2 837 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Dammsugare - vad ska man välja
Hej,
Renoverar hemma och saknar en bra dammsugare. Jag behöver suga upp slipdamm från gips/spackel från kanske ett rum totalt, sedan kommer det bli då och då när något mindre ska fixas. I övrigt så är det mest slipdamm från trä som sandpappras samt sågspån.
Nu till frågan, har läst på om de olika dammklasserna L, M och H. Jag förstår att om det ska bli riktigt bra med gipsdammet så är det M som gäller. Nu är det så att ett antal dammsugare är L-klassade och där man kan anvånda M-filter. Vad betyder det egentligen? Det kanske kan vara ett bra alternativ när man använder den så lite som jag ändå kommer göra. Se t.ex. nedan lista
https://www.bosch-professional.com/se/sv/gas-25-l-sfc-6152-ocs-p/
http://webshop.flexscandinavia.se/sv/Huvud/Rengoring/-Dammsugare/Dammsugare_VC21_LMC,_20L?id=405418
En L-klassad kan man ju få för ca 3000 medans en M-klassad går lös på minst det dubbla.
Tänkte prova frågan här då det är lördag, får ringa till dem på måndag och fråga om ingen här vet. Tack på förhand!
Renoverar hemma och saknar en bra dammsugare. Jag behöver suga upp slipdamm från gips/spackel från kanske ett rum totalt, sedan kommer det bli då och då när något mindre ska fixas. I övrigt så är det mest slipdamm från trä som sandpappras samt sågspån.
Nu till frågan, har läst på om de olika dammklasserna L, M och H. Jag förstår att om det ska bli riktigt bra med gipsdammet så är det M som gäller. Nu är det så att ett antal dammsugare är L-klassade och där man kan anvånda M-filter. Vad betyder det egentligen? Det kanske kan vara ett bra alternativ när man använder den så lite som jag ändå kommer göra. Se t.ex. nedan lista
https://www.bosch-professional.com/se/sv/gas-25-l-sfc-6152-ocs-p/
http://webshop.flexscandinavia.se/sv/Huvud/Rengoring/-Dammsugare/Dammsugare_VC21_LMC,_20L?id=405418
En L-klassad kan man ju få för ca 3000 medans en M-klassad går lös på minst det dubbla.
Tänkte prova frågan här då det är lördag, får ringa till dem på måndag och fråga om ingen här vet. Tack på förhand!
Men som med alla lagstadgade klassningar och liknande så gäller det främst vid professionellt bruk. Som homegamer funkar det med vad som helst. Jag snålade och köpte biltemas grovdammsugare för ett par år sedan. Visst, den låter som ett reaplan och påsarna som följer med håller inte ens för smågrus, så jag kör med nilfisk-påsar som jag "hittade" till en av dammsugarna på jobbet. Jag har ändå alltid hörselskydd när jag jobbar så ljudnivån är inget problem för mig.Dammklass L: ( CTL )
Enkelt och ofarligt damm som hushållsdamm eller material som sand och jord.
Dammklass M: ( CTM )
Allt trädamm samt damm från spackel, filler, lack, gips, cement, betong, sättmassa och färger, som latex- och oljefärger, eller kvartshaltiga material t ex kisel.
Dammklass H: ( CTH)
Damm med cancer- eller andra sjukdomsframkallande partiklar, t ex damm med mögelsporer, asbest, mineralfiber, bitumen eller konstgjorda mineralfiber som exempelvis glasull.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Tack Emil_K!
Pratade precis med Flex angående deras L-klassade som jag länkade och tydligen så ändrade de klassificeringen hyfsat nyligen. Tidigare så var L-klassen även för gipsdamm. Så han tyckte att för sporadiskt hemmabruk så är L-klassad absolut tillräckligt. Däremot så sa han att just den jag länkar till här ovan är i klenaste laget om man ska köra med giraff, då mängden damm blir stort (per tidsenhet gissar jag).
Pratade precis med Flex angående deras L-klassade som jag länkade och tydligen så ändrade de klassificeringen hyfsat nyligen. Tidigare så var L-klassen även för gipsdamm. Så han tyckte att för sporadiskt hemmabruk så är L-klassad absolut tillräckligt. Däremot så sa han att just den jag länkar till här ovan är i klenaste laget om man ska köra med giraff, då mängden damm blir stort (per tidsenhet gissar jag).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips från Husqvarna-ägare – vilken modell ska jag välja?
Robotgräsklippare -
Välja excenterslip och dammsugare
Verktyg & Maskiner -
Vilken pool-dammsugare passar en pensionär?!
Pool -
Vilken Makita-spikpistol bör jag välja? (batteri)
Verktyg & Maskiner -
Avslutad: Vinn Roborock F25 ACE våt-och torrdammsugare
Tävling