vara bra för att minska risken för fuktskador - datorn går i standby när den inte används

finns det risk för fuktskador i datorn eller annat problem?

Ska du bara ha den där på vintern? Min erfarenhet av oisolerade vindar är att det är anitingen iskallt eller kokhett. På vintern misstänker jag att det är stor risk att det fryser där uppe och på sommaren är det som sagt kokhett. Tål datorer 0 grader och mindre?

Kondensproblem blir det nog inte, datorn är ju varmare än vinden. Men lite synd att elda för kråkorna kanske.

Hårddiskar kan få läs- och skrivproblem vid stora temperatursvängningar.

Bygg en isolerad låda att ställa den i.
Men varför ställa den på vinden?

Båtägare som har dator i båten sätter ibland in en 3W eller 5W glödlampa i datorlådan för att förhindra fukt när datorn är avslagen. Om datorn alltid står på är det förstås inget problem.

Johannes

På sommaren kan det ju bli över 50° uppe på vinden. Du får nog problem med kylningen på datorn då.

Jag skulle inte placera en dator på vinden av flera skäl, bla:

a) Miljön. Datorn kommer fort att bli full av skräp. Fläktarna kommer att dra in mycket skräp.
b) Fukt. Även om datorn genererar värme så finns fukten där. Räkna med rost och korrosion.
c) Temperaturväxlingarna. Att hålla sig inom temperaturspecen utan klimatskåp blir inte lätt.

Behövs nog en MIL-specad burk för den miljön och de är inte precis billiga! :D

ok

tack för alla inlägg / jag tänkte platsbespara / få bort servern och kylning.

tänkte dock inte på sommaren :-)

så det blir nog att placera den inomhus iallafall.

Jag har haft dator på oisolerad vind ett år, och kom fram till att sommarvärmen inte var nåt problem. Däremot stannade datorn tre gånger när det blev kallt. Hårddisken klarade inte kallare än -25'C.

Själv skulle jag vilja ha en NAS server/enhet placerad på vinden för att slippa bli av med ex. alla backuper vid ev. inbrott.
De trådlösa är väl inte riktigt snabba ännu, men annars vore det ju en bra grej.

Är inbrott din stora skräck? Hur är det då med brand? Branden tar garanterat allt och särskillt på vinden.

Prototypen

prototypen skrev:
Är inbrott din stora skräck? Hur är det då med brand? Branden tar garanterat allt och särskillt på vinden.

Prototypen
Du har såklart en poäng, men risken för inbrott ser jag nästan som större än brand, iallafall med tanke på grannstatistiken.

Det är väl så enkelt att jag bor på rätt ställe.

Protte

Funderar på att värma krypgrunden med mina servrar...
Ställer dem dock i en låda med en fläkt på termostat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.