Låt folk ha lite roligt utan att skambelägga allting. Du har inte gjort perfekta val heller. Många hade tyckt du levde förkastligt och förstör klimat och miljö.Davidbagare skrev:
Nä, så är det självklart inte. Men jag har observerat att många kör olika typer av ”julklappsspel” under jul där man ska köpa en klapp för x antal pengar som gärna ska passa allt från kvinnor och män i åldern 22-79. Det tenderas då att köpas mest skit som många hade varit gladare utan. Och denna skit är inte helt ovanligt importerad från andra sidan jordklotet för att sen bara hamna på tippen på vår sida planeten.
Edit: Men en bra idé är såklart att då ha nåt i julklappsspelet som är komposterbart👍🏻
Vill du minska utsläpp eller nåt så gör du det på ditt håll så sköter vi vårt julklappsspel på vårt håll...🤔
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Tycker jag du ser glaset som halvtomt. Tänk istället att det var denna hon köpte till spelet.
- För enkel hackning av örter, nötter etc.
- Örthållare med 1 blad för exakta skärresultat
- Tack vare skonsam skärning bevaras aromerna
- Köksbräda med fördjupning för enkel skärning
- Tillverkad av rostfritt stål och robust bambu
- Skärbräda med oljad yta för längre hållbarhet
Vad är det för fjollregler? 22? 10 - 80 års ålder är det som gäller!Davidbagare skrev:
Nä, så är det självklart inte. Men jag har observerat att många kör olika typer av ”julklappsspel” under jul där man ska köpa en klapp för x antal pengar som gärna ska passa allt från kvinnor och män i åldern 22-79. Det tenderas då att köpas mest skit som många hade varit gladare utan. Och denna skit är inte helt ovanligt importerad från andra sidan jordklotet för att sen bara hamna på tippen på vår sida planeten.
Edit: Men en bra idé är såklart att då ha nåt i julklappsspelet som är komposterbart👍🏻
(Samtliga deltagare är helt komposterbara.)
Tävlingen försvinner om man inte skriver "avsändare" eller är ärlig och skriver från Tomten vilket ju är fallet med alla julklappar. Det är lite kul att få få mer än en present om den är något så när vettig.Davidbagare skrev:
Har sett kockar användare (eller ja.. deras medarbetare kanske snarare..)Dracula skrev:
Jag har ett syskon, vars partners syrra, också firar jul med oss. Syrran har alltid varit med på våra jular.
Som många andra så har vi en julklappslek där inköpt present ska ligga på 200-300kr. Oftast så köper folk saker för det beloppet - det kan jag bedöma.
Det är varierande kreativitet hos klapphandlarna och min ståndpunkt är att hälften är helt oanvändbart skräp som ska ta plats hemma i lådorna. Schampo, badsalt, ljus, choklad, osv går ju att faktiskt använda.
Idag fick jag en sådan hackare från "syrran". Bara att kasta. Dessutom för 120kr 😅 (hon har bra jobb i tjänar pengar)
Är det seriöst någon som använder en sådan hackare och som kan motivera mig varför den är bättre än en vanlig kökskniv och skärbräda? Någon som sett en kock använda en sådan hackare? Möjligtvis att någon med reumatism kan ha nytta av den 😅 Vilket jävla skräp. Otroligt att det finns folk som köper sådant.
Jag kan själv tänka mig en !
Smidigt att använda båda händerna.. (speciellt om man har lite problem med fingerfärdigheten..)
Man kan få en jäkla snits även på sådana där!
(har för mig att det finns en del klipp på YouTube, men det var något år sedan jag kikade)
Sen vet jag ju inte om det finns olika kvalitéer.. (ska man ha en bra kökskniv kostar den ju ett par tusen kronor - kan ju vara samma med en sån där hackare..)
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 622 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 622 inlägg
Var glad och tacksam för det du fick! Det kan inte vara lätt att köpa en passande julklapp om man har för stora krav. Kanske bättre att din syster hade köpt ett presentkort till en större matvarubutik så hade du kunnat köpa det som du uppskattar.Dracula skrev:
Jag har ett syskon, vars partners syrra, också firar jul med oss. Syrran har alltid varit med på våra jular.
Som många andra så har vi en julklappslek där inköpt present ska ligga på 200-300kr. Oftast så köper folk saker för det beloppet - det kan jag bedöma.
Det är varierande kreativitet hos klapphandlarna och min ståndpunkt är att hälften är helt oanvändbart skräp som ska ta plats hemma i lådorna. Schampo, badsalt, ljus, choklad, osv går ju att faktiskt använda.
Idag fick jag en sådan hackare från "syrran". Bara att kasta. Dessutom för 120kr 😅 (hon har bra jobb i tjänar pengar)
Är det seriöst någon som använder en sådan hackare och som kan motivera mig varför den är bättre än en vanlig kökskniv och skärbräda? Någon som sett en kock använda en sådan hackare? Möjligtvis att någon med reumatism kan ha nytta av den 😅 Vilket jävla skräp. Otroligt att det finns folk som köper sådant.
TS skulle isåfall nog riskera att få ett presentkort på "fel " matvarukjedja som TS upplevt för dyr/ billig/ långt bort eller med fel utbud kanske oxå med fult monterad inredning som stört TS lång tid.H HEM2121 skrev:
Det är väll svårt att alla skulle kunna bli nöjda i denna typen av julklappsspel / lek.
Att man sedan kan tycka att vissa saker är ”onödigt skräp” kan jag förstå fullt ut.
Men det är ju ingenting man kan lägga en enskild individ till last för.
Vi har själva dessa spel i våra olika julfiranden.
Och jag personligen tycker att det är tragiskt att se att det ligger ett bord fullt med saker som mest innehåller skräp.
Känns fruktansvärt onödigt, sett både från ett miljömässigt perspektiv.
Men även för att jag ser att dessa pengar kunde läggas på mycket mer behjärtansvärda ändamål.
Nu är jag och min sambo tyvärr väldigt ensamma att ha den åsikten om att skänka dessa bortkastade pengar på något finare istället.
Därav är vi naturligtvis med i detta ändå för att hålla uppe god min och stämning i gruppen.
Att man sedan kan tycka att vissa saker är ”onödigt skräp” kan jag förstå fullt ut.
Men det är ju ingenting man kan lägga en enskild individ till last för.
Vi har själva dessa spel i våra olika julfiranden.
Och jag personligen tycker att det är tragiskt att se att det ligger ett bord fullt med saker som mest innehåller skräp.
Känns fruktansvärt onödigt, sett både från ett miljömässigt perspektiv.
Men även för att jag ser att dessa pengar kunde läggas på mycket mer behjärtansvärda ändamål.
Nu är jag och min sambo tyvärr väldigt ensamma att ha den åsikten om att skänka dessa bortkastade pengar på något finare istället.
Därav är vi naturligtvis med i detta ändå för att hålla uppe god min och stämning i gruppen.