Foliehatten3
B Bitterhetsakademin skrev:
Och har man otur hinner butiken gå i konkurs innan det är dags att handla för presentkortet.😟
Ja, det skulle inte förvåna mig

Och har man otur hinner butiken gå i konkurs innan det är dags att handla för presentkortet.😟
Ibland står planeterna i linje och ett inlägg matchar skribentens namn perfekt.

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 8 till
  • Laddar…
N
Så glad att vi slutat med julklappar. Då slipper man leta och att riskera att göra någon besviken.

Har man icke fullvuxna barn är det naturligtvis skillnad. Då skulle nog besvikelsen bli total om tomten inte kom. 🧑‍🎄

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
"Det äro saligare att giva än att taga" är en fras ur bibliska historien som fritt översatt till nutida historien betyder "Det man ger kostar mer än det man får".

Själv fick jag en flaska champagne och en bok och är rätt nöjd för det trots att det jag fick är värt kanske 20% av det jag gav bort.

Skulle emellertid aldrig klaga över en mottagen "dålig" julklapp, särskilt inte offentligt. Möjligen skulle jag lida i tysthet och skänka/sälja vidare.

• Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
@
Coolman Coolman skrev:
180 kr inkl frakt.
Julklapp papper och tejp ca 2 kr.
Slitage sax 1 öre.

Totalt: 182.01 kr.

What is problem??????
Tänker själv kring dess onödiga produkter:

Tillverkning och transport runt halva jordklotet: 400 kg co2
Leverans i Sverige: 50 kg co2
Julpapper och tejp: 5 kg co2
"Energi återvinning": 2 kg co2

Känns onödigt på många sätt att bara köpa skräp (och hur mycket co2 som släpps ut vet jag såklart inte).

• Gilla
  • Haha
  • Älska
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90
@ @ndreas skrev:

Känns onödigt på många sätt att bara köpa skräp (och hur mycket co2 som släpps ut vet jag såklart inte).
Verkligen. Mycket onödigt. Det bästa är att bara lägga sig i närmsta kompost och förmultna.

• Haha
  • Gilla
Ddd999 och 1 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Jag har ett syskon, vars partners syrra, också firar jul med oss. Syrran har alltid varit med på våra jular.

Som många andra så har vi en julklappslek där inköpt present ska ligga på 200-300kr. Oftast så köper folk saker för det beloppet - det kan jag bedöma.

Det är varierande kreativitet hos klapphandlarna och min ståndpunkt är att hälften är helt oanvändbart skräp som ska ta plats hemma i lådorna. Schampo, badsalt, ljus, choklad, osv går ju att faktiskt använda.

Idag fick jag en sådan hackare från "syrran". Bara att kasta. Dessutom för 120kr 😅 (hon har bra jobb i tjänar pengar)

Är det seriöst någon som använder en sådan hackare och som kan motivera mig varför den är bättre än en vanlig kökskniv och skärbräda? Någon som sett en kock använda en sådan hackare? Möjligtvis att någon med reumatism kan ha nytta av den 😅 Vilket jävla skräp. Otroligt att det finns folk som köper sådant.
Den uppfyller ju mina krav på såna här presenter, de ska gå att äta upp, eller elda upp.😄

• Gilla
  • Haha
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
180 kr inkl frakt.
Slitage sax 1 öre.

What is problem??????
Unikt namn Unikt namn skrev:
Genom åren har man ju stött på otacksamma personer som hittar fel på allt.
Då kan det ju bli ett spel i spelet att hitta något som triggar vederbörande att brista ut i gnäll. 🫣

En "dålig" billig present skulle ju kunna vara en sådan pryl...
ag tycker det är slöseri med miljö och pengar att köpa skräp, basta. Sen har jag förståelse och erfarenhet av att vissa personer saknar helt känsla för att köpa något. Mentalt handikappade.

@ @ndreas skrev:

Det är så jag tänker. Bortkastade pengar och miljöslöseri, och en julklassfirare som måste lämna en ny pryl till lokala loppisen.

jag gillar de två bröderna i USA som gav varandra en check på 1 miljon dollar

• Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
"Det äro saligare att giva än att taga" är en fras ur bibliska historien som fritt översatt till nutida historien betyder "Det man ger kostar mer än det man får".

Själv fick jag en flaska champagne och en bok och är rätt nöjd för det trots att det jag fick är värt kanske 20% av det jag gav bort.

Skulle emellertid aldrig klaga över en mottagen "dålig" julklapp, särskilt inte offentligt. Möjligen skulle jag lida i tysthet och skänka/sälja vidare.
När man giver, så ska ju detta vara med omtanke, inte av lättja gå och köpa något ogenomtänkt skräp som mottagaren inte har nytta av. Skulle du köpa en varm mössa till ett hungrigt barn i Afrika? Haha.

Offentligt? 😆

Man får hålla god min för julstämningens skull, hoppas inte givaren är en flitig läsare av inläggen på ByggaHus då kan det bli lite pinsamt framöver.
Vad gäller oönskade klappar kommer de dyrare snart ligga ute till försäljning och de billigaste vara skänkta till Myrorna och Stadsmissionen inom kort. Sedan är det väl tanken som räknas, det är inte alltid lätt att välja vad som passar.
Jag har skruvat till texten just för denna anledning. Dessutom skiter jag i om detta skulle blottläggas.

Coolman Coolman skrev:
180 kr inkl frakt.
Slitage sax 1 öre.

What is problem??????
Haha! Ska jag också addera bensinpengar till butikerna? Utebliven lön? Haha! Problemet är det jag skrev i mitt inlägg. Läs igen

• Gilla
Coolman
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
När man giver, så ska ju detta vara med omtanke, inte av lättja gå och köpa något ogenomtänkt skräp som mottagaren inte har nytta av. Skulle du köpa en varm mössa till ett hungrigt barn i Afrika? Haha.

Offentligt? 😆
Det kanske var genomtänkt? Ur givarens synvinkel, alltså. Någon kanske har berättat att hon eller han anser att du är en smula tafflig med knivar i köket och då funderat ut en present du kan ha nytta av när du t.ex. ska hacka lök 😃

K
Dracula Dracula skrev:
Jag har ett syskon, vars partners syrra, också firar jul med oss. Syrran har alltid varit med på våra jular.

Som många andra så har vi en julklappslek där inköpt present ska ligga på 200-300kr. Oftast så köper folk saker för det beloppet - det kan jag bedöma.

Det är varierande kreativitet hos klapphandlarna och min ståndpunkt är att hälften är helt oanvändbart skräp som ska ta plats hemma i lådorna. Schampo, badsalt, ljus, choklad, osv går ju att faktiskt använda.

Idag fick jag en sådan hackare från "syrran". Bara att kasta. Dessutom för 120kr 😅 (hon har bra jobb i tjänar pengar)

Är det seriöst någon som använder en sådan hackare och som kan motivera mig varför den är bättre än en vanlig kökskniv och skärbräda? Någon som sett en kock använda en sådan hackare? Möjligtvis att någon med reumatism kan ha nytta av den 😅 Vilket jävla skräp. Otroligt att det finns folk som köper sådant.
Sicket gnäll, fundera på om du inte hellre borde styra upp detta inom familjen.
Kanske fira jul själv o köp julklappar bara till dig 🎅🏼😀.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.