Hej,

Flyttade in i vårt nya hus i slutet av juli och nu har vi börja identifiera en mycket ofräsch doft i köket.
Doften kommer verkligen från mitten av köket, långt bort från kyl/frys, diskho, diskmaskin, ugn osv osv.
Det finns alltså inget rimlig förklaring till doften som vi kan förstå oss på.

Vi har en källare under köket och där kan vi inte identifiera doften och inte heller på vinden.
Det enda vi hittar på vinden är möjligt musbajs. Kan det vara det, alternativ en död mus, som doften kommer från?

Nu behöver vi er expertis

• IMG_4135.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4137.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Musbajs luktar vanligtvis inte märkbart. Deras urin kan däremot lukta illa om det blir tillräckligt mycket. Även om jag känner igen lukten efter en massa år med gamla hus, är den svår att beskriva, typ lite jolmigt sötaktig.

Luktar det förruttnelse, lik, kan det mycket väl vara en död mus. De kan lukta förvånansvärt kraftigt.

Det skulle vara lättare att svara om du lade upp en skiss över köket med luktstället markerat!

...och välkommen hit, förstås!

• Gilla
Visdomstand
  • Laddar…
Dött djur i bjälklaget under köket? Det skulle troligen bara lukta uppåt.

• Gilla
Visdomstand och 2 till
  • Laddar…
Om det finns musbajs på vinden gissar jag på död mus under isoleringen.

• Gilla
Visdomstand
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Om det finns musbajs på vinden gissar jag på död mus under isoleringen.
Döda möss luktar sällan och denna årstid äts de upp av fluglarver på några timmar.

• Gilla
Visdomstand och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Döda möss luktar sällan och denna årstid äts de upp av fluglarver på några timmar.
Jo, men vem vet var de får för sig att dö. Vi hade i mitt barndomshem en mus som kröp in och dog i en inbyggd taklampett. Det luktade fan i hallen av och till och vi förstod inte varifrån tills ett lysrör skulle bytas och liket ramlade ned på golvet.

• Gilla
Visdomstand
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Musbajs luktar vanligtvis inte märkbart. Deras urin kan däremot lukta illa om det blir tillräckligt mycket. Även om jag känner igen lukten efter en massa år med gamla hus, är den svår att beskriva, typ lite jolmigt sötaktig.

Luktar det förruttnelse, lik, kan det mycket väl vara en död mus. De kan lukta förvånansvärt kraftigt.

Det skulle vara lättare att svara om du lade upp en skiss över köket med luktstället markerat!

...och välkommen hit, förstås!
Tack för tipsen!

Vi lyckades lokalisera doften och vi hade fel - det kom visst ifrån kylen.
Det var vattnet i droppskålen som inte avdunstade, vilket ledde till mögel.
Nu är det städat och förhoppningsvis så avtar lukten.

Sen ligger det säkert någon stackars gnagare på vinden, men förhoppningsvis luktar inte den något nämnvärt.

• Gilla
Mishkin och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.