Hej alla experter och Gott Nytt År.
Det var ett tag sedan jag var ute på detta Forum, men nu behöver jag lite hjälp.
Hoppas på lite svar och råd ifrån Er.

Jag har ett golvvärmesystem som nu varit i drift sedan 2004.
Bifogar två bilder.
Systemet är installerat av Comfort. Personligen tror jag inte att de riktigt visste hur de skulle göra eftersom jag hade en hel del problem innan det överhuvudtaget fungerade på ett vettigt sätt. bl.a. fick jag eftermontera en shunt till övervåningen för att få allt att fungera.
På övervåningen sitter en mindre fördelare som grenar ut till sovrum, badrum, och klädkammare. En termostat i varje utrymme.
Hur den shunten ska justeras hade de ingen aning om, så där har jag fått prova mig fram. Shunten är helt manuell.
På undervåningen har jag 6 termostater.

Mitt problem nu är att jag inte får upp någon värme i två rum.
Det ena rummet har jag reglerat "manuellt" på så sätt att jag lossat styrdonet (den gröna grejen) på fördelaren för att få ut lite värme i slingan.
Verkar funka "sådär"
Nu verkar det ha blivit samma sak i ett rum till...?

Kan man prova termostaterna så man ser att de funkar ?
Antar att man bör se om styrdonet öppnar eller stänger om man ställer termostaten på max resp. min

Ska man "motionera" ventilerna på fördelaren och styrdonet som är anslutet till termostaten eller ?

Kan man få en genomgång av sitt system så man vet huruvida allt funkar på avsett vis ? Kostnad ? av vem ?
Kan man uppgradera till bättre grejor ? Kostnad ?
IMG_1729.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, vet inte hur van du är att fixa värmesystem men ...
1. Har du tryck i systemet ?
2. Om trycket försvinner ofta så kolla förtrycket i expansionskärlet enl. följande:
- sänk vattentrycket till 0 genom att öppna säkerhetsventilen
- anslut en luftpump med tryckmätare till luftnippeln på kärlet och höj trycket till ca 0,5 bar, om trycket ökar på vattensidan så håll säkerhetsventilen öppen och öka på luftsidan till 0,5 bar igen.
- öka därefter trycket i vattensystemet genom att fylla på till normalt tryck, strax under säkerhetsventilens värde.
3. Beträffande golvvärmesystem så är min uppfattning att ställdon erfordras enbart för de rum man önskar att kunna sänka temperaturen i, tex sovrum, övriga rum skall ha ett konstant injusterat flöde (via returventilen) och temperaturen regleras av den centrala värmekällan.
4. Med styrdonet demonterat så skall stiftet på ventilen fjädra upp och kunna tryckas ner med lite våld, kan behöva motioneras om ventilen varit stängd av ställdonet under tex sommaren.
5. Termostat och ställdon kan kontrolleras som du säger, med ställdonet löst skall det försöka "trycka ner" ventilen när man minskar temperaturinställningen på termostaten och omvänt vid högre inställning. OBS att det tar tid innan ställdonet reagerar, flera minuter.
6. Hjälp beror väl på var du befinner dig men borde gå att få av seriöst företag.
Lycka till !

Hej Bert19 och tack för bra svar

1. Jo, jag har tryck i systemet. Det ligger runt 1 bar

2. Har aldrig haft några problem med trycket. Dessutom verkar det Du beskriver lite för avancerat för mig.

3. Har ingen åsikt om det Du säger. Har kört flera som säger så. Följdfråga blir givetvis varför mitt system inte byggdes på det sättet. Vad jag kan förstå så är det husbyggaren tillsammans med Uponor/Wirsbo som dimensionerat och ritat. Sedan har Comfort installerat. Ingen tillfrågade mig om att man kanske kunde göra på olika sätt.

4. Har motionerat ventilen och låtit den stå utan styrdon hela eftrmiddagen igår, antar att slingan då var helöppen.
I vilket fall började det kännas värme. Återmonterade styrdonet sent igårkväll. Idag känns det hyfsat i det aktuella rummet.

5. Har provat det. Verkar inte hända så mycket...

6. Har mailat Uponor med samma frågor. Får se om de hör av sig eftr helgerna.

peternicklas
Du behöver inte har några termostat eller ställdon över huvud taget. På fördelarna finns justeringar. Med dessa stryper man in flödet på varje slinga. Sovrum som ska vara lite kallare stryps lite mer än andra. Ställdon och termostat skapar bara problem.

Ok
Så i princip kan jag plocka bort alla mina ställdon från ventilerna, då går ventilerna upp i maxläge.
Sedan stryper jag varje slinga tills jag har rätt temp.
Rätt uppfattat ?
Ju mer man stryper dest lägre temp i slingan?
Jag vet att jag har ett instruktion från Uponor med info om hur varje slinga skulle strypas mot bakgrund av läng på slinga storlek på rum mm. Det är kanske något att utgå ifrån om man nu ska ta bort alla termostater och ställdon.

peternicklas
Det är viktigt att du har 1 termostat någon stans i huset eller en utegivare. Vet inte hur du värmer huset och vad som styr den.
Jag har en utegivare och en innegivare som är kopplad till en automatik. Denna styr sedan shunten som öppnar efter behov. Alla slingor är justerade på fördelaren.

Jag har en NIBE Fighter el-panna med frånluftsvärmepump.
Så vitt jag vet så har jag bara en utegivare och sedan det system som jag redan nämnt.
Ska jag plocka bort alla termostater så ska jag istället ha en central termostat eller ?

peternicklas
mgb62 skrev:
Jag har en NIBE Fighter el-panna med frånluftsvärmepump.
Så vitt jag vet så har jag bara en utegivare och sedan det system som jag redan nämnt.
Ska jag plocka bort alla termostater så ska jag istället ha en central termostat eller ?
Ja, så hade jag gjort. Du få rkolla hur styrningen fungerar. Jag har en NIBE SMO styrenhet och där kan jag ställa % mellan ute och innegivare.

Jag avvaktar svar från Uponor/Wirsbo så får vi se...

Om man nu bara ska ha en innegivare, var sätter man den bäst ?
Kan tillägga att vi har en väldigt öppen planlösning, men vi har även en liten övervåning bestående av vårt sovrum, badrum, och klädkamare.
På nedervåningen har vi en stor täljstenskamin. Antar att man inte ska ha givaren i anslutning till den.

Jag köpte ett hus med liknande installation som din.
Jag har tagit bort ställdonen och öppnat alla slingor helt förutom till sovrummen där jag har termostaterna kvar men försöker strypa in dem så att termostaten kallar på värme nästan hela tiden för att undvika kalla golv.
Regleringen fungerar nu utmärkt med enbart utegivaren, har en innetemperatur på +/ - 0.5°C även nu när det är -12° ute.
Om du vill tillgodogöra dig värmen från kaminen så är det bra med en inomhusgivare som komplement placerad i samma rum men du får ändå en besparing eftersom golvslingorna inte kyls lika mycket om det är varmare i rummen.
Mitt hus är måttligt isolerat, har inställt kurva 12 och -2° grundinställning (vilket nog också är grundinställning enligt manualen).
Jag har monterat en tredje ruta enligt stocksundet.se, fungerar alldeles utmärkt, nästan samma värden som "riktiga" treglasfönster till en bråkdel av kostnaden, hör förmodligen hemma i en annan tråd ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.