Sedan en vecka tillbaka har jag fått ruskigt dåligt vattentryck på det varma tappvattnet. Familjen hade varit borta under kvällen, och när vi lämnade hemmet så var varmvattentrycket helt acceptabelt. Kom åter till hemmet vid midnatt, och då hade det drastiskt försämrats! Vattnet blir varmt, men flödet är dåligt. Jag uppskattar trycket till kanske 30% av vad vi brukar, och som vanligt har "jag inte gjort någonting"!

Idag värmer jag upp radioatorer samt tappvatten via fjärrvärme. Vattnet levereras kommunalt. Fjärrvärmecentralen installerades 1999 och är i bra skick. Huset består av ett plan och en källare. I källaren finns fjärrvärmecentralen, och endast 120cm från den finns det en blandare, och ytterligare en meter längre bort finns ett avkapat rör med en kulventil kopplad till varmvattnet. På övre planet finns en köksblandare och ett badrum med en duschblandare. Alla blandare samt det kapade röret lider av dåligt tryck på det varma vattnet.

En tekniker från värmeverket var hem på besök och bytte regulator samt filter på inkommande vatten till värmeväxlaren, men det renderade inte i någon förbättring.

Vad jag däremot har gjort är lite rördragning i badrummet på övervåningen (alltså efter källarens blandare). Det fungerade bra i cirka två veckor innan problemet med vattentrycket infann sig. Kan det påverka på något sätt? Jag har även pillat lite med rören i värmesystemet, men som jag förstått så är det separata system och ska inte påverka tappvattnet.

Senast ikväll skruvade jag åter av kranen för inkommande vatten och drog lite rör i badrummet, och när jag var klar och skruvat på inkommande vatten igen, så kom det missfärgat vattnet när jag tappade varmvatten i köket i några sekunder innan det åter blev klart, vilket inte hänt förr.

Jag vet inte alls var jag ska leta efter felet. Finns det några tips? Jag vill ogärna sätta en rörmokare på löpande räkning på felsökning om jag inte måste...

Kan tänka mig skit som har fastnat någonstans...

Gamla avlagriingar kan lossna av tryckvågen när du släpper på vattvet. Det kan sätta sig nästan var som helst.

Jag hade lossat utgående rör från fjvc och kollat trycket där. Har du dåligt tryck där så sitter det i centralen bara att börja lossa rör efter rör. Obs se till så att du inte lossar på leverantörens sida... uppemot 120 grader, vintertid, och väldigt högt tryck. Om man råkar lossa rören på leverantörens sida så kan man dö rätt fort av ångan som fyller lungorna med vatten, för att inte tala om brännskadorna man kan få...

pröva att rengöra perlatorerna/strålsamlaren i blandaren + att du kan kolla på smuts samlaren på baksidan av dusch / badkars blandaren.. kanske finns något smutsfilter vid pannan som även det behöver ses över...

Jag skulle gissa på att det sitter ett filter på inkommande kallvatten till fjärrvärmecentralen som blivit igensatt när du hade vattnet avstängt.

Stäng av vattnet och kontrollera om filtret är igensatt.

Filtret sitter på inkommande kallvattenledning innan värmeväxlaren och borde se un ungefär så här http://www.vvs-klimat.se/PICTURE/253-25-1976.jpg Lossa filterinsatsen genom att lossa "pluggen" i mitten.

/Mario

systemfel skrev:
pröva att rengöra perlatorerna/strålsamlaren i blandaren + att du kan kolla på smuts samlaren på baksidan av dusch / badkars blandaren.. kanske finns något smutsfilter vid pannan som även det behöver ses över...
Smuts i blandaren har jag uteslutit då jag har ett rör utan blandare med dåligt tryck.

thewolf skrev:
Kan tänka mig skit som har fastnat någonstans...

Gamla avlagriingar kan lossna av tryckvågen när du släpper på vattvet. Det kan sätta sig nästan var som helst.

Jag hade lossat utgående rör från fjvc och kollat trycket där. Har du dåligt tryck där så sitter det i centralen bara att börja lossa rör efter rör. Obs se till så att du inte lossar på leverantörens sida... uppemot 120 grader, vintertid, och väldigt högt tryck. Om man råkar lossa rören på leverantörens sida så kan man dö rätt fort av ångan som fyller lungorna med vatten, för att inte tala om brännskadorna man kan få...
Utgående från centralen blev jag avrådd från att kolla. Hur kan jag göra det på ett säkert sätt?

Så länge du vet vilket rör du lossar och att det inte är hetvattenrören från gatan och att du stängt av vattnet innan du lossar något så ser jag inte någon större fara med detta.

Jag tycker ändå att du ska kolla filtret före växlaren innan du börjar lossa på några rör. Tänk på att stänga av vattnet även här.

Helt klart sitter det ett filter innan centralen kolla den först.

Mario skrev:
Jag skulle gissa på att det sitter ett filter på inkommande kallvatten till fjärrvärmecentralen som blivit igensatt när du hade vattnet avstängt.

Stäng av vattnet och kontrollera om filtret är igensatt.

Filtret sitter på inkommande kallvattenledning innan värmeväxlaren och borde se un ungefär så här [länk] Lossa filterinsatsen genom att lossa "pluggen" i mitten.

/Mario
Visst har jag ett liknande filter. Dock sitter det på inkommande fjärrvärme precis innan värmeväxlarpaketet. Kan det vara så att om värmeväxlaren inte kan värma tillräckligt på grund av dålig framledning av vatten i fjärrvärmenätet, och då blir flödet av varmt vatten ut från växlaren begränsat då den inte kan värma tillräckligt fort? Med andra ord, kan det vara det som är problemet?

thewolf skrev:
Helt klart sitter det ett filter innan centralen kolla den först.
Filtret du avser TROR jag byttes av värmeverkets tekniker. Det var ytterst lite smuts i det, och det blev ingen skillnad efter bytet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.