Hej!
På landet har vi skaffat en 12v-pump med tryckbrytare för att pumpa östersjövatten till ett tappställe uppe vid huset. Lösningen fungerar dock inte helt tillfredsställande.

Såhär ser installationen ut:
Slide1.PNG

Problemet vi har är att pumpen tätt som oftast pumpar luft. Pumpen går, men det kommer inget vatten. Varje vår ser vi till att fylla slangen med vatten för hand, men ändå händer det ofta när vi kommer upp till stugan att pumpen suger luft.

Vad kan problemet vara och hur löser jag det bäst?

Jag ser två tänkbara orsaker a.) någon av skarvarna i närheten av pumpen kanske är otät så vatten rinner ut och luft kommer in b.) eventuellt kanske även bottenventilen är otät så att vattnet i slangen rinner tillbaka ut i havet.

Vad tror ni om följande åtgärder för att lösa problemet?
1.) byta plastkopplingar till kopplingar i metall med invändig stödhylsa (förhoppningsvis tätare)
2.) montera en backventil i "husändan" av slangen (för att hindra vattnet från att rinna tillbaka ut i havet)
3.) byta trädgårdsslang med slangklämmor mot rostfri anslutningslang (tätare?)
4.) placera pumpen på marken (för att minska sughöjden)

Åsikter någon?

mvh, Nicke

Ingen som har några ideer?

Jag röstar för punkt 4 kanske kombinerat med punkt 2. Bästa hade varit att även ha pumpen under markytan alternativt att ha pumpen närmare "Östersjön" för att minska höjden.

har det fungerat tidigare ? Hur funkar pumpen om du testkör den ex ur en hink och hur högt orkar den trycka?

Håller med Tune. Det är betydligt lättare att trycka upp vatten än att suga upp det till samma höjd.

Jodå, den har fungerat och den fungerar (en timmer eller en vecka) varje gång vi sett till att fylla sugslangen från havet med vatten hela vägen upp till pumpen...

...men det är ganska krångligt...

...Vi har inget riktigt smart sätt att fylla slangen från havet. I dagsläget kopplar vi loss änden uppe vid huset. Sedan går vi ner och plockar upp sjöändan av slangen, tar med den upp på en hög sten. Där tar vi bort bottenventilen och fyller slangen med vatten. När slangen är full (när det bara kommer vatten och ingen luft vid husändan av slangen) så sätter vi tillbaka bottenventilen på sjöändan och lägger ut den i sjön. Sedan kopplar vi in husändan till pumpen.

kan du ändra riktning på pumpen genom att skifta polerna har du ett enkelt sätt att fylla slangen.
Kolla om du bottenventil inte ar fått skit i backventilen

Strålande idé karl oskar. Jag kan säkert byta polerna. Jag har dessutom en tunna med regnvatten precis brevid pumpen. Det vattnet kan jag använda för att fylla slangen.

:-)

Kan det finnas nån sorts luftavskiljare/avluftare som kan funka att sätta precis före pumpen på sugsidan? Jag antar att de vanliga luftavskiljarna är gjorda för att sitta i ett system med övertryck snarare än undertryck.

Redigerat:
Om det nu sitter en fungarande backventil i insuget kommer det ju inte gå att fylla slangen bakvägen med mindre än att man kopplar isär slangen vid vattenytan. Då kan man ju alternativt fylla den från tunnan med hjälp av sughävert.

Ja, jag kommer vara tvungen att koppla loss backventilen i sjön

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.