Bakgrund: Vi har tre olika engreppsblandare hemma som alla är ca tre år gamla. Kökblandare, Gustavberg, billig från hornbach. Badrum 1, MORA MMX och badrum 2 FMM Siljan. FMM blandaren sattes in sist i samband med en badrumsrenovering. Efter det har inget gjorts med vattnet i vår fastighet. Det har inte heller varit avstängt från kommunens sida heller. Vattnets hårdhet är 5-6°dH enligt kommunens hemsida. Vi har inga bekymmer alls med de två andra blandarna. FMM blandaren började kärva efter ca 1/5-2 år för att sedan börja läcka för ett halvt år sedan.

Det första jag gjorde var att ta bort greppet och försöka smörja upp insatsen med armaturfett. Det blev något bättre, men kranen läckte och kärvade fortfarande.

Därefter köpte jag hem orginal insats FMM 5912-0009, rsk: 8591918. Tog ut den gamla insatsen och kände att den gick lättare att röra än den nya insatsen. Gjorde rent inne i blandaren och fästnippeln och provade att sätta dit ursprungsinsatsen igen. Den kärvar, som den gjorde tidigare. Därefter bytar jag insatsen till den nya och det funkar igen.

Min slutsats är att FMM siljan är en extremt kalkkänslig serie då vi även har fått bytat massageduschmunstycket 3-4 ggr på garantin då väljar knappen slutat att fungera. Numera fyller jag handtaget med WC rent, som får ligga ett tag och spolar ur det sedan. Och sedan funkar det igen.

Ingemar

Ja något är den känslig för i alla fall. Vi har en likadan tvättställsblandare som uppvisade samma symptom efter något år.FMM skickade en ny insats och efter något år var det samma sak. Då skickade dom en röris som bytte hela blandaren. Nu är det samma visa igen. Det lustiga är att vi har en likadan på andra toaletten och två köksblandare i samma serie som alla fungerat helt felfritt hela tiden. Blandaren som satt där innan hade nog suttit i närmare trettio år och fungerade bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.