Har en liten damm som behöver rengöras. Suga upp löv och andra små mellanstora partiklar. Men jag kan inte hitta nån bra pump för uppgiften. Jo det finns, men de kostar flera tusen och de summorna vill jag inte lägga.

Eftersom jag inte bara ska tömma dammen på vatten utan liksom dammsuga upp saker så behöver jag ha en pump som är ovan vatten som jag kan ansluta en slang till. Så det funkar inte med en nedsänkbar pump som bara är gjord för att tömma.

Hittade och har testat en impeller pump som man ansluter till borrmaskin, men det blir väldigt krångligt att sköta på egen hand och borrmaskinen fick slita ganska hårt.

Gärna 230v och sugkapacitet på 5-10l/min.

Hittade en gammal tråd men där blev det inget svar. Men jag hoppas på lite tur att nån har något bra tips =)

Här kommer ett par kreativa förslag.

Om du har en dränkpump, ställ den i en burk med lock och koppla till en slang. pumpen borde suga vatten så länge burken är tät.

Skaffa en billig poolpump med filter. Skräpet samlas i filtret och vattnet åker tillbaka i dammen. Koppla på ett dammsugarmunstycke.
https://www.toysrus.se/product/filterpump?id=000000000101926001

Tack. Ja det är kanske en kreativ lösning jag måste hitta på. För jag har sökt i timmar på nätet för att hitta en pump som kan fungera som jag vill utan att lyckas

Rubriken säger dammsugare, men använd en dammsugare då.
Många av grovdammsugarna klarar vatten. Min har ett stopp så när den är full så täpps inloppet till.

Nu kanske det är mest praktiskt att med en pump tömma det mesta vattnet och sedan dammsuga.

För ett tag sedan tog barnen och dammsugade upp sandningsgrus som hamnat i gräsmattan under vintern.

Protte

Fast det är fiskar i dammen som ska överleva också. Så jag kan inte tömma dammen. Detta är ett tilltag för att hålla borta en del organiskt material så det inte börjar förmultna och det blir svårt att hålla en bra vattenkvalité.

Så helst ska en del av vattnet renas och gå tillbaks i dammen. Så jag inte behöver tillsätta allt för mycket nytt vatten.

Du får spana efter ett mudderverk, jag har ju tittat på Gold divers på Discovery.
Är det stor damm? Dammsug en bit och låt vattnet rinna tillbaka.

Protte

Nej den är ganska liten. Därav att jag också behöver göra en del manuellt arbete eftersom den inte är stor nog för att få till ett eget litet ekosystem som sköter sig nästan självt.

Ja, skulle haft nåt liknande modell men mindre som de har i Gold Divers.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.