Hej!

Vi har känt en dålig lukt från tvättrummet en tid nu. Jag misstänker antingen vattenlåset eller hydroforen som ser rätt äcklig ut undertill. Dock svårt att gära något åt hydroforen då jag inte kommer åt.

Men jag tänkte åtminstone lyfta upp och göra rent vattenlåset till att börja med. Enklare sagt än gjort, finns inget handtag eller liknande. Jag började göra rent med borste och då flög tätningen bort, det var som knäckebröd. Se bilder före och efter.

Ska jag kunna få upp denna eller är den fast? Hur gör jag på smidigaste sätt? En ny vore såklart bra.

Mvh

• Vattenlås i tvättrum med synlig smuts och trasig tätning, omgiven av rördelar och mätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett smutsigt och delvis öppet vattenlås i ett tvättrum, omgivet av verktyg och tecken på korrosion i rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du rensar genom hålet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
4774
C Cirkelsåg1 skrev:
Hej!

Vi har känt en dålig lukt från tvättrummet en tid nu. Jag misstänker antingen vattenlåset eller hydroforen som ser rätt äcklig ut undertill. Dock svårt att gära något åt hydroforen då jag inte kommer åt.

Men jag tänkte åtminstone lyfta upp och göra rent vattenlåset till att börja med. Enklare sagt än gjort, finns inget handtag eller liknande. Jag började göra rent med borste och då flög tätningen bort, det var som knäckebröd. Se bilder före och efter.

Ska jag kunna få upp denna eller är den fast? Hur gör jag på smidigaste sätt? En ny vore såklart bra.

Mvh
Lyft upp själva vattenlåset och skura rent det och själva brunnen när du ändå gör rent vattenlåset. Det kan vara lite pilligt att få upp när det inte finns ett handtag men jag har löst det med att köra ner en penna och lirka upp vattenlåset. Det är två enheter som ska vara lätta att göra rent. Där vi bor så har jag bytt insatts till sådana med handtag för enkelhetens skull. Med två långhåriga så behövs det. Min gubbe har tom längre hår än mig 😄

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.